
Country image: Russia

T he German Finance Minister cannot simply 
lock up big tax debtors, as President Putin 

did with the oil billionaire Khodorkovsky, but 
thanks to Russia he has still found a new way of 
closing budget gaps: At the beginning of July, the 
Finance Minister sold the Russian Federation’s 
outstanding debts to the German government onto 
institutional investors. The interest in this “emerg-
ing markets”-offering was so overwhelming that 
a publicity tour for potential big investors was 
stopped prematurely – the demand for the bond is-
sues exceeded the offer. Despite the Yukos affair, 
many investors continue rely on the stability and 
potential for development of the Russian market, 
even if, for the first time since the Yeltsin era, bil-
lions of dollars in foreign capital were pulled out 
of Russia during the first six months of 2004. The 
banking crisis, the conflict in Chechnya, criminal 
structures in politics and business, AIDS and one 
million children locked up in Russian prisons ob-
viously count less than the prospect of becoming 
more independent from the unstable Middle East 
by getting a stake in the Russian crude oil and 
natural gas market. But is Russia really reliable? 
Is it a partner for the future that is ready to reform 
and able to develop? Drawing back from inten-
sive coverage, the international TV media seem 
to subscribe to this perspective. German financial 

journalists almost entirely reduce their reporting 
on Russia to one and only topic: oil. 

Dependable partner of the Cold War
“Even in the darkest days of the Cold War, Rus-
sia always turned out to be a dependable partner”, 
the Handelsblatt quotes Peter Presber, an expert 
of the Deutsche Industrie- und Handelskammer    
(DIHK), on July 8th. The financial paper thereby 
characterized the current media coverage in an in-
voluntarily cynical way: Crude oil and natural gas 

Media Tenor Quarterly Journal No. 2/200440

Russia: No problems in “Oil-Dorado?”
Long term analysis of the
international media coverage on 
Russia, 2002 until 2004

0 10 20 30 40 50

culture/ policy

civil war

traffic accidents

accidents

elections

internat. terrorism

olympia

bombing attacks

terrorism

fight against terrorism

negative
no clear assessment
positive

US TV news coverage on Russia: 
Topical structure 2002–2004

Source: Media Tenor
01/01/2002 – 05/31/2004

Basis: 50,045 news stories
in 3 TV news broadcasts

Number of news stories and assessment

0 5 10 15 20 25

soccer

public life

state visits

elections

terrorism

crime: fraud

Iraq-conflict

bombing attacks

traffic accidents

kidnapping

negative
no clear assessment
positive

UK TV news coverage on Russia: 
Topical structure 2002–2004

Source: Media Tenor
01/01/2002 – 05/31/2004

Basis: 43,106 news stories
in 4 TV news broadcasts

Number of news stories and assessment

0 30 60 90 120 150

space travel

elections

murder

internat. terrorism

catastrophies
in nature

traffic accidents

bombing attacks

fight against
terrorism

accidents, other

terrorism

negative
no clear assessment
positive

German TV news coverage on Russia: 
Topical structure 2002–2004

Source: Media Tenor
01/01/2002 – 05/31/2004

Basis: 129,926 news stories
in 7 TV news broadcasts

Number of news stories and assessment

Research Link:
www.themoscowtimes.com

If there is coverage 
on Russia, it is 

mostly in connection 
with Chechnya: 

The attacks related 
to the conflict in 

Caucasia push all 
other issues off the 

agenda



Country image: Russia

matter, while human rights violations or one mil-
lion children sitting in Russian prisons do not. The 
graphs on the fi rst page suggest that international 
news editors generally avoid talking trouble: On 
an overall low level, the Chechnya confl ict and 
related terror attacks dominate the coverage of 
German, US, British and South African TV news. 
Even if this is certainly not a positive topic, it is re-
ally just one aspect of the Russian malaise, which 
successfully pushed other severe problems in the 
Russian political and economic system off the 

agenda. One report in the German nightly news 
program Tagesthemen on July 8th, 2004, dem-
onstrated that more detailed coverage is possible. 
This well-founded and meticulously researched 
analysis of the situation in Russia remained the 
exception, however. The long term analysis shows 
that German TV stations had an even harder time 
criticizing the “dependable partner from the time 
of the Cold War” than, for example, their col-
leagues in the US (see top graphs). But German 
editors are not the only ones to be cautious on 
criticism: At the beginning of his visit to Russia in 
July, Chancellor Gerhard Schröder avoided com-
menting on the looming banking crisis, encourag-
ing investors to trust in the dynamism of the Rus-
sian economy instead: “For good reasons, because 
many things were set in motion over the past few 
years.” Who would want to contradict such a con-
vincing argument?

No problem with the autocrat 
Caution is also exercised when it comes to the 
Russian president and his claim to absolute 
power. Stability is more important than political 
plurality – this is his motto; a motto that also 
shaped his relationship to the Russian media, 
which he dominated to the exclusion of all others, 
in order to secure his re-election by a landslide 
in March this year. Campaigning had become 
largely unnecessary for the Prince of the Kremlin: 
According to the research of the Moscow Times, 
Putin appeared three times more often in Russian 
television media than his all his challengers com-

41Media Tenor Quarterly Journal No. 2/2004

0

10

20

30

40

50

60

70

80

54321121110987654321
2003 2004

negative
no clear assessment
positive

German TV news coverage on Russia: 
Timeline 2003–2004

Source: Media Tenor
01/01/2003 – 05/31/2004

Basis: 129,926 news stories
in 7 TV news broadcasts

Number of news stories, assessment

0

5

10

15

20

54321121110987654321
2003 2004

negative
no clear assessment
positive

US TV news coverage on Russia: 
Timeline 2003–2004

Source: Media Tenor
01/01/2003 – 05/31/2004

Basis: 50,045 news stories
in 3 TV news broadcasts

Number of news stories, assessment

0 2,000 4,000 6,000

Jaques Chirac

Vladimir Putin

Tony Blair

George W. Bush

negative
no clear assessment
positive

Putin

Presence and rating of politicians
in international TV news

Source: Media Tenor
01/01/2003 – 05/31/2004

Basis:26,.465 news stories overall
in 19 international TV news broadcasts

Number of news stories, assessment

Solo attempt not 
perceived. In terms 
of Putin, media 
prefer to be silent 
rather than critical. 

Stable Russia?
On 9 July, 2004, Paul 
Khlebnikov, Chief Editor of 
the Russian version of Forbes, 
was shot in Moscow. Details 
point to an assassination and 
it is pretty clear - not only to 
detectives - that the murder of 
the 41-year-old is connected 
to his research activities.  
Last year, at least eight 
journalists were
murdered in Russia.



Country image: Russia

bined. The news simply showed him going about 
his business being President, which provided suf-
fi cient news material after the sudden dismissal 
of the government. The Moscow Times analysis 
is a good indication of Putin’s strategy before the 
election, although it still downplays the extent of 
the problem: In effect, the opposition was virtu-
ally invisible in the “campaign”. On top of all 
this, Putin had his only campaigning appearance 
broadcast live on television, which is a violation of 
the existing election law. Nevertheless, this clear 
exploitation of the media for his own goals was 
hardly criticized in the international TV news, and 
neither was the systematical obstruction of the op-
position during the “campaign”. In Germany, the 
US, UK and South Africa, President Putin simply 
remained below the awareness threshold. Instead 
of being skeptical of his politics, most editors 
rather ignored him entirely – at least in compari-
son with Bush or Blair (see bottom graph on the 
previous page). And even when Putin put a curb 
on the right to demonstrate in June this year, most 
of the German opinion forming media only dealt 
with this in passing. 

“At present it is still unclear whether or not 
Russia will consolidate its progress or regress 
into a state where the economy is threatened by 
political plotting and scheming, individual power 
games as well as ineffective and parasitical bu-
reaucrats.” This is how the FAZ quoted the rating 
agency Standard & Poors on March 13th. It would 
have been more appropriate, had the editors of the 

news programs analyzed by Media Tenor exhib-
ited a similarly realistic perspective in their cover-
age of the Russian election. 

Oil: euphoria or phobia?
The scandal around the Russian energy corpora-
tion Yukos caused a great uproar in the German 
opinion forming media. More than anything else, 
it shows that German journalists tend to share the 
priorities of politics and business. A similar inter-
est in human rights violations in Russia is unheard 
of – much like in the case of China. But even 
leaving aside the events around the oil billion-
aire Khodorkovsky and his debts, domestic and 
foreign energy corporations dominate fi nancial 
coverage in the context of Russia (see top graphs). 
Aside from Lukoil & Co, journalists are also in-
terested in the involvement of Exxon, E.ON or 
BP in the Russian market. Only retail companies 
receive some of the remaining attention. Certainly 
it is true that this distribution pretty much refl ects 
the current economic ties between Germany and 
Russia: German businesses primarily export gro-
ceries and consumer goods to the East, and Russia 
is by far the most important supplier of crude oil 
and natural gas to Germany. But if, as outlined by 
the Eastern committee of the German economy 
(OA), businesses in Germany have an interest in 
“reinforcing the technological and industrial part-
nership in other areas, as well”, it means that this 
message has not reached the media, yet.

Looking at the journalistic assessments, it be-
comes obvious that the Yukos crisis did not au-

Media Tenor Quarterly Journal No. 2/200442

0 200 400 600 800 1,0001,200

E.ON

Metro

BASF

Chevron/Texaco

Ruhrgas

BP

Exxon

Lukoil

Gazprom

Yukos

Presence of companies
referring to Russia

Source: Media Tenor
01/01/2003 – 06/21/2004

Basis: 416,144 reports overall
on companies in 34 German media

Share of reports (minimum 5 lines/second)

0% 20% 40% 60% 80% 100%

E.ON

Metro

BASF

Chevron/Texaco

Ruhrgas

BP

Exxon

Lukoil

Gazprom

Yukos

negative
no clear assessment 
positive

Assessment of companies
referring to Russia

Source: Media Tenor
01/01/2003 – 06/21/2004

Basis: 416,144 reports overall on 
companies in 34 German media

Share of rating (negative/unclear/positive)

Oil and retail 
industry: the 

coverage is clearly 
underlining the 

priorities of the 
German economy. 

Co-operation in 
other areas: not the 

case.



Country image: Russia

tomatically lead to a situation where the involve-
ment of energy corporations in Russia would be 
questioned in principle. On the contrary, it has 
started a vivid discussion on potential opportuni-
ties for foreigners, should Khodorkovsky not only 
stumble, but also fall. It is not a coincidence that 
Gerhard Schröder, during his visit to Russia, fo-
cused on strengthening the economic relationship 
in the energy sector, particularly in the context of 
the cooperation between E.ON and Gazprom. The 
Chancellor and the Head of E.ON, Bernotat, had 
no qualms about diminishing the Khodorkovsky 
affair: After all, the cooperating partner Gazprom 
is a state corporation. In the midst of such calcu-
lated optimism, the idea that the Yukos scandal 
sheds reasonable doubts on the much-promoted 
stability of the Russian markets was not part of 
the program.

The graph above illustrates once again the basic 
attitude of German fi nancial journalists. Setting 
aside the negative coverage on Yukos, the involve-
ment of companies in Russia are still assessed in a 
balanced or even positive way. 

Ethics excluded
The ethical implications of an even stronger 
involvement with the Russian energy sector are 
rarely mentioned in the media. An optimistic out-
look on the development of the Russian crude oil 
and natural gas market, however, has to consider 
speculations on the vast oil reserves in the Caspi-
an Sea and their future benefi ciaries, as well. After 
all, this is one of the main reasons for the crisis 
in Chechnya and other confl icts in the region. 

Without a dominant role in the Caucasus, Russia 
would be cut off the Caspian Sea and the income 
it generates. Whoever counts on this money, im-
plicitly accepts war and crisis. sm

43Media Tenor Quarterly Journal No. 2/2004

Presence of assessment of companies referring to Russia

Source: Media Tenor
01/01/2003 – 06/21/2004

Basis: 416,144 reports overall on
companies in 34 German media

Number of reports (negative/unclear assessment/positive)  

0

100

200

300

400

500

600

700

800

654321121110987654321
2003 2004

negative
no clear assessment
positive

   medium assessment

Basis:
Media: International TV news:
 US: ABC World News Tonight, NBC Nightly News, CBS 

Evening News;
 Germany: ARD Tagesthemen/ARD Tagesschau, ZDF Heute 

Journal/ZDF Heute, RTL Aktuell, SAT.1 18:30, PROSieben 
Nachrichten;

 UK (01/01/2002 – 10/31/2003): BBC At Six, BBC At Nine, 
ITN Early Evening News, ITV News At Ten
Südafrika: Afrikaans News, English News; E-TV News; 
Zulu/xhosa News, Sotho News

 Coverage on companies in German media:
 Bild, Berliner Zeitung, Die Welt, F.A.Z., Frankfurter Rund-

schau, Süddeutsche Zeitung, taz;
 Die Zeit, Focus, Rheinischer Merkur, Spiegel, Stern, Super 

Illu; Bild am Sonntag, F.A.Z. Sonntagszeitung, Welt am 
Sonntag;

 ARD Tagesschau, Tagesthemen (inkl. Bericht aus Berlin), 
Fakt, Kontraste, Monitor, Panorama, Plusminus, Report 
(BR und SWR), ZDF heute, heute journal, Berlin Direkt, 
Frontal 21, WiSo, RTL Aktuell, Sat.1 18:30, ProSieben 
Nachrichten

Time: International TV:
 01/01/2002 – 05/31/2004
 Coverage on companies in German media:
 01/01/2003 – 06/26/2004
Analysis: 416,144 reports (at least 5 lines/seconds) on com-

panies in 34 German media; 296,465 in 7 German, 4 British, 
3 American und 5 South African TV news broadcasts

Open questions:

The dominance of the 
economy when compared 
to ethics was certainly not 
of concern to media in the 
coverage of Russia or China. 
What effect does this have on 
public perception?

Reasonably priced expertise 
in terms of software 
development is by no means 
the domain of India or China. 
What are the chances for 
Russian companies to be 
perceived as technologically 
strong by the media?




