
  3 

Background information report 
 
 

Media policies and regulatory practices in a 
selected set of European countries, the EU and 

the Council of Europe: The case of Turkey 
 

Esra Elmas and Dilek Kurban (TESEV)  
 
 

 
 

October 2010 
 



 2

Project profile 
 
MEDIADEM is a European research project which seeks to understand and explain the 
factors that promote or conversely prevent the development of policies supporting free and 
independent media. The project combines a country-based study in Belgium, Bulgaria, 
Croatia, Denmark, Estonia, Finland, Germany, Greece, Italy, Romania, Slovakia, Spain, 
Turkey and the UK with a comparative analysis across media sectors and various types of 
media services. It will investigate the configuration of media policies in the aforementioned 
countries and will examine the opportunities and challenges generated by new media services 
for media freedom and independence. Moreover, external pressures on the design and 
implementation of state media policies, stemming from the European Union and the Council 
of Europe, will be thoroughly discussed and analysed. 
 
Project title: European Media Policies Revisited: Valuing and Reclaiming Free and 
Independent Media in Contemporary Democratic Systems 
Project duration: April 2010 - March 2013 
EU funding: approx. 2.65 million Euro 
Grant agreement: FP7-SSH-2009-A no. 244365 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 2010 
All rights reserved 
 
Disclaimer  
The information expressed in this document is the sole responsibility of the authors and does 
not necessarily reflect the views of the European Commission. 



  3 

Information about the authors 
 
Esra Elmas is a teaching assistant at the Istanbul Bilgi University. She has majored in Media 
and Communication Systems and minored in Sociology at Istanbul Bilgi University. She 
holds a Master’s in Cultural Studies from Istanbul Bilgi University. She has published in the 
areas of internal migration and civil-military relations in contemporary Turkey. In 2006-2007, 
she worked as a reporter in weekly political news magazine, Nokta. Esra Elmas is presently a 
PhD researcher at the department of Political Science in Galatasaray University. 

Dilek Kurban received her bachelor’s degree in Political Science and International Relations 
from Boğaziçi University, Istanbul. She received her Master’s in International Affairs (MIA) 
in Human Rights from Columbia University’s School of International and Public Affairs, and 
her Juris Doctor (JD) degree from Columbia Law School. Between 1999 and 2001, she 
worked as an associate political affairs officer at the Security Council Affairs Division of the 
United Nations Department of Political Affairs in New York. Dilek Kurban is an editor for 
Agos, a Turkish-Armenian bilingual weekly. She is an Adjunct Professor of Law at the 
Political Science Department of Boğaziçi University. She has published in the areas of 
minority and human rights in Turkey, internal displacement in Turkey and European minority 
and human rights law. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 4

TABLE OF CONTENTS 
 
 
 

1. Introduction............................................................................................................5 
2. Historical background............................................................................................6 
3. The media landscape in Turkey ...........................................................................13 

3.1 Print and broadcasting media.........................................................................14 
3.2 News agencies................................................................................................17 
3.3 Online media..................................................................................................17 
3.4 Minority and alternative media......................................................................18 

4. The media regulatory framework in Turkey........................................................20 
4.1 Actors of media policy and regulation...........................................................20 
4.2 Structural regulation.......................................................................................21 

4.2.1 Licensing rules ........................................................................................21 
4.2.2 Ownership regulations ............................................................................23 

4.3 Content regulation..........................................................................................24 
4.3.1 Constitutional framework .......................................................................24 
4.3.2 Legislative framework ............................................................................24 
4.3.3 Cultural and political pluralism in the media..........................................29 
4.3.4 Non-legal restrictions on the media: the executive and the media .........31 

5. Media policy and democratic politics: an assessment .........................................33 
References................................................................................................................35 



 5

The case of Turkey 

Esra Elmas and Dilek Kurban 

 

1. Introduction 
Mass communication studies have gone through three different periods according to 
their focus of study. The period from 1910 to 1940, the media studies concentrated on 
the “bullet effect” of the media on the masses. According to the media studies of the 
time, media had an absolute power in manipulating the agenda and shaping the 
passive members of the society. Under the influence of WWI, the media was used by 
totalitarian regimes as a propaganda tool. During the second period from 1940 to 
1960, field research that was mainly carried out in the USA showed that the media 
impact on the masses was limited. However in the third period from the 1960s until 
present day, the studies have tried to clarify the ideological features of the media 
power in relation to its economic structure. Today, as a result of the rapid change in 
the communication technologies we are in an era that is generally named as the 
“digital era”. The media ecology has deeply reshaped according to the dynamic that 
came with the emergence of the internet. The internet has had a destructive effect on 
traditional horizontal relations between the “sender” and the “receiver” as well as on 
inequalities in society. Personal blogs and interactive internet sides of the traditional 
media allowed citizens to become visible and have the chance to speak up, increasing 
citizens’ participation in the production of media content. Traditional media which 
consists of large media companies and which usually is dependent on 
government/state subsidies has lost its monopolistic position in the sector when it 
could no longer control news content. So the digital age has been named as the 
“uncontrollable age” and the increase of citizen participation is taken for granted as a 
gain in the way of democratisation. On the other hand, any effort towards 
understanding the relationship between media and democracy in a given society, as 
Daniel Hallin and Paolo Mancini put it, needs to dwell upon several dimensions, 
including the political, social, legal, economic, demographic and cultural traits of the 
country in question. This is because these dynamics influence the development of the 
media and democracy as well as the interdependent relationship between these two. 
So Turkey, as a transition country both in geographical and socio-political terms and 
in which journalism emerged as tightly attached to the state politics with the mission 
of modernising society, needs to be handled in the way that Hallin and Mancini 
suggest.       

The media structure in Turkey falls under the “Mediterranean or Polarised 
Pluralistic Model” in accordance with the analytical and theoretical framework 
proposed by Hallin and Mancini that is based on four major dimensions and three 
media models,1 namely: (1) the development of media markets, in which they 
particularly focus on the development of the mass circulation press; (2) political 
parallelism, or “the extent to which the media system reflects the major divisions in 
society”; (3) the development of journalistic professionalism; and (4) the degree and 

                                                 
1 Based on the variation on these dimensions they develop three models for the comparison of media 
systems in Western Europe and North America: (1) Polarised Pluralist or Mediterranean Model (for 
Southern European countries, like France, Greece and Italy); (2) Democratic Corporatist or 
North/Central European Model (Germany, Netherlands, Scandinavian countries); (3) Liberal or North 
Atlantic Model (United States, Great Britain, Canada). 



 6

nature of state intervention in the media system.2 According to the Mediterranean 
Model, “the media in southern Europe share some major characteristics: low levels of 
newspaper circulation, a tradition of advocacy reporting, instrumentalisation of 
privately owned media, politicisation of public broadcasting and broadcast regulation 
and limited development of journalism as an autonomous profession.”3  

Today as a typical example of the Mediterranean Model, Turkey has a quite 
low level of newspaper circulation, while the media is occupied with state or 
government politics which result in advocacy journalism. On the other hand, the 
media sector in Turkey is structurally divided into congregations. The owners of the 
biggest media groups are also involved as investors and shareholders in different 
sectors of the economy, such as health, education, construction, telecommunication 
and distribution. Although all these media groups may have different ideological 
stands and political positions as well as conflicting economic interests, they share the 
same “mindset” in upholding the “interests of the state” and “national security” above 
democracy, human rights and media freedom. Thus, the seeming diversity of the 
media due to the multitude of media companies is misleading. Journalism or any kind 
of position in the media field is not suitable for professionalism. Moreover, suchlike 
structure which carries multiple conflict of interests, results in a “mass” in terms of 
media policy. There are multiple institutions and regulations that shape the media in 
Turkey which are mainly designed for the state interest rather than guaranteeing the 
media freedom, a result of specific historical and political reasons. So this report deals 
with the historical and cultural ruins that result in existing media policy in Turkey.        

 

2. Historical background  
This section will provide a brief overview of the political context in Turkey, with a 
particular focus on the historical development of the state-media relations. The section 
will discuss the evolution of the media and democracy in Turkey on the basis of the 
national and international anchors of political and social change: the foundation of the 
republic and the evolution of multi-party democracy (the national level) and the 
ongoing democratisation process as part of Turkey’s EU accession (the international 
level). The evolution of the press, radio and television will be examined during three 
principal periods (excluding the military regime between 1980 and 1983 during when 
all means of communication were under the control of the military): the single party 
regime from 1923 to 1950, the multi-party regime from 1950 to 1980, and the 
“liberalisation process” between 1983 and 1990. Finally, the impact of the 
international dimension will be examined on the basis of legal and political 
developments introduced in the media sector as part of Turkey’s economic 
liberalisation process in the 1990s and the EU accession process in the 2000s.   

In both the Ottoman Empire and the Turkish Republic, journalists played an 
important role in the introduction of Western values and institutions to society. From 
1923, when the republic was proclaimed, until 1945 when a multi-party system was 
installed, journalists have been instrumental in propagating the modernising reforms 
                                                 
2 E. Özcan, “The role of the state in Turkish media in light of Hallin and Mancini’s comparative media 
systems”, Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, 
TBA, San Francisco, CA, 04/06/2010, available at: 
http://www.allacademic.com/meta/p170690_index.html (last visited on 29/10/2010). 
3 R. Barış, “The Turkish media landscape”, in G. Terzis (ed.) European media governance: National 
and regional dimensions (2005) 289, at p. 292. 



 7

of the one-party regime.4 Journalists were both the object and the subject of the state-
driven modernisation movements in Turkey.    In this sense, the press has traditionally 
dealt “discussions” rather than “news”.5 On the other hand, because of their crucial 
role in the modernisation project journalists were the potential targets of 
state/government repression, harassment or pressure. While the dissident press has 
always been under the pressure of the power, the statist-elitist faction of the press was 
by and large free of such intimidation. From the outset of the establishment of the 
state, journalists have always been in a close relationship with politicians and state 
institutions. In the early-Republican era, most of the journalists were also writers and 
their literary writings influenced their journalistic reporting. The first journalists of 
Turkey can be described as “self-thought journalists” and today although there are 
some media members in the sector who are coming from journalism schools or 
communication departments, this feature is still valid.  

The establishment of the print media in Turkey predates that of the republic. 
The first paper was founded during the Ottoman times, in the final years of the empire 
when Mustafa Kemal Atatürk pioneered a war of independence against the Allied 
powers. The independent movement which culminated in the foundation of the 
republic in 1923 was based on two primary principles: battle and correspondence. In 
the transition from a decaying empire to a modern nation state, Mustafa Kemal 
Atatürk and his staff prioritised print media, the only widespread medium of 
communication at the time, as a form of reaching out to the masses. The Hakimiyet-i 
Milliye (National Sovereignty) newspaper was established by Mustafa Kemal Atatürk 
himself in Ankara on 10 January 1920. Later renamed as Ulus, the paper aimed at 
publicising Mustafa Kemal’s major decisions during the War of Independence. The 
Anadolu Ajansı (Anatolian Agency), created on 6 April 1920, shared the same goal. 
The main objective behind the foundation of Anadolu Ajansı was to disseminate to the 
national and international “true” public news about the Turkish Independence War. 

Another example of the instrumentalisation of the media during the years of 
state formation was Mustafa Kemal’s national tours, which sought to rally support in 
favor of the Independence War and instill the spirit of nationalism across the country. 
These trips continued after the Republic was founded, with the aim of consolidating 
the regime, overcoming educational, health and economic problems, and laying the 
groundwork for forthcoming reforms. The press was always invited to Ataturk’s 
appearances, which were joined by military and civilian experts. The creation of the 
republic was primarily a top-down project, and the press was a vital element for the 
founding elite to proclaim the republican values. While Mustafa Kemal and the 
founding elite created their own media networks, they were careful to also establish 
good relations with the existing media. Soon after the first years of the republic were 
over, however, state-media relations began to change. One principal reason for this 
change was the breaking away of a group from Halk Fırkası (People’s Party), the 
political party founded by Atatürk, to launch their own party under the name of 
Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası (Developmentalist  Republican Party) in 1924. 

The support from both the people and press of Istanbul for Terakkiperver 
Cumhuriyet Fırkası as the first opposition party in the history of Turkey began to be 

                                                 
4 T. Demirel and M. Heper, “The press and the consolidation of democracy in Turkey”, 32 Middle 
Eastern Studies, No. 2 (1996) 109, at p. 113. 
5 E. E. Bilgiç, The role of the press in the construction of national identity 1934-1937, unpublished 
PhD thesis, University of Bosphorus (2010), at p. 27. 



 8

perceived as a threat to the regime. Under the pretext of suppressing the Kurdish 
Sheikh Said Rebellion in 1925, martial law was declared in the southeastern region of 
Turkey. The Takrir-i Sükun Kanunu (Law on the Maintenance of Order) was enacted, 
which stifled the freedom of the press and quashed any kind of opposition in the 
country.6 In accordance with this law, 13 oppositional journalists along with rebels 
and dissenting politicians were tried in the Independence Courts (İstiklâl 
Mahkemeleri) and most were exiled. Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası and 15 
newspapers critical of the government were shut down and only those newspapers that 
had supported the law were allowed to operate. 

The 1928 Alphabet Reform which replaced the Ottoman script with the Latin 
alphabet radically changed Turkish society’s relation to its past and is largely 
responsible for the historical lack of an independent media in Turkey. The transition 
to the Latin alphabet rendered useless the existing technology that media owners had 
at the time. The state provided financial support to publishers who were forced to 
change their technological infrastructure to adjust to the new lettering system. The 
publishers’ financial dependence to the government created an opening for the 
monitoring and control of ideas.7  

During the 27 years Cumhuriyet Halk Partisi (Republican People’s Party - 
CHP) ruled the country in a single-party government, all forms of opposition were 
silenced. In 1927, just two years after the first radio broadcasting had started in the 
world, two public enterprises co-founded a media company and launched Ankara-
and-Istanbul-based radio broadcasting. These two enterprises were Anadolu Ajansı 
and Türkiye İş Bankası, in the latter of which CHP was a shareholder. The company 
followed BBC as a model for its modus operandi and made a 10-year contract with 
the government.    

In 1936, the company’s request for contract renewal was rejected on the 
grounds that its programming did not live up to the standards of contemporary radio 
broadcasting. Through an edict issued in the same year, radio broadcasts began to be 
carried out by the state itself. The company’s transmitters were transferred to the 
Postal, Telephone and Telegraph Authority (Posta, Telefon ve Telgraf Genel 
Müdürlüğü- PTT). In 1939, the Ankara Radio began to broadcast news bulletins in 
foreign languages for the use of other countries. In its broadcasting about the Second 
World War, this radio emphasised Turkey’s neutrality policy.  

Law no. 3837 of 22 May 1940 established –what is today called – the 
Directorate General of Press and Information (DGPI), a public body which is 
presently under the Office of the Prime Ministry. Atatürk wrote the preamble to this 
law, where he defined the purposes of this public body as follows: “On the one hand 
we need to bring out publications with an aim to defend our national and legitimate 
cause and to constantly scrutinise the foreign press to understand the flow of ideas, 

                                                 
6 One of the three articles of Takrir-i Sükun Kanunu read: “The head of the government -with the 
approval of the president- is entitled to ban any organization, provocation, encouragement and 
publications aimed at reactionism, rebellion, and disruption of social order, social peace, security and 
public order. The government may hand over persons suspected of these actions to the Independence 
Court.” 
7 Bilgiç, The role of the press in the construction of national identity 1934-1937, p. 35. 



 9

while on the other hand we need to bring out publications within the nation to produce 
a union of ideas and spirits as the modern time dictates.”8 

In 1949, the Izmir Municipality also established a radio station, which was 
transformed into a state-run enterprise in 1953. Izmir thus became the third major 
center for radio broadcasting in Turkey after Ankara and Istanbul.  

The first decade of radio broadcasting under state monopoly demonstrates the 
use of radio in the establishment and consolidation of official ideology. The most 
striking of these was the two year ban on playing Turkish music on radios. In his 
address to the parliament in 1934, Atatürk had noted that the music being broadcast at 
the time was far from being perfect and that “it is necessary to collect noble 
expressions describing elaborate emotions and ideas and process them according to 
the contemporary music norms.”9 Following Atatürk’s speech, the Ministry of 
Foreign Affairs dictated that Istanbul and Ankara radios play pieces “composed 
according to Western technique” instead of Turkish music. This ban continued 
through 1935 and into the first half of 1936. During this period, a considerable portion 
of the people who had been accustomed to listening classical and traditional Turkish 
music instead turned their antennas to the radios of Egypt, Crimea and Yerevan to be 
able to listen to Arabic and Armenian songs which were closer to Turkish music than 
Western music. Implemented in the name of modernising the society, the ban was just 
another example of the Turkish state’s use of communication channels as ideological 
apparatuses in the Althusserian sense.10 The transition to the multi-party regime did 
not alter this reality.  

Following the termination of Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Atatürk - 
who was still the president of the country - founded another opposition party in 1930 
under the name of Serbest Cumhuriyet Fırkası (Free Republican Party). With the 
termination of this party shortly after its establishment, there remained no medium for 
the expression of dissent in the country until the 1950s. By 1945, major landowners, 
the rural population (comprising 80% of the entire population at the time) and the 
Turkish bourgeoisie were discontent due to heavy taxes (i.e. 1942 wealth tax,11 tax on 
agricultural products), increasing inflation and land reform. At a time when Turkey 
had to comply with democratic principles after having signed the UN Treaty in 1945, 
the close relationship it had with the USSR during the 1920s and 1930s deteriorated. 
In 1947, to eradicate the USSR’s influence in Turkey, the U.S.A. initiated the 
Marshall Plan which required Turkey to embrace democracy and free market 
economy. This stipulation paved the way for the formation of the Democrat Party 
(DP) and the transition to a multi-party system with DP’s defeat of CHP in 1950 
national elections. The press, like the faction of society that brought DP to power, had 

                                                 
8 See Directorate General of Press and Information, official website, available at: 
http://www.byegm.gov.tr/sayfa.aspx?Id=61 (last visited on 29/10/2010).  
9 G. Gökçe, “Sanat Kurumlarının Oluşmasında Atatürk'ün Rolü”, 18 Atatürk Araştırma Merkezi 
Dergisi Cilt: VI (1990).  
10 L. Althusser, “Ideology and ideological state apparatuses” in L. Althusser (ed.), Lenin and 
philosophy and other essays (1971) 121. 
11 The 1942 Wealth Levy Tax, No. 4305, levied disproportionately high taxes on non-Muslims, 
discriminating between similarly situated Muslims and non-Muslims for the purpose of transferring 
wealth from the latter to the former. Non-Muslims unable to pay the high taxes within the one month 
period were transferred to labour camps around the country. This discriminate treatment ended de facto 
in December 1943 with the release of the remaining non-Muslims from the labour camps, and de iure 
with the annulment of the law in 15 March 1944. See A. Aktar, Varlık Vergisi ve ‘Türkleştirme’ 
Politikaları (2000), at p. 135-153. 



 10

great expectations, particularly concerning the democratisation of the country. Among 
the first issues the DP addressed was the freedom of press. On 15 July 1950, a liberal 
press law was adopted, soon followed by a law granting journalists social rights. Yet 
at the same time, legal amendments designed to increase government control over the 
press and universities were passed in 1953. Press organs critical of the government 
were subjected to censorship. By 1955, court cases against the press had increased.  

The media in Turkey, restricted in its content by the state from its very 
inception, has often been used as a medium of manipulation.12 The DP rule between 
1956 and 1960 brought legal restrictions on freedom of the press and the closure of 
the journalists’ union. In this period, radio turned into a political apparatus of the 
government. The names of citizens who joined the Homeland Front, DP’s political 
extension, were announced on a daily basis on the radio to create a surveillance effect 
on society. In short, radio became a tool for “manufacturing consent”13 and 
monitoring the society.  

After the 27 May 1960 coup d’etat which brought down DP, the most 
significant development in mass communications in Turkey was the beginning of 
television broadcasting in 1967. Public TV broadcasting through the Turkish Radio 
and Broadcasting Corporation (TRT), established in 1964, gradually became the most 
innovative and effective means through which the state reached the masses. The TRT 
television channels, similar to TRT radio channels, began their broadcasting every 
day with the national anthem. The news headlines followed the order of state 
protocol, i.e. news related to the President preceded those on the Prime Minister, 
causing TRT reporting to be labeled as “protocol reporting”. TRT started permanent 
broadcasting in 1974. With the reduction of the price of TV sets, the number of 
houses with TVs proliferated.  

Turkey experienced its second military coup in 1970, which was followed by a 
period of great political instability, particularly in the final years of the decade. 
Between 1974 and 1980, TRT became the battle ground for the political struggle 
between the National Front governments14 and CHP. Military regimes established 
after each coup d’etat also sought to seize the entire media establishment. September 
12th, 1980 coup, Turkey’s third, was the first time when a military intervention was 
announced to the public via TRT. It also marks the beginning of the structural 
transformation of the political and social life in the country that stretches to present 
day. This period was characterised by attacks on opposition groups and by a process 
of uniformisation where even the most benign form of dissent was prohibited and 
suppressed. The aim was to create a citizenry which was uncritical, non-interfering 

                                                 
12 One of the prime examples of this were the incidents of 6-7 September 1955, when government 
instigated violent mobs attacked unarmed non-Muslim civilians and their properties and institutions in 
Istanbul. The incidents were triggered off by a news in Istanbul Ekspress Newspaper that Atatürk’s 
house in Thessaloniki was bombed. At a time when relations with Greece were strained over Cyprus, 
this news incited attacks on non-Muslim minorities, which were tolerated and even supported by the 
state. The incidents resulted in the declaration of martial law and the issuing of bans on the press. It 
was later found out that the news was a product of yellow journalism.  See D. Güven, Cumhuriyet 
Donemi Azınlık Stratejileri ve Politikaları Bağlamında 6–7 Eylul Olayları (2006).  
13 E. S. Herman and N. Chomsky, Manufacturing consent: The political economy of the mass media, 
(1988). 
14 The coalition government established on 31 March 1975 by Suleyman Demirel, constituted of the 
right-wing political parties in the parliament, was later named as the “First National Front 
Government.” The Second National Front Government was formed in 1977, again by Suleyman 
Demirel, and remained in power until 1978.  



 11

and ready to sacrifice their individuality in the name of the “nation”. The media, 
especially the television, was the most important tool for realising this aim and was 
used very effectively. In 1983, the Communications High Council (Haberleşme 
Yüksek Kurulu-HYK), a hybrid civilian and military body, was established to oversee 
the communication policies of the government. This and similar bodies regulating 
different walks of social life consolidated the longitude of military tutelage over 
society. 

The final instance of military regime came to an end with the coming to power 
of Anavatan Partisi (Motherland Party- ANAP) under the leadership of Turgut Özal 
after the national elections in 1983. This marked the beginning of the “liberalisation 
process” in Turkey. ANAP transformed the economy through free-market reforms. 
While political and social factors mainly shaped the media in 1980s, “economical 
factors have become the determinant afterwards.”15 The private entrepreneurship 
encouraged by ANAP’s liberal economy policies was also visible in the media 
industry, where companies entered into a bitter rivalry to dominate the market. This 
resulted in the transfer of media ownership from “journalist families” to giant 
companies.16  

The launch of the first private television, “Magic Box” (which was later 
renamed as Star 1), in 1990 was a landmark event for mass communication in Turkey. 
Star 1 had to begin its broadcasting via satellite from Germany due to the existence of 
a constitutional prohibition on private broadcasting at the time. The company was 
able to circumvent Article 133 which established TRT’s monopoly over all 
broadcasting activities, mainly because Ahmet Özal, the son of President Turgut Özal, 
was one of its shareholders. With an amendment to Article 133 in 1993, state 
monopoly over broadcasting was abolished. In 1994, the Radio and Television Law 
was adopted, providing the legal framework for private broadcasting.  

The launch of a private TV created a dynamic atmosphere with a miscellany 
of actors. Many thematic channels, such as Kral TV (for music videos and 
entertainment), were the creations of Star TV. The increase in the number of private 
channels during the 1990s and the opening of the first private radio in 1992 
engendered the diversification in Turkey’s media. Consequently, many issues that 
were previously considered taboos became debatable. After the 1980 coup d’etat, 
many hitherto repressed and silenced groups in society emerged in the forefront of 
Turkey’s public sphere, thanks to the dynamism in the media. Throughout this period, 
the highest ratings were received by televised debates between public intellectuals 
who delved critically into the recent history of the country until early hours of the 
morning.  

Turkey’s economic transformation during the 1980s gave rise to the 
emergence of very strong media holdings in the next decade. The big capital 
penetrated from these holdings into the media, which left no room for smaller media 
groups in the sector. The media holdings’ organic relations with political power 

                                                 
15 E. Dağtaş, “Uniformity of media in Turkey: Tabloid journalism accompanied by racy popular 
culture”, Paper presented at the Fifth International Congress on Culture and Development, Havana 
International Conference Center, Havana (2007), at p. 2. 
16 Ş. Çağlar and S.Ç. Mengü, “Media groups and their market shares in Turkey during globalization”, 
XI Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación n. 2 (2009), at 
p. 2. 



 12

caused a cross monopolisation17 in the industry.18 The Polly Peck Group under the 
ownership of Asil Nadir was the first group to take the lead in monopolisation. On the 
other hand, the fastest growing media holding was Doğan Media Group, owned by 
Aydın Doğan. The result of this change had inevitable consequences for both print 
and broadcasting media. On the press front, the rapid tabloidisation of newspapers in 
the 1980s and commercialisation/deregulation of the media in the 1990s generated a 
tendency toward sensational news journalism. After the passing of the new 
broadcasting legislation in 1994, concentration in the media sector intensified and 
commercial media content increasingly became more banal.19 Turkey’s media was 
once again not functioning as the “Fourth Estate” on two crucial issues: freedom of 
expression and freedom of access to information.  

At the end of the 1990s, the media that has for long been controlled by the 
state evolved into a tool of manipulation for private capital groups for their political 
and economic benefits in their relation with governments. The most important 
consequence of this media model has been the “post-modern military coup” of 28 
February 1997. Mainstream media organisations, prompted by Turkey’s military 
establishment, published fictitious news/content on the rise of Islamism. This 
catalysed public anxiety over the longitude of the secularist regime and created public 
support for the toppling of the Refah-yol (Welfare-path) coalition government 
between the center right True Path Party (DP) and the Islamic conservative Welfare 
Party (RP). During its monthly meeting in February, the National Security Council, an 
executive organ comprised of civilian and military leaders, “advised” RP leader 
Necmettin Erbakan to resign. The military’s message was clear; Erbakan faced a more 
direct military intervention had he not agreed to step down.  

The government was not the only target of the February 28th process. Cengiz 
Candar and Mehmet Ali Birand, two well-known journalists working for mainstream 
media, also became the targets of the fictitious news leaked by the Chief of Staff 
which alleged that they were on the payroll of the Kurdistan Workers’ Party (PKK). 
Based on false documents fabricated by a senior member of the Turkish Armed 
Forces allegedly based on the testimony of a PKK militant-turned-informant, both 
journalists were labelled as “PKK agents” by the mainstream media, which did not 
feel the need to check the accuracy of the information leaked from the military. 
Journalists implicated in these fabrications were dismissed by the media patrons, 
while a leading human rights activist also branded as a PKK agent survived an 
assassination attempt.20  

The 1999 national elections resulted in the creation of a coalition government 
between the Democratic Leftist Party (DSP), Motherland Party (ANAP) and National 
Action Party (MHP). Meanwhile, RP had an internal schism between the 
“traditionalists” and the “reformists”. The reformist members, who defined 
themselves as “conservative democrats”, founded Adalet ve Kalkınma Partisi (Justice 
and Development Party- JDP), which came to power in 2002. Notwithstanding its 

                                                 
17 Cross monopolisation refers to the situation where economically strong large companies investing in 
other sectors begin to own media organs in the interest of gaining prestige and political power rather 
than making profit. 
18 Dağtaş, “Uniformity of media in Turkey: Tabloid journalism accompanied by racy popular culture”, 
p. 3. 
19 A. Aksoy and K. Robins, “Peripheral vision: Cultural industries and cultural identities in Turkey’, A 
29(11) Environment and Planning 1937 (1997), at p. 52. 
20 The PKK informant would years later deny that he has ever made such statements in his testimony. 



 13

Islamist roots, JDP formed a single-party government on the basis of a pro-EU 
agenda, which many considered to be an oxymoron both in Turkey and abroad. 
Indeed, since the foundation of the republic in Turkey “the depiction of Islam as ‘the 
other’ or as the symbol of ‘non-modern orientalness’ has always constituted the 
essential substance of the secular state’s legitimacy itself”.21 JDP’s pro-European 
stand suggested that the “historical mission” of the establishment in Turkey has been, 
in a way, “stolen”. This mission, defined by Atatürk himself and internalised by the 
society as “catching up with the level of modern contemporary civilisations” was no 
more under the monopoly of the state’s establishment. This challenged the 
preconceptions of the establishment and the mainstream media, which has 
traditionally allied itself with the regime and its agents, namely the military and high 
bureaucracy. 

The economic crises of November 2000 and February 2001 had serious 
repercussions for the media industry because some of the media companies also 
invested in the banking sector. The bankruptcy of a number of large private banks 
showed that this “business-media-banking cycle is no longer operational” in Turkey.22 
The banking crises eventually led to the Banking Regulation and Supervision 
Agency’s (Bankacılık Denetleme ve Düzenleme Kurulu- BDDK) revocation of the 
banking licences of a number of business groups, which also owned media 
companies. The management of the bankrupt banks were taken over by the Saving 
Deposit Insurance Fund (Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu- TMSF), making TMSF a 
big player in the media industry in 2004.23    

The EU process which accelerated with the acceptance of Turkey as a 
candidate country in 1999 required the undertaking of reforms in the media sector as 
well as in fundamental rights and freedoms and implied not only fundamental legal 
changes but an overhaul of the prevalent mindset and dominant culture in the media. 
A crucial aspect of the democratisation process was the redesign of the relations 
between the military and the civilian actors in politics, media, academia, judiciary, 
bureaucracy and civil society. The prominence and indeed domination of the military 
in all walks of social life and political structure in Turkey made the process of change 
painful and difficult. The historical role attributed to the media in consolidating the 
influence of the army through “state-military correspondence” and reproducing the 
statist political culture made it one of the most crucial actors of the political transition 
in the country. The Turkish media, especially the mainstream media, was caught in 
between the state that depended on it for the preservation of official ideology and the 
society which, as never before, started demanding a truly independent and unbiased 
media.  

 

3. The media landscape in Turkey  

Turkey has a population of 74,816,000, the majority of which consists of young 
people; 50% of the total population is under the age of 28. This shows that Turkey has 
quite a young reader population; the majority of readers are between the ages of 16 
                                                 
21 U. Cizre, Secular and Islamic politics in Turkey: The making of the Justice and Development Party 
(2008), at p. 8. 
22 B. Sümer, The impact of Europeanisation on policy-making in Turkey: Controversies, uncertainties 
and misfits in broadcasting policy (1999-2009), Phd Thesis, University of Westminster (2010), at p. 
115.  
23 Ibid. 



 14

and 34.24 According to the United Nations Development Programme, the rate of 
literacy in Turkey is 88.7%25 and compared to its population, the total number of 
readers (of any kind of written press) is considered to be low. Although 60% of the 
people in Turkey do not read a newspaper regularly, 90% watch TV on a daily basis.26 
Turkey, with 5 hours daily viewing, has one of the highest TV audience ratings in the 
world.27 According to a report which surveyed TV viewing during the first three 
months of 2009, the serials and the cooking shows are the most popular programs 
among the Turkish people.28 News channels and discussion programs have high 
ratings as well. Besides, Turkish people perceive the TV channels as one of the most 
reliable sources of information.29   

According to the recent data of the Advertisers’ Association, advertising 
spending in Turkey rose by 36.3% in the first half of 2010 to 1.84 billion TL (1.2 
billion USD) and is expected to increase by more than 30% by the end of 2010. The 
total size of the advertising sector is likely to reach 3.7 billion TL by the end of the 
year.30 Television’s share in the advertising market includes 55.59% of the advertising 
expenditure. The advertising shares of other media forums are as follows: print media 
(26.70%); outdoor (7.03%); internet (6.59%); radio (2.78%); and cinema (1.31%).  

There are 33 communication faculties in Turkey with around 21,000 students. 
Since 2008, students in Turkey are being given media education starting from the 
primary school. 

 

3.1 Print and broadcasting media  
The media sector in Turkey is structurally divided into congregations. The biggest 
eight of the 15 media groups are Albayrak, Doğan, Çukurova, Ciner, Çalık, Feza, 
Doğuş and İhlas Groups. All major private TV and radio stations, newspapers and 
periodicals belong to these groups. The Doğan Media Group and Merkez Group also 
have the monopoly over the distribution of the print media through Yay-Sat and 
MDP, respectively.  

Established in 1980, Doğan Media Group is the biggest media holding in 
Turkey. The Group has eight dailies: Hürriyet, Milliyet, Radikal, Posta, Vatan, 
Fanatik, Referans and Hürriyet Daily News. Hürriyet and Milliyet have a nationalist 
and statist position while Radikal has a social-democrat point of view. Posta is a 
tabloid newspaper and Referans was a financial paper that has recently been merged 
with Radikal. Doğan Media Group also owns the national TV channels Kanal D, Star 
and CNN Turk and radio channels Radio D, Slow Turk Radio and Radio Moda. As 
                                                 
24 Barış, “The Turkish media landscape”, p. 289. 
25 United Nations, “Adult literacy rate (% aged 15 and above), 2007”, available at: 
http://hdrstats.undp.org/en/indicators/89.html (last visited on 29/10/2010).  
26 H. Nalçaoğlu, “Türkiye’yi Anlama Kılavuzu: Türkiye’de Yaşam Tarzları ve Eğilimler”, Ipsos KMG 
Researh Report (2010), at p. 79.       
27 G. Terzis (ed.), European media governance: National and regional dimensions, (2005), at p. 14. 
28 Report of the Radio and Television Supreme Council (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu- RTÜK), 
avaliable at: http://www.dorduncukuvvetmedya.com/rtukun-arastirmasi-izleyici-en-cok-hangi-
programlari-izliyor.html (last visited on 29/10/2010). 
29 Nalçaoğlu, “Türkiye’yi Anlama Kılavuzu: Türkiye’de Yaşam Tarzları ve Eğilimler”, p. 77. 
30 “Turkey: Advertising spending rises by 36.3 percent in first half of 2010”, Financial, 06/08/2010, 
available at: 
http://www.finchannel.com/Main_News/Business/69084_Turkey%3A_Advertising_spending_rises_by
_36.3_percent_in_first_half_of_2010/ (last visited on 29/10/2010). 



 15

for a digital platform, the group has D-Smart, which includes many thematic and pay-
watch channels. Moreover, the group provides access for all of the channels on 
Türksat satellite. It has activities in the field of cinema and advertising through D 
Productions. Channel Romania D is another investment of the group in Romania. The 
group also includes Doğan Burda Rizzoli (DBR), a joint venture with the German 
publishing house Burda and the Italian media corporation Rizzoli.31 Doğan runs its 
own news agency, DHA, and publication house, Doğan Kitap. In the merchandising 
sector it has D&R.   

Zaman has been the most circulated daily in Turkey since 1986. It is also 
published internationally in Australia, the United States, Azerbaijan, Bulgaria, 
Germany, Romania, Kazakhstan, Kyrghizistan, Macedonia, and Turkmenistan. 
Zaman and the English language daily Today’s Zaman were founded by the Feza 
Group. In 1994, the Group also launched its own news agency, Cihan, and weekly 
magazine Aksiyon. Feza has a partnership agreement with Samanyolu Group. Both 
groups are affiliated with the Fethullah Gülen movement, an extremely well organised 
and close knit conservative community which operates Turkish instruction schools 
and universities across the world and invests internationally in various sectors of the 
economy. 

Doğuş Media Group was founded in 1999. Its first channel was the news 
channel, NTV. In addition, the Group is working with international brands such as 
CNBC, NBA, Billboard, Virgin, and National Geographic.32 

The Albayrak Group was established in 1952. Until 1982 it was active only in 
the construction sector. The group began publishing the daily Yeni Şafak in 1995.33 
Having liberal and left-wing columnists who are outside the Islamic community the 
paper has emerged from, the paper “offers relatively broader perspective especially 
about the controversial issues”.34 Since 2007 it runs TVNET, a news channel.  

Ciner Holding was an active company in the automotive and energy sectors 
under the name of Park Holding. In 2002 the holding entered into the media sector. In 
September 2007 Ciner Publishing Holding was founded under which Habertürk.com, 
Habertürk Radyo, Habertürk TV, Ajans Habertürk and Gazete Habertürk are running 
today. The holding has international TV and radio channels and journals such as 
Bloomberg TV and Bloomberg HT Radyo. The Turkish language editions of 
Newsweek, FHM, Marie Claire Maison, Marie Claire, Food and Travel, GEO, and 
Mother and Baby also belong to the Ciner Group. 

Çukurova Holding currently publishes the Akşam, Güneş, Tercüman and 
Alem newspapers and owns the Show and Sky Turk TV stations. The leader of the 
GSM sector Turkcell is owned by the Çukurova Holding and Digiturk which 
broadcasts the national football league matches is another important investment of the 
group. 

The Turkuvaz Group belongs to Çalık Holding. In December 2007 the group 
bought the Merkez Medya Group from Ciner Holding and so became the owner of the 
newspapers Yeni Asır (Izmir), Sabah, Takvim, Günaydın and Pas Fotomac, the 

                                                 
31 These three media groups together publish 22 magazines in Turkey. See Barış, “The Turkish Media 
Landscape”, p. 291. 
32 Ibid.  
33 Ibid., p. 62. 
34 Ibid., p.291.  



 16

weeklies Bebeğim ve Biz, Sinema, Home Art, Yeni Aktuel and Gobal Enerji, as well 
as the TV station ATV.35 

According to DGPI, as of 2008, there are 2,459 newspapers in Turkey, 55 of 
which are national, 23 are regional and 2,381 are local.36 “The print media in Turkey 
are dominated by national newspapers which have a daily circulation of between 4.5 
and 5 million. Regional newspapers do not play an important role, though the big 
national newspapers have supplements for some of the regions (Aegean, Ankara, 
Black Sea etc.)”.37 Among the national dailies, according to their average weekly 
sales, Zaman (651,072), Posta (485,971), Hürriyet (440,345), Sabah (371,007), 
Habertürk (255,423) and Sözcü (232,812) are the major ones.38 Istanbul and Ankara 
are the media centers of Turkey. The headquarters of all the national newspapers and 
broadcasting companies are located in these two cities. On the other hand, Izmir, the 
western port city of Turkey, is the only city that has a regional newspaper, namely the 
Yeni Asır, which is known on the national level. The press, with a few exceptions, is 
characterised by statist and nationalist rhetoric because of its historical ruins that were 
detailed in the previous sections.  

DGPI reports that, as of 2008, the total number of television channels in 
Turkey is 258, of which 27 are national, 16 regional and 215 local. 65 of these 
channels are available on cable and 92 on satellite.39 The multimedia groups are the 
main actors in the private broadcasting market. According to the ratings of September 
2010, Kanal D, ATV, NTV, CNN Türk and Habertürk are the top five of the list.40 
Public broadcaster TRT has 5 national television channels: TRT 1 (general), TRT 2 
(culture and art), TRT 3 (youth channel with sports and music programs and 
broadcasts live from the Turkish National Grand Assembly at specific hours) and 
TRT 4 (education). TRT also has a regional channel (TRT-GAP) for the south-eastern 
region of Turkey and two international channels (TRT-INT for Europe, USA and 
Australia; TRT-AVRASYA for Middle Asia and Caucasus).41 The most significant 
change concerning state television TRT in the European Union accession process has 
been the launch of 24 hours Kurdish language broadcasting on January 1st, 2009. TRT 
6 became the first TRT channel ever to exclusively broadcast in a language other than 
Turkish.  

The number of private radio channels currently broadcasting in Turkey is 
around 1,087 and 100 of them are also available on cable. Of these 36 are national, 
                                                 
35 European Stability Initiative, “Turkey – Armenia manual: Information and contacts to persons and 
institutions working on Turkey-Armenia relations” (2010), available at: 
http://www.esiweb.org/pdf/esi_picture_story_-_turkey_armenia_manual_-_august_2010.pdf (last 
visited on 29/10/2010), at p. 63. 
36 “Türkiye'deki gazete, dergi, radyo ve televizyonların sayısı, Basın Yayın ve Enformasyon Genel 
Müdürlüğünün kayıtları ile gün yüzüne çıktı”, MedyaRadar, 02/10/2008, available at: 
http://www.medyaradar.com/haber/gundem-21476/turkiyedeki--gazete--televizyon--radyo-ve-dergi-
sayisi-ne-kadar--peki-kac-iletisim-fakultesi-var--iste-cok-ilginc-rakamlar.html (last visited on 
29/10/2010).  
37 European Stability Initiative, “Turkey – Armenia manual: Information and contacts to persons and 
institutions working on Turkey-Armenia relations”, p. 60. 
38 “Eylül ayının en çok izlenen kanalı hangisi oldu?”, gazeteciler, 01/10/2010, available at:  
http://www.dorduncukuvvetmedya.com/gectigimiz-haftanin-gazete-satis-rakamlari-belli-oldu.html (last 
visited on 29/10/2010).  
39 “Türkiye'deki gazete, dergi, radyo ve televizyonların sayısı, Basın Yayın ve Enformasyon Genel 
Müdürlüğünün kayıtları ile gün yüzüne çıktı”. 
40 “Eylül ayının en çok izlenen kanalı hangisi oldu?”. 
41 Barış, “The Turkish media landscape”, p. 292. 



 17

100 are regional and 951 are local radio stations. TRT also has four national radio 
channels with different broadcasting themes: Radyo 1 (general), Radyo 2 (TRT-FM, 
native classical, folk and pop music), Radyo 3 (primarily classical music and also 
jazz, polyphonic and western pop music, broadcasts news in English, French and 
German) and Radyo 4 (pop music). TRT’s international radio service Türkiye‘nin 
Sesi/The Voice of Turkey broadcasts in 26 languages. TRT also has ten regional radio 
stations.42  

Additionally there are 14 weeklies selling around 110,000 copies combined. 
Of these, the four best selling weeklies are Aksiyon (founded by Feza Group), Yeni 
Aktüel (Turkuaz Group), Newsweek and Economist. As a result, the circulation of the 
weeklies is quite low compared with the dailies.    

  

3.2 News agencies 
In Turkey there are a total of 24 news agencies. The official news agency Anadolu 
Ajansı (Anadolu Agency- AA), operating since 1920, is the oldest and the primary 
source for the press. AA has 41 offices in Turkey and 26 abroad.43 Doğan Haber 
Ajansı (Doğan News Agency-DHA) is the news agency of Doğan Holding and was 
founded in 1999. It currently has 30 domestic and 19 international offices. The Feza 
Group has Cihan Haber Ajansı (Cihan News Agency- CİHAN), which was 
established in 1994. The agency has 6 domestic offices. It provides an average of 450 
text stories, 400 photos, 180 photo stories and 85 video stories per day. CİHAN also 
provides news and services in English and Arabic.44 İhlas Haber Ajansı (İhlas News 
Agency- İHA) is owned by Ihlas Holding. It has 145 offices in Turkey and abroad. 
Dicle Haber Ajansı (Dicle News Agency- DİHA) was founded in 2002 with 
headquarters in Istanbul, 5 other offices in Turkey and one office in Iraqi Kurdistan. 
DIHA offers news in Turkish, Kurdish and – occasionally – English.   

 

3.3 Online media  
The Internet emerged in Turkey in 1993, for the first time on university campuses and 
soon after in offices, businesses and homes. According to the Turkish Statistical 
Institute’s survey in April 2010, the access rate household internet use has increased 
from 30 to 41.6% within one year. Men between the ages of 16-74 amount to 53.4% 
of the total population while women have a using rate of 33.2%. Internet is mostly 
used for the purpose of sending e-mails and shopping.45 Internet cafes played a 
massive role in proliferating the use of the internet in Turkey. Many segments of the 
Turkish society, who have never used a computer or the internet, were introduced to 
this technology via internet cafes.  

Turkey’s television and radio broadcasters’ increasing use of online services, 
the proliferation of online daily news papers, political parties’ and politicians’ 
accessibility via e-mail, and people’s increased awareness about the internet reveals 
the speed and breadth of internet development in Turkey. However, internet and cell 
                                                 
42 Ibid., p. 293. 
43 Ibid., p. 295.  
44 Ibid. 
45 “Internet Kullanım Araştırması Sonuçları”, Iv.kuvvetmedia, 18/08/2010, available at: 
http://www.dorduncukuvvetmedya.com/internet-kullanim-arastirmasindan-cikan-dikkat-cekici-
sonuclar.html (last visited on 29/10/2010). 



 18

phone usage is still very limited and highly expensive for most Turkish people. On the 
other hand, the ratio and method of internet usage in Turkey differs from region to 
region. Whereas the use of internet is very high in the “central-west”, it declines 
towards the “center-east”. Internet use for access to news, and research and 
educational purposes is lower compared to the use of game, pornographic and 
friendship sites. 

The use of social media is limited due to the lack of requisite technological 
infrastructure, yet it is quite popular especially among the young people. The use of 
mobile phones for access to social media sites is higher than that of the internet, 
particularly among youth. Facebook, twitter and personal blogs are the most common 
means of using the social media. On the other hand, access to Youtube continues to be 
blocked since 2007 due to videos which were found by a Turkish court to be insulting 
of Atatürk. While small enterprises especially in the agricultural sector use the social 
media in order to sell their products and compete with the gigantic companies, 
tourism companies consider the social media as a way to reach out to international 
customers in a short and the cheapest way.        

 

3.4 Minority and alternative media   
There are few, yet quite established, minority newspapers run by non-Muslim 
communities in Turkey. The daily Iho and the weekly Apoyevmatini address the 
Greek Orthodox community located in Istanbul. The Jewish weekly Şalom was 
established in 1947. It was published in Ladino until the 1980s. When Ladino could 
no longer be transferred to the new generation Jews, the paper switched to Turkish, 
leaving only one page in Ladino. It has a circulation of nearly 3,500 copies and has 
500 subscribers abroad. It has a large staff with 40 authors and 15 employees. The 
Armenian minority has four newspapers: Jamanak, Marmara, Lraper and Agos. 
Jamanak is the oldest Armenian newspaper, published since 1908, and Marmara is the 
second oldest, since 1940. Published six times a week, the Friday edition of Marmara 
contains a section in Turkish. Its circulation is around 1,500. Half of the subscriptions 
are sent abroad to the Turkish Armenian diaspora around the world. Lraper is the 
news bulletin of the Armenian Patriarchate in Istanbul, published in Armenian, 
Turkish and English.  

Agos is the only example of a minority paper that reaches to broader segments 
of society. Originally established with the goal of breaking the walls between the 
Armenian and Turkish communities in Turkey, Agos is published predominantly in 
Turkish with only a few pages in Armenian. Following the assassination of its editor-
in-chief Hrant Dink in 2007, the paper increased its efforts to reach out to the broader 
public in Turkey by increasing its Turkish pages, employing new columnists from 
outside the Armenian community, and adding new sections. The paper is popular 
among dissident political groups as well as those that want to support the paper in 
protest to Dink’s murder, and has Armenian, Greek Orthodox, Turkish, Kurdish, 
Sunni and Alevi staff and columnists. Agos started with a circulation of 2,000. By the 
time of Hrant Dink’s death it had reached around 6,000. Dink’s successor until June 
2010 was Etyen Mahçupyan, a reputable public intellectual, and since then Rober 
Koptaş, who has been a columnist at Agos since the 1990s.  

Aras Publishing is the only Armenian publishing house in Turkey. It was 
founded in 1993 by a group of Istanbul Armenians. It has now established itself as 



 19

one of the few publishing houses producing works in two languages, Turkish and 
Armenian. Aras intends to safeguard the cultural legacy of Turkey’s Armenians for 
future generations. 

Azadiya Welat is the only daily published in Kurdish. Following a 1991 law 
that lifted the ban on the speaking and writing of the Kurdish language, weekly Welat 
was launched in Istanbul on 22 February 1992. Subsequently closed down by courts, 
the weekly changed its name to Azadiya Welat in 1996. It has been publishing since, 
albeit with interruptions due to court-imposed bans. In 2003, the paper moved its 
headquarters from Istanbul to Diyarbakir and in 2006 it became a daily. The paper is 
distributed across the country and has a circulation between 4,000 and 10,000.  

Apart from the minority media, there are only a few examples of alternative 
media organs that are not owned by any of the big media groups and that emphasise 
objectivity and impartiality in reporting as well as independence from the state, 
military, media industry as well as any power structure in Turkey. The most notable 
alternative media organs are the daily Taraf, the online Bianet and Açık Radio.  

Taraf is owned by Alkım Kitapevi, a bookshop chain which is not a part of the 
gigantic media outlets. Although praised in Islamist circles, Taraf’s stance can be 
described as neither pro-AKP, nor pro-Islam, but anti-military. The paper’s daring and 
harsh reporting against the military led to the Chief of Staff’s cancellation of the 
paper’s accreditation for entry into press meetings organised at the headquarters of the 
armed forces. While the newspaper is sympathetic to AKP circles, it has also 
criticised the government harshly particularly on the Kurdish question, freedom of the 
press and police brutality. The paper is a coalition of secular and atheist intellectuals, 
many with leftist backgrounds, as well as religious writers from the Islamic 
community. Although its circulation is relatively low, the paper has dominated 
Turkey’s political agenda ever since it was launched in 2007 through publishing 
confidential documents seemingly leaked by military personnel revealing a series of 
failed coup attempts by senior military leaders against the JDP government.46 

Bianet, or BIA, is an online news portal which was initiated as a project in 
2003 with the support of the European Union’s Initiative for Democracy and Human 
Rights. The purpose of the project was to establish a countrywide network in Turkey 
for monitoring and covering media freedom and independent journalism. BIA reports 
on freedom of expression violations, monitors newspapers’ coverage of human rights, 
extensively covers women’s and children’s rights and monitors the media’s 
compliance with the ethical codes of the profession.47 

Açık Radio went on air in 1995 and is an exceptional and independent radio 
channel which is outside the media establishment. It is a collective where all 
shareholders have equal shares and is quite close to a non-profit organisation. Its 
programming is based on citizen/audience participation and it relies on the donations 
of its listeners collected through biannual drives broadcasted alive on the radio. Açık 
Radio is a defender of the environmentalist movement in Turkey and has a multi-
cultural and liberal stance.    

                                                 
46 O. Ogret and S. Martens, “Pressing for freedom: Two centuries of ceaseless struggle in Turkey”, 
Hürriyet daily news (2010), available at: http://www.Hürriyetdailynews.com/n.php?n=part-iii-
requiring-a-gut-feeling-alongside-a-lot-of-guts-2010-06-07 (last visited on 29/10/2010). 
47 Barış, “The Turkish media landscape”, p. 299. 



 20

4. The media regulatory framework in Turkey  
Economic liberalisation in the 1980s and the EU accession process in the 2000s 
implied and required the restructuring of the media sector and the undertaking of legal 
reforms to enhance media independence, pluralism and freedom in Turkey. 
Successive governments since 1999, when Turkey was officially declared as a 
candidate for EU accession, in particular the Justice and Development Party which 
has been in single-party government since 2002, have sought to harmonise the 
national legal framework with European standards without compromising the official 
ideology of the state. A further concern has been the ensuring of the continuation of 
government control over the media. The attempt to simultaneously achieve these 
mutually exclusive goals has created tensions and contradictions in the development 
of Turkish media policy and the regulatory framework, which is a characteristic 
feature of Turkey’s reform process in recent years. 

 

4.1 Actors of media policy and regulation 
The multiplicity of the media policy and regulatory institutions in Turkey may at 
times create confusion over their competences and mandates. Three principal types of 
actors develop policies for the media and regulate the sector: executive bodies, 
independent regulatory agencies, and self-regulatory professional media 
organisations. While all three groups of actors are briefly outlined in this section, the 
mandates and powers of the first two are discussed in the next section on structural 
regulation. 

At the executive level, the Ministry of Transportation is responsible for 
regulating the internet; there is a Ministry of State in charge of radio and television, 
which also has the competence over the Radio and Television Supreme Council 
(Radyo Televizyon Üst Kurulu-RTÜK); DGPI under the Office of the Prime Ministry 
has mandate over the press, including the accreditation of the press for the purposes of 
relations with the government; and HYK, a body made up of civilian and military 
officials, is tasked with the oversight and approval of the government’s 
communication policies.  

The Information and Communication Technologies Authority (Bilgi 
Teknolojileri ve İletişim Kurumu-BTK) is an independent agency responsible for 
regulating the internet and mobile communication. BTK’s equivalent in the 
broadcasting sector is RTÜK, an independent agency in charge of regulating private 
radio and broadcasting.  

There are few independent bodies that monitor the media from within the 
profession. Basın Konseyi (Turkish Press Council), established with the initiative of a 
group of journalists in 1998 for the self-regulation of the press’ compliance with 
professional ethical rules and codes of conduct, is a contentious body whose 
autonomy from state ideology is widely contested by members of the profession. In 
recent years, newspapers have started to select ombudsmen among their columnists or 
editors to respond to readers’ concerns and critiques and to monitor the compliance of 
their paper with ethical rules of journalism. However, newspapers exempt from 
ombudsmen’s mandate their website editions, some of which are criticised by human 
rights groups for their discriminatory content particularly against women and 
minorities.  



 21

The primary journalist associations in Turkey are: Türkiye Gazeteciler 
Cemiyeti (Journalists Association of Turkey), Türkiye Gazeteciler Federasyonu 
(Federation of Journalists), Çağdaş Gazeteciler Derneği (Progressive Journalists 
Association), Gazeteciler ve Yazarlar Vakfı (Foundation of Journalists and Writers), 
Medya Derneği (Association of the Media), Ekonomi Muhabirleri Derneği 
(Association of Economy Reporters), Foto Muhabirleri Derneği (Association of 
Photo Reporters), Parlamento Muhabirleri Derneği (Association of Parliamentary 
Reporters) and Basın Konseyi (Press Council). There are two journalist unions called 
Türkiye Gazeteciler Sendikası (Union of Journalists in Turkey-TGS) and MEDYA-
SEN (DİSK) but their prominence is low.   

The Journalists Association of Turkey represents central and statist tendencies 
of the mainstream media members. It has members from the Doğan media group as 
well as from the republican newspaper, Cumhuriyet. The Progressive Journalists 
Association was founded by the leftist media members. The Foundation of Journalists 
and Writers has a religious identity and the Association of the Media was founded by 
journalists that are supportive of the AKP government. The Press Council on the other 
hand is entirely the construction of the Doğan media group. None of these 
associations have the capacity, ability or will to contribute to the development of 
media policy in Turkey.  

 
4.2 Structural regulation  
There are a number of principal laws that regulate the structure and content of the 
media in Turkey, all of which have been revised and/or re-enacted within the past 
decade: the Press Law for the print media; Law no. 3984 on radio and television (for 
private broadcasting); Law no. 2954 on TRT (for public broadcasting); Law no. 5651 
for the internet and mobile communication (“the Internet Law”); Law no. 5809 on 
electronic communications; Law no. 406 on telegram and telephone (“the 
Telecommunications Law”). Law No. 2813 on wireless and Law No. 3348 
establishing the Ministry of Transportation also include provisions regulating the 
telecommunications industry. 

 

4.2.1 Licensing rules 

As stated earlier, until 1993, there was a constitutional ban on private broadcasting in 
Turkey. State broadcaster TRT’s monopoly over broadcasting was de facto terminated 
in 1990 with the launch of STAR 1 TV channel, which broadcasted via satellite from 
Europe. With the emergence of hundreds of private broadcasting companies within a 
matter of few years, a chaotic situation emerged in the absence of a legal framework 
to regulate the market. To provide a legal basis to this de facto situation, the 
constitutional ban on private broadcasting was abolished in 1993, followed in 1994 by 
the adoption of the current Radio and Television Law (no. 3984), which replaced the 
1983 law (no. 2954). With this legal amendment, the name of the regulatory body was 
changed from the “Radio and Television High Council” to the “Radio and Television 
Supreme Council” (RTÜK).  

RTÜK was established in 1994 for regulating private radio and television as 
well as monitoring their compliance with Law no. 3984. Its main regulatory function 
was to issue broadcasting permits and licences and assigning frequencies. Its 
monitoring function entails enforcement powers against private broadcasters that do 



 22

not comply with the law. RTÜK’s mandate does not extend to TRT, which is subject 
to a separate law, Law no. 2954, which applies solely to the public broadcasting 
agency.48 Its nine members are elected by the parliament among candidates nominated 
by political parties represented at the parliament. Individuals related to RTÜK 
members up to the 3rd degree cannot be shareholders, managers or partners of radio 
and TV companies. While RTÜK defines itself as “an autonomous and impartial” 
public body,49 its composition “is considered to be profoundly influenced by the 
political considerations of governments and, thus, substantially undermining the 
Council’s claim of impartiality.”50 The second ground of criticisms against RTÜK is 
the punitive powers it has been equipped with in monitoring private broadcasters’ 
compliance with the law. This will be discussed in detail below in the section on 
content regulation. 

Though established primarily as a regulatory body to assign broadcasting 
frequencies, RTÜK has not been able to perform this function as of today. The 
agency’s repeated attempts from mid-1990s onwards to complete frequency 
allocations failed due to the interference of the National Security Council, opposition 
by broadcasting companies, court orders and political battles in the parliament.51 As 
part of the restructuring of telecommunications services, in 2002, HYK and Türk 
Telekom have been made partners of RTÜK “to speed up the process of allocating the 
frequencies and to end the chaos in an unregulated broadcasting market.”52 
Accordingly, frequency planning has been included within Türk Telekom’s mandate. 
However, this endeavour “has been unsuccessful mainly due to discordance among 
these regulatory bodies and the pressure of the media conglomerates.”53 The 
commencement of frequency auctions was halted due to government’s “fear of 
retaliation by the media giants” and the National Security Council’s intervention “to 
oblige broadcasters to acquire a national security clearance document which would 
supposedly prevent the establishment of religious TV channels”.54 While Turkey has 
committed to the EU to carry out the frequency allocations in 2011, there is no 
progress on this front and private radio and television broadcasters continue to operate 
without licences.  

In the meantime, in 2005, HYK decided not to pursue frequency allocations 
any longer since Turkey had already started to plan the switchover to the digital. 
While RTÜK had been planning to switchover to digital since 2002, the process 
halted due to internal rifts between the public broadcasting TRT and private 
broadcasters.55   

While RTÜK is tasked with assigning frequencies, BTK undertakes frequency 
planning. In accordance with its competences outlined in Law no. 5809, BTK is also 
tasked with advising the Ministry of Transportation on planning the 
telecommunications sector; following the new developments in technology and 

                                                 
48 Barış, “The Turkish media landscape”, p. 295. 
49 See RTÜK, official website, available at: 
http://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=80775e05-caec-4a48-bac5-39fd6375da3b 
(last visited on 29/10/2010). 
50 Barış, “The Turkish media landscape”, p. 296. 
51 For a detailed discussion, see Sümer, The impact of Europeanisation, pp. 113-115 and 118-125. 
52 Barış, “The Turkish media landscape”, p. 295. 
53 Ibid., p. 295-296. 
54 Ibid., p. 296. 
55 Sümer, The impact of Europeanisation, p. 144. 



 23

providing support for domestic companies in the production of technology; ensuring 
free competition in the provision of goods and services in the market; and defining 
and implementing the performance standards for manufacturing of systems and 
equipments to be used in telecommunications sector. Tasked with monitoring 
compliance with Law no. 3984, BTK has the power to notify relevant bodies on non-
compliance and impose sanctions when required; ban access to the internet on 
grounds, inter alia, of obscenity and child abuse; and take measures for consumer 
protection.56  

HYK was established under Wireless Law no. 2813 of 1983. Presided by the 
Prime Minister or a minister he appoints, the high council is made up of the ministers 
of interior and transportation, a high level representative from the chief of staff, the 
general secretary of the National Security Council and the undersecretary of the 
national intelligence agency. It meets biannually for the review and approval of 
communications policies. The Telecommunication Authority (Türk Telekom), 
established after the separation in 1995 of postal and telecommunications services 
hitherto provided together by the PTT and privatised in 2005, is Turkey’s telecom 
operator in charge of providing telecommunications services. 

All telecommunications activity in Turkey is regulated under the 
Telecommunications Law (Law no. 406), which was amended in 2000 and 2001 in 
order to modernise the provision of services and improve the infrastructure. In 2004 
and 2005, the power to provide satellite communication services and the services 
provided over cable TV has been transferred from Türk Telekom to Türksat Uydu 
Haberleşme Kablo TV, which was established in 2004.57 The privatisation of Türk 
Telekom was finalised on 2005 with the sale of 55% of its shares to Oger Telecoms 
Joint Venture Group.   

 

4.2.2 Ownership regulations 
The primary legislative motive in the adoption of the Broadcasting Law in 1994 was 
“to carry out the frequency allocations as soon as possible to regulate the de facto 
operations of the broadcasters, not regulating ownership.”58 With RTÜK’s failure in 
its repeated attempts to undertake frequency allocations due to the rifts between 
private broadcasters and the government, “the mushrooming of commercial 
broadcasters got out of control and the loopholes in media ownership regulations 
enshrined in law were abused by the media proprietors to increase their power.”59 

Article 29 of the Broadcasting Law regulates media ownership in Turkey. It 
bars, inter alia, political parties, associations, unions, professional associations, 
foundations, local governments, companies from owning media or partnering with 
media enterprises. Cross-media ownership and foreign ownership is limited to 20%, 
and foreign investors are barred from having a share in more than one media 
enterprise. Individuals who have a 10% share or more in a broadcasting company are 
precluded from entering into public tenders.  
                                                 
56 See Information and Communication Technologies Authority, official website, available at: 
http://www.tk.gov.tr/Eng/abo_boa/func_authority.html (last visited on 29/10/2010). 
57 The amendments were made pursuant to Law no. 5189 of 16 June 2004 and Law no. 5335 of 21 May 
2005. See, Türk Telekom, “legal”, available at http://www.turktelekom.com.tr/tt/portal/About-
TT/Company-Profile/Legal/ (last visited on 29/10/2010). 
58 Sümer, The impact of Europeanisation, p. 130. 
59 Ibid. 



 24

And yet, the largest media groups mentioned earlier not only dominate the 
media sector, but also have investments in many other sectors of the economy and 
“there seems to be no efficient way to control the concentration of the media 
ownership”.60  

 
4.3 Content regulation 
Turkey lacks a unified, coherent and concise content regulation for the media. There 
are multiple laws and regulations governing different sectors of the media. The 
overregulation of the media sector has been exacerbated in the EU accession process 
through multiple “reform packages” hastily adopted by the parliament without having 
gone through a process of deliberation and consultation with civil society and the 
media. Each package law carries identical titles which give no indication of their 
content61 and contains multiple amendments to various laws, ranging from laws from 
the criminal code to laws governing the media, and from laws governing the 
environment to financial regulation. The patch work style of law making has become 
a characteristic feature of the reform process in recent years, further complicating the 
already complex regulatory framework concerning the media, fundamental rights and 
liberties as well as other areas of social life.     

 

4.3.1 Constitutional framework  
In recent years, relative progress has been achieved in reforming the constitutional 
provisions on the media. The 2001 constitutional amendments removed the 
prohibition in Articles 26 and 28 of minority languages in the expression and 
dissemination of thought and in media. But, the amendments left untouched wide 
restrictions attached to the exercise of these rights on grounds of national security, 
public order, and the integrity of the state with its nation and territory. In case of the 
violation of these restrictions by print media, Article 28 authorises seizure by court 
order and allows, where delay poses a danger, immediate seizure by competent 
authorities, pending a court order within 24 hours. The right to privacy protected 
under Article 20 is also subject to similar restrictions on grounds of public order, 
national security, prevention of crime, public morality, public health and protection of 
rights of others. Under Article 29, there is no requirement to receive prior permit to 
publish periodicals and non-periodicals. Article 133 guarantees the right of private 
companies to establish and operate radio and television, subject to conditions laid out 
in Law no. 3984.  

 

4.3.2 Legislative framework  
There are two principal types of laws regulating the content of the media in Turkey: 
the media-specific laws that directly regulate the sector; and laws in the penal system 
which severely curtail the content of the media.  

 

                                                 
60 S. Papathanassopoulos, The Mediterranean/Polarized pluralist media model countries, in G. Terzis 
(ed.) European media governance: National and regional dimensions (2005) 191, at p. 194. 
61 Typically, the names of these reform packages are “Laws on the Amendment of Certain Laws”. 



 25

Media-specific laws  

The Press Law, adopted anew in 2004, is a legislation that is liberal on its face and yet 
quite authoritarian between the lines. Rights that are tenets of free and independent 
media go hand in hand with severe restrictions that are characteristic of authoritarian 
regimes. The law protects the freedom of press and the right to information, 
guarantees journalists’ right to protect their news sources, and grants individuals’ 
right of reply to defamatory or untruthful news. At the same time, the law contains a 
wide catalogue of restrictions. In addition to similar restrictions imposed in the 
constitution, the law also limits the freedom of the press in the name of “the 
protection of the independence and impartiality of the judiciary”.62 Prosecutors widely 
interpret the concepts of “national security”, violation of “territorial integrity” and 
“disclosure of state secrets” to bring cases against journalists who report news deemed 
to be against state interests, such as disclosure of human rights abuses by security 
forces in the name of the fight against Kurdish insurgency, criticisms of the military’s 
interference into politics and disclosure of failed coup attempts by high ranking 
military officers. Article 11 attributes criminal liability to editors and translators of 
written work where the author is abroad or unidentified. This provision is being used 
against editors who have published Turkish translations of foreign language books on 
controversial political issues, such as Ragip Zarakolu who has been prosecuted for 
having published books recognising the Armenian Genocide of 1915.  

One main difference of the new Press Law is the requirement imposed on 
printing companies to notify the prosecutor in order to receive publishing permission 
and to submit two signed copies of each issue to the prosecutor, who is granted the 
power to seize papers. Under the previous press law, district governors were 
designated as the authority to notify. The shift of powers from the executive to the 
judicial branch is potentially restrictive of freedom of press since it enables courts to 
open cases against printing companies which fail to comply with the red tape. Courts 
do not refrain from making use of their power to seize printed press on the basis of a 
very restrictive interpretation of freedom of press and speech.  

Law no. 3984 on broadcasting respects the right of reply and rectification,63 
guarantees individuals’ privacy of life and protects them from offences against their 
personality beyond the limits of criticism; prohibits broadcasts which “humiliate or 
insult people for their language, race, color, sex, political opinion, philosophical 
belief, religion, sect, and any such considerations”; outlaws incitement to hatred and 
hostility through discrimination; and protects women, minors and the weak against 
programs inciting to violence and discrimination. On the other hand, it introduces 
significant restrictions on broadcasting on the basis of, inter alia, “the existence and 
independence of the Turkish Republic, the territorial and national integrity of the 
State, the reforms and principles of Atatürk”; and “the national and moral values of 
the community and Turkish family structure”.64 These amorphous concepts leave a 

                                                 
62 Article 3 reads: “The press is free. This freedom includes the right to acquire and disseminate 
information, and to criticise, interpret and create works. The exercise of this freedom may be restricted 
in accordance with the requirements of a democratic society to protect the reputation and rights of 
others as well as public health and public morality, national security, public order and public safety; to 
safeguard territorial integrity; to prevent crime and the disclosure of state secrets; and to ensure the 
authority and impartial functioning of the judiciary.” 
63 Though, compared to the Press Law, the right of reply is held to lesser standards under Law no. 
3984, which requires radio and television stations to broadcast disclaimers upon court order only.  
64 Article 4.  



 26

wide margin of appreciation to RTÜK, which has the power to sanction broadcasters 
which do not abide by these standards. In 2002, amendments made to the law limited 
RTÜK’s sanctioning powers from suspending an entire TV or radio broadcasting 
operator to suspending the relevant program.65 Still, RTÜK maintains significant 
punitive powers, and continues to be perceived as “a ‘penalising’ body rather than a 
regulatory one”.66 

The agency adopts a restrictive interpretation of the law’s limitation clauses 
and imposes disproportionate sanctions against media operators. In 2005 alone, 
RTÜK asked defence from 20, issued warnings to 33, suspended programs in 9 and 
fined 4 national television channels for having broadcasted programs “having 
negative effect on children”; forced a local radio station off the air for 30 days for 
“disseminating separatist propaganda” and “inciting hatred and enmity”; and 
suspended two local television channels for “undermining the state and its 
independence.”67 In 2006, RTÜK relied again on Article 4 of Law no. 3984 for 
initially suspending for one month the broadcasting of the Anatolia’s Voice radio 
station for playing a song about the Kurdish question and subsequently suspending it 
without limitation in February 2007. Similar sanctions were brought upon local media 
run by minorities. In August 2004, RTÜK suspended for 90 days the broadcasting of 
Gün TV and Can TV in Diyarbakır and Hakkari FM radio station in Hakkari, which 
are provinces predominantly populated by the Kurds. 

While injunction of broadcasting is only possible by court order, exceptions 
are made to this rule where there is a threat to national security and a serious risk of 
disruption of public order, in which case injunction is possible with executive order 
(of the prime minister or a minister). Where an order of injunction is made, 
broadcasters have the right of appeal to the Court of Cassation, which is required to 
issue a ruling within 48 hours. Courts frequently resort to their injunctive powers 
under the law. In Özgür Radyo v. Turkey, the European Court of Human Rights 
(ECtHR) found the warning and licence suspensions imposed on a pro-Kurdish radio 
station to be an infringement of freedom of expression. The Court held that statements 
made on the radio, which were found by national courts to constitute defamation as 
well as incitement to violence and separatism, did not incite violence or hate and had 
already been published by other media organs without being prosecuted.  

Public broadcasting falls outside the mandate of RTÜK and is regulated by a 
separate law, i.e. Law no. 2954 on the TRT. The standards of public broadcasting 
outlined in the TRT Law are quite similar to those laid out in Law no. 3984 on private 
broadcasting: protecting the indivisible unity of the state with its territory and nation, 
national sovereignty, the republic, public order and public interest; consolidating 
Ataturk’s ideals and reforms; and complying with the national security politics and 
national economic interests of the state. Moreover, “TRT’s staff, as public employees, 
has to act in accordance with the mandate of protecting the priorities of the state”, laid 
out in Article 9 of the law.68  

The impartiality of the public broadcaster TRT has always been questioned in 
Turkey and the agency has been criticised for “its permanent endorsement of the 
official position of the state and/or government in almost any subject ... and careful 

                                                 
65 Law No. 4756 of 21 May 2002 and Law No. 4771 of 9 August 2002. 
66 Sümer, The impact of Europeanisation, p. 135. 
67 Barış, “The Turkish media landscape”, p. 296. 
68 Barış, “The Turkish Media Landscape”, p. 296. 



 27

avoidance from any engagement with controversial issues.”69 In recent years, 
however, there has been a considerable change in TRT’s broadcasting policy 
following AKP’s coming to power. Political issues such as Cyprus, relations with 
Armenia and the Armenian genocide, the Kurdish question and the army’s 
intervention into politics have started to be discussed and debated on TV and the 
radio. Programs investigating the country’s recent past and questioning the official 
history narrated by the state are regularly being aired by the TRT. This change is a 
reflection of the weakening of the army’s power over politics as part of the process of 
democratisation in Turkey. With the coming to power of a government whose 
position on the core political issues in the country is in contradiction with the official 
position of the state and which, based on its democratic legitimacy, claims the power 
to set Turkey’s official policies on these issues, the state - i.e. the army - has lost its 
control over TRT. Having said this, TRT’s impartiality continues to be a matter of 
contention in Turkey. Opposition parties and mainstream media organs critical of the 
government criticise public TV for being too close to and partial towards the 
government and for not standing at equal distance to all political parties. 

The Internet Law (no. 5651) was prepared by BTK and entered into force on 
23 May 2007.70 The law regulates all content on the internet, without making a 
distinction between traditional press content online and broadcasting online, including 
the social media. It lays out the obligations and responsibilities of content, space, 
access and collective use providers as well as internet crimes. The law identifies the 
following eight internet crimes: encouraging suicide; sexual abuse of children; 
facilitation of use of drugs or stimulators; provision of substances that are dangerous 
for health; obscenity; prostitution; gambling; sports betting and games; and crimes 
regulated in the 1951 Law no. 5816 on Crimes against Atatürk. Courts have unlimited 
powers to restrict access to the internet in the name of preventing these crimes.71 In an 
internationally notorious incident of internet censorship, an administrative court made 
use of this power to ban Youtube in January 2008.  

A relevant law is the 2004 Law on Information, which requires public 
institutions to respond citizens’ queries within 15 days. Citizens have the right to 
apply to administrative courts where this rule is not obeyed. Authorities may decline 
to disclose the requested information on grounds of “state secrets”.  

 

Indirect content regulation 

In addition to the above cited laws which are directly relevant for media regulation, 
the Anti-Terror Law and the Penal Code also regulate the media, in a negative way, 
through restricting freedom of expression and media freedom. Both laws perceive the 
commitment of offences through the press and media as an aggravating factor, 
increasing sentences by one third to a half.  

                                                 
69 Ibid. 
70 Law on the Regulation of Broadcasts on the Internet and on the Fight against Crimes Committed 
through the Internet, no. 5651 of 4 May 2007. 
71 “Upon the decision of judicial authorities, i.e. Republican prosecutors and courts, the Presidency of 
Information Technologies Institution (BTK) can ban access to the internet. However, for our 
Presidency to release such a decision the content and domain of the internet site to be banned must be 
located outside of Turkey. The Presidency can place a ban on sites originating in Turkey based on a 
court ruling on crimes committed by the banned site against children and on obscenity”. 



 28

The new Penal Code (no. 5237), adopted in 2005, has a number of provisions 
significantly curtailing media freedom. The law criminalises the encouragement of 
military personnel to disobedience with the law (Article 319); alienating the people 
from the military (Article 318); insulting the President (Article 299), the government 
and military and security forces (Article 301); incitement to crime (Article 214); 
praising crime and criminals (Article 215); incitement to hatred and animosity 
(Article 216); incitement of the people to disobedience with the law (Article 217). The 
sentences under Articles 213-217 and 299 are increased by half and one third, 
respectively, where the one of the offences is committed through the press or the 
media.  

The restrictive nature of the Penal Code has been taken to the ECtHR which 
found, in the Düzgören and Ergin group of cases, the conviction under Article 318 of 
journalists for having published statements or distributed leaflets considered to incite 
the abstention from military service to violate Article 10 of the European Convention 
on Human Rights. 

The Anti-Terror Law (no. 3713), as amended in 2006, has similarly restrictive 
provisions curtailing freedom of press. Article 6(2) makes it an offence to print or 
publish declarations or leaflets of terrorist organisations. Under Article 6(4), where 
such offence is committed through the press or the media, the owners and editors-in-
chief of the media organs concerned are also liable to a fine. The most problematic 
provision of the Anti-Terror Law is Article 6(5), which allows the suspension of 
periodicals for a period of 15 days up to one month by court order or, where delay is 
detrimental, by a prosecutor. Article 7(2) makes it an offence to disseminate 
propaganda in favour of a terrorist organisation, subject to 1-5 years of imprisonment. 
Where such offence is committed through the press and media, the sentence is 
increased by half. The article also imposes liability to the owners and editors-in-chief 
of the press and media organs concerned.  

The constitutionality of Article 6(5) was contested by former President Ahmet 
Necdet Sezer before the Constitutional Court on the grounds that suspension of the 
future publication and distribution of a periodical infringed upon the freedom of the 
press as protected under Article 28 of the Constitution. In its judgment of 18 June 
2009, the Constitutional Court found Article 6(5) to be compatible with the 
constitution and rejected the president’s request for annulment.72  

The compatibility of Article 6(5) of the Anti-Terror Law with Article 10 of the 
ECHR was contested before the ECtHR in the case of Ürper and Others. In its 
judgment of 20 October 2009, the Court observed that the practice of banning the 
future publication of entire newspapers, whose content was a priori unknown, had a 
preventive effect on the professional activities of journalists and amounted to 
censorship. The issue was raised again before the Strasbourg Court. In its judgment of 
15 June 2010 in the case of Turgay and Others,73 the ECtHR noted in particular that 
                                                 
72 Constitutional Court, decision no. 2009/90, Official Gazette of 26 November 2009. In its judgment, 
the Court pointed out the public interest in combating with terrorism: “…taking into consideration the 
nature of acts that result in the suspension of the publication of periodicals, the magnitude of damage 
caused by the commission of those offences through the press and the media, as well as the aim, extent 
and methods of terror in our country and the facility of the press and media organs to communicate 
with the masses and the former's influence on society, it has been concluded that the provision in 
question aims at the continuity of democratic society.” 
73 ECtHR, Turgay and Others v Turkey, nos 8306/08, 8340/08 and 8366/08, judgement of 15 June 
2010. 



 29

in its judgment of June 2009, the Constitutional Court of Turkey did not take into 
account the judgment of Ürper and Others v. Turkey and once again found the 
suspension of future publications of a periodical to be in violation of Article 10 of the 
ECHR.    

Countless journalists have been prosecuted under the Anti-Terror Law for 
having disclosed and published the names of public officials engaged in fight against 
terrorism, made the propaganda of the terrorist organisation and published the 
statements or declarations of the terrorist organisation. Two most recent examples of 
the implementation of the above mentioned laws concern the weekly Nokta and 
Express magazines. The incidents that eventually resulted in the closure of Nokta in 
2007 started with the magazine’s publication on 8 March 2007 of the classification by 
the Chief of General Staff of journalists and media organs on the basis of their 
accreditation. On 29 March 2007, Nokta published sections from a diary reportedly 
belonging to Özden Örnek, the former Chief of Navy Forces. Based on this diary, the 
article reported that a group of generals conspired to stage a coup against the elected 
government in 2004 but were obliged to call their preparations off when Hilmi Özkök, 
the Chief of General Staff at the time opposed their attempts. Following the 
publication of this article, on 13 April 2007, the police raided the offices of the 
magazine, seized its computers and opened an investigation. A defamation case was 
brought against Alper Görmüş, the Editor in Chief of Nokta. While Görmüş was 
eventually acquitted, his repetitive requests for the inclusion of the coup attempts into 
the case were rejected by the court. In later years, the allegations of coup attempts 
proved to be true, but no case was brought against the retired generals for conspiring 
to stage a coup. Another recent example against freedom of press is the case against 
İrfan Aktan, who was prosecuted for an article he wrote on the Kurdish question, 
published in Express on 15 October 2009, where he quoted a PKK militant and a PKK 
publication. Aktan was convicted to one year and three months imprisonment and the 
editor of the magazine to a fine for having made “the propaganda of the terrorist 
organisation” in violation of Article 7 of the Anti-Terror Law. 

 

4.3.3 Cultural and political pluralism in the media 
As stated earlier, broadcasting in languages other than Turkish was prohibited until 
recently, exception being made for Armenian, Greek and Hebrew – mother tongues of 
groups granted minority status under the 1923 Treaty of Lausanne. The Treaty grants 
not only non-Muslim minorities, but all citizens the right to use “any language … in 
the press, or in publications of any kind”. However, Turkey has, until recently, never 
allowed any minority group other than the three Lausanne minorities to exercise this 
right. One of the greatest impacts the EU accession process has had on the media in 
Turkey was the lifting of this ban and the allowing of public and private radio and TV 
broadcasting at the local and national level.  

The 2002 and 2003 amendments to Law no. 3984 effectively paved the way 
for broadcasting in minority languages, without explicitly identifying the purpose of 
the reforms to be as such.74 Broadcasting was allowed in “the different languages and 

                                                 
74 The scope of the right was gradually expanded through a series of laws. Initially, the reforms were 
limited to public broadcasting in minority languages, but were gradually expanded over time to extend 
to private broadcasting.   



 30

dialects used traditionally by Turkish citizens in their daily lives”75 with the caveat 
that such broadcasts shall not contradict the Constitution and “the indivisible integrity 
of the state with its territory and nation.” However, the right to broadcasting was not 
granted to all minority languages spoken in Turkey. Instead of allowing the exercise 
of this right upon demand, the government a priori identified which languages 
merited benefitting from the law. The selected minority languages were the Zaza and 
Kirmanci dialects of the Kurdish language, Circassian, Bosnian and Arabic. The 
duration, scope and nature of broadcasting in these minority languages were not 
specified in the laws, but were left to the discretion of RTÜK.  

Regulations adopted by RTÜK further restricted the already limited and 
conditional rights granted by the parliament. The 2002 regulation establishes “direct 
state control over the content of broadcasting, prohibits children’s programs and the 
teaching of minority languages, restricts broadcasting to a few hours every week, 
subjects decisions on the language and dialect of broadcasting and the profile of 
viewers to bureaucratic authorisation, requires simultaneous and subsequent 
translation into Turkish for TV and radio programs, respectively, and prohibits 
broadcasting in violation of national security, general morality and the indivisible 
territorial and national integrity of the state.”76 The 2004 regulation allowed private 
broadcasting in minority languages at the national level for the first time, but again 
subject to strict time limitations and red tape. Local and regional broadcasters are 
required to submit RTÜK an audience profile in order to receive permits. Diyarbakır-
based Gün TV unsuccessfully challenged this regulation in courts. 

On 7 June 2004, TRT commenced broadcasting in the selected five languages. 
TV broadcasts are for 45 minutes per day five days a week, while radio broadcasts 
last 30 minutes each day five days a week. The content and time restrictions imposed 
on broadcasting, the red tape imposed on local broadcasters and the outdated content 
of programs have been criticised by minorities who perceive the reforms as an attempt 
by the Turkish government to deceive the international community by creating a false 
impression about the protection of minority media in Turkey. AKP Government’s 
“reforms” on public broadcasting in minority languages continued with the 
commencement in 1 January 2009 of public broadcasting in Kurdish at TRT 6 radio 
and TV stations, followed by the launch in April 2009 of public broadcasting in 
Armenian at TRT’s Voice of Turkey Radio.77 While TRT has 6 exclusively 
broadcasts in Kurdish for 24 hours, broadcasting in Armenian is limited to a total of 
one hour per day.    

Notwithstanding this significant yet limited progress in establishing the 
regulatory framework for a pluralist media through allowing broadcasting in minority 
languages, minority media in Turkey continues to be subject to the dual blockade of 
the state and the mainstream media. Surveillance by the military and the state on the 
one hand and harassment by the statist and nationalist mainstream media on the other 
often leads to a degree of self-censorship in the minority media organs. As Etyen 
Mahçupyan, the successor of Hrant Dink as the editor-in-chief of Agos, points out, 
“since we have the desire to keep Agos alive and since there is particular pressure on 
Agos, we implement technical auto-censorship, meaning we say what we have to say 
                                                 
75 For the problematisation of this phrase, see D. Kurban, “Confronting equality: The need for 
constitutional protection of minorities on Turkey’s path to the European Union”, 35 Columbia Human 
Rights Law Review (2003), at pp. 151-214 and p. 197. 
76 D. Kurban, A quest for equality: Minorities in Turkey (2007), at p. 17.  
77 The broadcasting in Armenian takes place between 7.30-8 am and 6-6.30 pm every day. 



 31

but change the way we say it”.78 This often causes the minority media to withdraw 
from political debates for fear of persecution by the state as well as the mainstream 
media.             

Turkey’s recent history is full of banal incidents where members of the 
minority media have been prosecuted under the Anti-Terror Law and the Penal Code; 
discreetly or openly threatened by state agents, military officers, mafia and criminal 
networks; killed in daylight by “unidentified perpetrators”; tortured by agents of the 
military regimes; imprisoned for years for having criticised state policies or advocated 
the rights of minorities; and reported on taboo issues such as clandestine coup 
attempts by the military, the Armenian genocide, the Kurdish question etc.79 One of 
the most tragic and clear instances of state persecution of dissident journalists has 
been the conviction of the Armenian-Turkish journalist Hrant Dink for “having 
insulted Turkishness”, followed by his assassination by agents of a criminal network 
whose plans were known to the military and police intelligence well in advance.80  

 

4.3.4 Non-legal restrictions on the media: the executive and the media 
The media and the judiciary are not the only to blame for restrictions on freedom of 
the press in Turkey. The JDP government in general and the Prime Minister Recep 
Tayyip Erdoğan in particular have been frequently criticised by both the Turkish 
media and the international community for their anti-democratic statements, conduct 
and policies towards the press. Erdoğan became notorious for the civil cases he 
brought against dissident cartoonists who depicted him as various animals in 
criticising his policies. Though he lost each of the lawsuits he filed against the 
cartoonists, the Prime Minister’s intolerance against criticism seems to have not 
changed. This is evident, for example, in his aggressive position against the Doğan 
Media Group.  

In September 2008, the Prime Minister appealed to the public to boycott the 
newspapers of the group which implicated the complicity of senior JDP officials in 
one of the biggest fraud cases in Germany concerning an Islamic charity organisation 
which was found to have embezzled charitable contributions. The Turkish press 
severely criticised the government for affording protection to individuals in Turkey 
pointed by the German court as the masterminds of this scheme, including Zahid 
                                                 
78 M. Christensen, “Notes on the public sphere on a national and post-national axis: Journalism and 
freedom of expression in Turkey”, 6 Global Media and Communication (2010) 177, at p. 189. 
79 Ogret and Martens, “Pressing for freedom: Two centuries of ceaseless struggle in Turkey”. 
80 On 6 February 2004, Hrant Dink, the founder and editor-in-chief of the Armenian-Turkish weekly 
Agos, published an article in his paper which suggested the possibility of Sabiha Gökçen, Atatürk’s 
adopted daughter and the first Turkish female pilot who has been the symbol of the educated-modern 
Turkish women, may have been an adopted Armenian orphan who survived 1915. When this news was 
covered in front page by Hürriyet, the most popular daily, a number of columnists in mainstream media 
reacted strongly to Dink. Finally, the Chief of the armed forces made a public statement, rejecting as 
unacceptable the allegations on Sabiha Gökçen and indirectly accusing Dink of threatening national 
unity and peace in Turkey. This incident made Dink the target of verbal and physical attacks by the 
media and extreme right wing groups. Meanwhile Dink was convicted of “denigrating Turkishness” on 
the basis of an indictment which deliberately distorted his writings and portrayed him as a threat to the 
“Turkish nation.” The media’s overall coverage of the case was extremely biased, making him a target 
of further nationalist attacks and hate crimes. Eventually, Dink was assassinated on 19 January 2007 by 
a 17 year old Turkish nationalist who told the police that he killed Dink because he read in papers that 
the latter hated the Turks. For an excellent coverage of Dink’s life and the responsibility of the media 
in his murder, see T. Çandar, Hrant (2010). 



 32

Akman, the then head of RTÜK and the highest executives of Kanal 7, a pro-
government TV channel. The Turkish press accused these individuals with 
channelling embezzled funds to Turkey and even claimed that some of the money 
might have been funnelled to the JDP government. While Germany cancelled the 
licence of Kanal 7 INT in Germany, Erdoğan rejected persistent appeals to dismiss 
Akman from his public position as the head of the media watchdog agency.81 The JDP 
government’s biggest conflict with the Doğan Media Group was in September 2009, 
when it levied a record high 2,5 billion dollars fine, which nearly corresponded to the 
total value of the company’s assets, for tax evasion. Finally in 2010, the Prime 
Minister Erdoğan called on media patrons to dismiss those columnists which 
criticised the government’s economic policies, arguing that their distorted portrayals 
would serve to destabilise the well functioning Turkish economy. Overall, the JDP 
government, in particular the Prime Minister, has performed miserably on the 
freedom of press, taking a harsh position against the dissident journalists and media 
groups.   

Law no. 3984 was initially prepared on the basis of the Council of Europe’s 
Convention on Trans-border Television. RTÜK has recently prepared a draft law 
amending Law no. 3984 on the basis of the EU’s Directive on Audiovisual Media 
Services, introducing a new concept of broadcasting and paving the way to 
establishing digital broadcasting. The draft replaces the terms “radio” and “television” 
with “media services providers” and introduces “services upon demand” as a third 
category. If and when the draft is approved, the law will increase the share of foreign 
investment in broadcasting companies from 25 to 50% and enable a foreign company 
to partner with two national broadcasting companies. On the other hand, though the 
draft has aspects prepared on the basis of the EU law, it is being criticised for further 
restricting freedom of expression through enhancing the management and auditing 
powers of RTÜK and authorising it to block broadcasts.  

While there is no special law on penalisation of defamation or protection of 
privacy, the new Penal Code introduces for the first time a number of safeguards on 
this issue. Article 133 prohibits wire tapping. Article 132 protects the privacy of 
communication, making the unlawful disclosure of communication between persons 
punishable by one to three years of imprisonment and increasing the sentence by half 
where the offence is committed through the media. Article 134 guarantees the right to 
privacy, increasing in case of violation the sentence by half where the act is 
committed through the media. The imposition of additional penalties where the 
offence is committed through the media shows the real purpose of the law to be 
deterring the coverage of contentious political issues such as the military, minorities 
and the Kurdish question. In 2009, Turkey ranked 122nd in freedom of the press, 
falling 20 places in comparison to 2008 due to a surge in cases of censorship, 
especially towards the Kurdish media, and efforts by government bodies, the armed 

                                                 
81 Deniz Feneri e.V. (Lighthouse), a German-based Islamic charity organization, was found by a 
German court to have embezzled 58 million euros in charitable contributions mostly collected from the 
Turks living in Germany, at least 17 million euros of which were channelled to private enterprises 
within the Islamic community in Turkey. While the Frankfurt court convicted three staff of the 
company in Germany, it passed the ball to Turkish authorities stating that the actual masterminds of the 
fraud were in Turkey.   



 33

forces and the judiciary to control media content. In 2010, Turkey ranked 138th out of 
178 countries.82  

 

5. Media policy and democratic politics: an assessment 
Ever since the late Ottoman era, the media has always been considered to be one of 
the leading actors of Turkish modernisation. On the other hand, the modernisation 
process was a state-guided project rather than the result of a collective public demand. 
Thus, the Turkish media has always been in an interdependent relationship with the 
state. Beginning from the early republican era, modernisation has also been associated 
with democratisation. State modernisation was based on the assumption that the more 
the society was modernised, the more democratic the regime would be. The Turkish 
media, as both the “subject” and the “object” of this process, has until very recently 
stood by the state. However in recent years, particularly after the initiation of the EU 
process which encouraged different social groups to be more vocal and persistent in 
demanding democratisation, the media landscape and its traditional rhetoric began to 
go through a political, institutional and mentality change. While a number of reforms 
were carried out in the areas of press freedom, media regulation and economic 
liberalisation towards fulfilling the EU’s accession requirements, there remains much 
to be accomplished to realise media freedom, independence and impartiality. The 
current ownership system and structure of the media in Turkey fall far short of 
achieving the democratic ideals.  

On the other hand, the emergence of dissident media and the internet during 
the past decade has provided a growing space for alternative news which cannot pass 
through the filters of the establishment media. This has made possible citizens’ 
participation in the production and dissemination of the news, a crucial contribution to 
the process of democratisation. However, citizens’ participation by itself is not 
sufficient to establish democracy in the media. Crucial in this regard is the process of 
“constructing citizenship”. As it happens in the Western cases, the modern state in 
Turkey aims to create “citizens” by the mediation of education. Apart from the 
education, communication was another apparatus for the state in order to reach the 
masses and make them “ideal/proper citizens” under its control. So the Turkish 
national citizenship has been figured as an institution of the republican regime in 
which the ideal citizens had to have the basic features of being Turk, Muslim, secular, 
republican and duty-based–passive at once. So the borders of the ideal citizenship in 
Turkey refer to the borders of the Turkish media. Turkish citizens as the members or 
the consumers of the media have a direct affect on it. All these features are maintained 
by the laws and regulations. Because citizenship in Turkey is not a result of the issue 
of law but the laws is the result of the state-imagined citizenship.  

A number of incidents in the past few years demonstrated that the mainstream 
media in Turkey lacks the ability and will to function as the “Fourth Estate.” The 
culpability of daily Hürriyet as well as a number of columnists writing in this and 
other mainstream media in the prosecution, conviction, targeting and eventually 
assassination of Hrant Dink, and the prosecution of many other journalists, 
intellectuals and writers who express dissenting political views on the Armenian 
genocide, the Kurdish question and state policies on these issues has been widely 

                                                 
82 Reporters Without Borders, “Press freedom index 2010”, available at: http://en.rsf.org/press-
freedom-index-2010,1034.html (last visited on 29/10/2010). 



 34

commented on,83 as well as the assassination of Hrant Dink and the police raid of 
weekly periodical Nokta in April 2007 to seize leaked documents implicating failed 
coup attempts by senior military leaders. News stories published in alternative media 
such as Nokta and daily Taraf on clandestine coup plans by senior military officers 
became the grounds for struggle between different media groups. The statist-elitist 
mainstream media generally underestimated such news while those sympathetic to the 
government selectively published news that suited JDP’s interests and policies. Also 
during this period, the Internet, the “uncontrollable” media, became the medium 
through which news that would not be covered by the mainstream media were 
provided to the public. Particularly striking were secretly recorded voice and video 
footage implicating senior military officers and political figures, some of which have 
been used against suspects in criminal cases. Indictments filed against hundreds of 
defendants in the Ergenekon case frequently relied on such footage. The use of the 
internet for leaking unlawfully obtained documents showing illegal conduct has on 
the one hand provided the public with the kind of information that the media did or 
could not provide and on the other hand raised serious issues concerning due process 
and the right to fair trial of those incriminated by such information.   

 

                                                 
83 Christensen, “Notes on the public sphere on a national and post-national axis”, p. 178. 



 35

References 

 

Bibliography 

 
Aksoy, A., and Robins, K., “Peripheral vision: Cultural industries and cultural 
identities in Turkey’, A 29 (11) Environment and Planning 1937 (1997) 

Aktar, A., Varlık Vergisi ve ‘Türkleştirme’ Politikaları, İletişim: Istanbul (2000) 

Althusser, L., “Ideology and ideological state apparatuses” in L. Althusser (ed.), 
Lenin and philosophy and other essays, New York: Monthly Review Press (1971) 121 

Barış, R., “The Turkish media landscape”, in G. Terzis (ed.) European media 
governance: National and regional dimensions, Bristol: Intellect (2005) 289 

Bilgiç, E. E., The role of the press in the construction of national identity 1934-1937, 
unpublished PhD thesis, University of Bosphorus (2010) 

Çağlar Ş., and Mengü, S.Ç., “Media groups and their market shares in Turkey during 
globalization”, XI Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información 
y Comunicación n. 2 (2009) 

Çandar, T., Hrant, Istanbul: Everest (2010) 

Christensen, M., “Notes on the public sphere on a national and post-national axis: 
Journalism and freedom of expression in Turkey”, 6 Global Media and 
Communication (2010) 177 

Cizre, U., Secular and Islamic politics in Turkey: The making of the Justice and 
Development Party, London: Routledge (2008) 

Dağtaş, E., “Uniformity of media in Turkey: Tabloid journalism accompanied by racy 
popular culture”, Paper presented at the Fifth International Congress on Culture and 
Development, Havana International Conference Center, Havana (2007) 

Demirel, T., and Heper, M., “The press and the consolidation of democracy in 
Turkey”, 32 Middle Eastern Studies No. 2 (1996) 109 

European Stability Initiative, “Turkey – Armenia manual: Information and contacts to 
persons and institutions working on Turkey-Armenia relations” (2010), available at: 
http://www.esiweb.org/pdf/esi_picture_story_-_turkey_armenia_manual_-
_august_2010.pdf (last visited on 29/10/2010) 

Financial, “Turkey: Advertising spending rises by 36.3 percent in first half of 2010”, 
06/08/2010, available at: 
http://www.finchannel.com/Main_News/Business/69084_Turkey%3A_Advertising_s
pending_rises_by_36.3_percent_in_first_half_of_2010/ (last visited on 29/10/2010) 

Gazeteciler, “Eylül ayının en çok izlenen kanalı hangisi oldu?”, 01/10/2010, available 
at:  

http://www.dorduncukuvvetmedya.com/gectigimiz-haftanin-gazete-satis-rakamlari-
belli-oldu.html (last visited on 29/10/2010) 

Gökçe, G., “Sanat Kurumlarının Oluşmasında Atatürk'ün Rolü”, 18 Atatürk Araştırma 
Merkezi Dergisi Cilt: VI (1990) 



 36

Güven, D., Cumhuriyet Donemi Azınlık Stratejileri ve Politikaları Bağlamında 6–7 
Eylul Olayları, Istanbul: İletişim (2006) 

Herman E. S., and Chomsky N., Manufacturing consent: The political economy of the 
mass media, New York: Pantheon (1988) 

Iv.kuvvetmedia, “Internet Kullanım Araştırması Sonuçları”, 18/08/2010, available at: 
http://www.dorduncukuvvetmedya.com/internet-kullanim-arastirmasindan-cikan-
dikkat-cekici-sonuclar.html (last visited on 29/10/2010) 

Kurban, D., A quest for equality: Minorities in Turkey, London: Minority Rights 
Group International (2007) 

Kurban, D., “Confronting equality: The need for constitutional protection of 
minorities on Turkey’s path to the European Union”, 35 Columbia Human Rights 
Law Review (2003) 

MedyaRadar, “Türkiye'deki gazete, dergi, radyo ve televizyonların sayısı, Basın 
Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğünün kayıtları ile gün yüzüne çıktı”, 
02/10/2008, available at: http://www.medyaradar.com/haber/gundem-
21476/turkiyedeki--gazete--televizyon--radyo-ve-dergi-sayisi-ne-kadar--peki-kac-
iletisim-fakultesi-var--iste-cok-ilginc-rakamlar.html (last visited on 29/10/2010) 

Nalçaoğlu, H., “Türkiye’yi Anlama Kılavuzu: Türkiye’de Yaşam Tarzları ve 
Eğilimler”, Ipsos KMG Researh Report (2010) 

Ogret, O., and Martens, S., “Pressing for freedom: Two centuries of ceaseless struggle 
in Turkey”, Hürriyet daily news, 7/06/2010, available at: 
http://www.Hürriyetdailynews.com/n.php?n=part-iii-requiring-a-gut-feeling-
alongside-a-lot-of-guts-2010-06-07 (last visited on 29/10/2010) 

Özcan, E., “The role of the state in Turkish media in light of Hallin and Mancini’s 
comparative media systems”, Paper presented at the annual meeting of the 
International Communication Association, TBA, San Francisco, CA, 2010-06-04, 
available at: http://www.allacademic.com/meta/p170690_index.html (last visited on 
29/10/2010) 

Papathanassopoulos, S., The Mediterranean/Polarized pluralist media model 
countries, in G. Terzis (ed.) European media governance: National and regional 
dimensions, Bristol: Intellect (2005) 191 

Reporters Without Borders, “Press freedom index 2010”, available at: 
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2010,1034.html (last visited on 29/10/2010) 

Sümer, B., The impact of Europeanisation on policy-making in Turkey: 
Controversies, uncertainties and misfits in broadcasting policy 1999-2009, Phd 
Thesis, University of Westminster (2010) 

United Nations, “Adult literacy rate (% aged 15 and above), 2007”, available at: 
http://hdrstats.undp.org/en/indicators/89.html (last visited on 29/10/2010) 

 

 



 37

Cases 
 

ECtHR, Turgay and Others v Turkey, nos 8306/08, 8340/08 and 8366/08, judgement 
of 15 June 2010 

Constitutional Court, decision no. 2009/90, published in the Official Gazette of 
26 November 2009 

 

Legislation 
 

Law no. 5651 of 4 May 2007 

Law no. 5335 of 21 May 2005 

Law no. 5189 of 16 June 2004 

Law No. 4771 of 9 August 2002 

Law No. 4756 of 21 May 2002 

 


