
 
 

 
 

 

 ii

 
 

 

 

Putin and the Press: 
 

The Revival of Soviet-style Propaganda 
 
 
 

Oleg Panfilov 

 

 

 

 

Translated by Maria Blake 

 
 
 

June 2005 



 

 iii 

First published in 2005 by 
The Foreign Policy Centre 
49 Chalton Street 
London NW1 1HY 
UNITED KINGDOM 
 
Email: info@fpc.org.uk 
 
© Foreign Policy Centre 2005 
 
 
All rights reserved 
ISBN-13: 978 1 903558 72 7 
ISBN-10: 1 903558 72 5 
 

 

 iv

 
About the Author 
 
 
Oleg Panfilov is the Director of the Centre for Journalism in 
Extreme Situations and also currently a writer and presenter for the 
programme 'Authorities and Media' on Radio Liberty.  Since the 
1970s, he has worked as a journalist, beginning his career on 
Tajikstan television, later working as a correspondent for the 
newspaper, Komsomolets Tadjikistana, Yunost’ radio station, the 
Associated Press, Nezavisimaya Gazeta and Gazeta Wyborzca in 
Poland.  He worked as deputy editor-in-chief for the journal 
Tsentralnaya Azia in Sweden for two years from 1995, was a human 
rights expert in UN-lead peace talks in Tajikistan between 1994-
1997, and has served as the director of the Moscow bureau of the 
American Committee to Protect Journalists (CPJ) since 1993.  
Author and editor of over twenty books, he received the Laureate of 
the Russian Union of Journalists in 1995. 
 
 
Disclaimer 
 
The views in this paper are not necessarily those of the Foreign 
Policy Centre. 
 



 

 v 

About the Foreign Policy Centre  
 
The Foreign Policy Centre is a leading European think tank launched 
under the patronage of the British Prime Minister Tony Blair to 
develop a vision of a fair and rule-based world order. We develop 
and disseminate innovative policy ideas which promote: 

• Effective multilateral solutions to global problems 

• Democratic and well-governed states as the foundation of 
order and development   

• Partnerships with the private sector to deliver public goods 

• Support for progressive policy through effective public 
diplomacy 

• Inclusive definitions of citizenship to underpin internationalist 
policies. 
 

The Foreign Policy Centre has produced a range of seminal 
publications by key thinkers on subjects ranging from the future of 
Europe and international security to identity and the role of non-state 
actors in policymaking. They include After Multiculturalism by 
Yasmin Alibhai-Brown, The Post-Modern State and the World Order 
by Robert Cooper, Network Europe and Public Diplomacy by Mark 
Leonard, The Beijing Consensus by Joshua Cooper Ramo, Trading 
Identities by Wally Olins and Pre-empting Nuclear Terrorism by 
Amitai Etzioni.  
 
The Centre runs a rich and varied events programme which allows 
people from business, government, NGOs, think-tanks, lobby groups 
and academia to interact with speakers who include Prime Ministers, 
Presidents, Nobel Prize laureates, global corporate leaders, 
activists, media executives and cultural entrepreneurs from around 
the world. For more information, please visit www.fpc.org.uk  

 

 vi

About the Future of Russia Project 
 
This pamphlet is the fifth in the Foreign Policy Centre’s ‘Future of 
Russia’ project which is built around seminars, lectures, publications, 
media contributions and larger conferences on the future of liberal 
and pluralist democracy in Russia. The project takes recent Russian 
developments and Russian perspectives as its departure point, but 
ground these in the broad principles of democracy and the 
commitments of Russia under its adherence both to the Council of 
Europe and OSCE founding documents. The main purposes of the 
Future of Russia Project are to expose to wider media scrutiny the 
reversal of hard won freedoms in Russia and to address the foreign 
policy dilemma faced by European leaders in relations with Russia 
as a result. That dilemma is how to protect and promote democratic 
principles in practice in the face of the visible retrenchment of basic 
freedoms in Russia, at the same time as advancing more traditional 
economic, security or geopolitical interests. The work of the Future 
of Russia Project is directed to making sound policy 
recommendations for action, followed up with appropriate public 
dissemination, especially through seminars and media coverage. 
 
The Future of Russia Project features prominent figures from 
Russian progressive politics, as well as leading specialists and 
policy advisers from around the world. The project concentrates on 
the mechanisms by which Western governments, especially the UK, 
can revitalise the question of Russian democratic governance as 
one of the central issues of European politics today. 



  

 

CONTENTS 
 
 
 
 
 
RETURN OF THE CULT OF PERSONALITY.................................. 1 
 
GETTING HOLD OF POWER........................................................... 4 
 
MANAGED DEMOCRACY ............................................................... 5 
 
CONTROL OVER THE PRESS........................................................ 8 
 
MASS MEDIA AND PROPAGANDA TOOLS ................................ 15 
 
RATINGS FOR INTERNAL USE.................................................... 18 
 
THE INFORMATION BLOCKADE OF CHECHNYA...................... 21 
 
COUNTER-PROPAGANDA ........................................................... 27 
 
CONCLUSION ................................................................................ 30 



 



 

Return of the Cult of Personality 
During the first two years of Mr Putin’s Presidency there was 
considerable demand for books about the new President. This was 
reflected in the few dozen articles written by foreign journalists 
accredited in Moscow on how new, specialised sections were set up 
in Moscow bookstores with books on President Putin. Those books 
varied in size and design, but they were identical in content. They 
were all biographies, written either on the order of the Kremlin or 
voluntarily by writers who were quick to recognise the comeback of 
the Russian and Soviet tradition that writing politically correct books 
would lead to personal gain through getting closer to those in power. 
 
The new personality cult of the second Russian President was 
reported on mainly by foreign journalists and very rarely mentioned 
by Russian journalists. The latter might have concluded that Russian 
society was happy to embrace their ‘new Tsar’ and forgive him 
everything, including the re-establishment of a personality cult of the 
sort that had long been forgotten since the days of Brezhnev. 
Yeltsin, by contrast, had published only one account of his rise to 
power in the middle of his term, followed by a second after he 
retired. 
 
Putin’s era has revived something that was almost forgotten during 
the nine years of liberalism under Yeltsin: the old Russian tradition of 
adoration of officials and the presidential establishment, reverence to 
a Bureaucrat, who has the power to give or take, to punish or 
reward, with a new position or privileges. Thus corruption was given 
another lease of life. Bribes and illegal financial operations were 
nothing new and have always been ‘the good old way’ of doing 
things in Russia, but the annunciation of Putin as a Saviour of 
Russia has taken the younger generation of Russian society by 
surprise.  
 
However, the older and middle aged generations, brought up in the 
Soviet ideological tradition, were happy to accept any political leader 
who, firstly, would be younger than the previous inhabitants of the 

Panfilov 
 

 

2 

Kremlin geriatric home, and, secondly, would promise radical 
changes to the country which was suffering from the liberal reforms 
not only in politics, but mostly in the economy. Thirdly, the 
expectation of ‘a strong hand’ coincided with the beginning of the 
second military campaign in Chechnya in 1999. At that time the 
majority of Russians saw that war as the revenge for the previous 
defeat in the first war of 1994-96. 
 
Vladimir Putin did not have any programme at the time of his first 
election campaign in 2000. When asked why he had no programme, 
he would smile and reply ‘What for?’ He was sure of his victory in 
spite of the fact that a number of independent TV and Radio 
channels were still in existence (NTV, an independent television 
channel, and a few private radio channels, mainly Ekho Moskvy). A 
great number of liberal papers also cautiously watched the 
appearance of a new man in the Kremlin, the one with the KGB past. 
 
However, some of the liberal papers read the handover of power to 
Putin as ‘a good sign’ and immediately supported the acting 
President. Moreover, the new Russian leader did not break the 
traditional relationship between press and power. As early as June 
2000 he signed a Decree on awarding medals and honours to a 
large group of journalists working in state papers. In response to 
that, the Director of the state news agency ITAR-TASS, Vitaly 
Ignatenko, called Putin the ‘Guarantor of Free Speech’. 
 
But the triumphal moment of state affection for an independent press 
was the presidential decree of 9 December 2000, which rewarded 48 
journalists ‘for their courage in the coverage of the Caucasus 
events’. That is when the President started talking about freedom of 
speech: ‘Free press and mass media remain the most important 
condition for the society and state development’. Hardly anyone 
dared to ask then how the journalists who worked in Chechnya were 
selected. Were there any of those among the awardees who helped 
to stop the first war? The figures are as follows: 20 reporters died, a 
few dozen were wounded and nine were missing in action. Or 
maybe the awards were given to those who ‘became aware’ of the 
real patriotic calling and stopped reporting numerous civilian 



Putin and the Press 

 

3

casualties, carpet bombings and the sufferings of the thousands of 
refugees? 
 
The cult revival did not encounter any resistance though. If you were 
to enter a bookstore in central Moscow, the Putin section would also 
contain various framed photos, cheap and expensive, as well as 
posters and other propaganda rubbish. These are popular with the 
small bureaucrats keen to demonstrate their ‘affection’ to power, and 
with tourists who similarly enjoy the wooden nested dolls, 
matryoshkas. In one such shop, there was a little souvenir 
tombstone for sale, made of expensive polished stone, with a simple 
engraving on it: ‘Vladimir Vladimirovich Putin’. The artistic 
‘masterpiece’ was supposed to express the popular love of the 
Russian President, but the creators of this souvenir never suspected 
that this love would turn tragic. 
 
The external adoration of President Putin varies to such an extent, 
that it could be described in a multi-volume study. That would 
include the poetic Ode to the President written by a student of law 
from Chelyabinsk alongside a pop-song with the vulgar refrain in it ‘I 
want a guy like Putin’. 
 
When the Moscow correspondent of the German paper 
Tageszeitung, Klaus Donath, wrote an ironic article in 2001 about 
the student from Chelyabinsk, the latter took the paper to court. The 
case lasted a few months and the paper won, however strange it 
may seem. Patriotic songs continue to be composed, and the hit of 
the patriotic list is the song with the following lines in it: ‘Putin and 
Stalingrad stand behind us’. 
 
Certainly Putin will never be able break Lenin’s or Stalin’s record for 
the number of images, but after Gorbachev and Yeltsin, years after 
the cult of Brezhnev, who relished such self-promotion, Putin’s 
personality cult is not so much a matter for concern as a matter for 
sneering and mockery. There are many Russians who are still 
convinced that Russia needs a tsar, but as it is impossible to restore 
the Romanov rule, they are content with the KGB colonel as a 
replacement. The press has helped greatly in strengthening Putin’s 
personality cult. 

Panfilov 
 

 

4 

Getting Hold of Power 
Putin entered the Kremlin on 26 March 1997 as the Chief of Yeltsin’s 
Presidential Control Department (monitoring the observance of 
federal law and presidential decrees). A year later he was appointed 
First Deputy Head of the Presidential Administration. One year later 
he was appointed Head of the FSB, and then Secretary of the 
Security Council. One more year elapsed and in August 1999 Putin 
was appointed Prime Minister of Russia. A week after that 
appointment, Putin spoke at the 95th Anniversary of ITAR-TASS 
State News Agency, saying that ‘the Russian Government has 
always pursued and will continue to pursue the principles of 
democracy in all its activities, as well as will continue to support 
freedom of speech in every possible way’. 
 
But it is typical of Russia that statements and slogans are repeated, 
and Putin has reiterated and confirmed his commitment to freedom 
of speech and democratic values. However, at the same time 
various governmental departments were putting pressure on 
journalists and the popular press. Under Prime Minister Putin, the 
first conflict occurred with the popular Kommersant newspaper which 
was part of the publishing house of Boris Berezovsky. 
 
On the 23 August 1999, the State Fire Department within the 
Ministry of Internal Affairs closed and sealed the building where the 
newspaper office was located, allegedly for non-compliance with fire 
safety requirements. The Publishers’ Guild for periodicals, with over 
260 Russian papers and magazines among its members, vigorously 
protested and accused the government of the suppression of free 
speech. In the same month, Putin spoke in defence of the 
Constitutional rights of Russian nationals, in favour of free access to 
information, and in defence of those state-controlled TV producers, 
whose programmes were banned on the territory of Bashkorstan, 
one of the Russian Republics. 
 
On 22 December 1999, Putin made a statement that ‘Free speech 
and free access to information, right for the accurate coverage of 
what is really happening in the country, will remain an immutable law 



Putin and the Press 

 

5

for the Russian authorities’. It was a welcome sign both for 
journalists and liberal politicians, as the majority had no doubts 
about Mr Putin’s strong chances in the Russian Presidential 
elections. 
 
On 21 January 2000, President Putin commented on the 
ungrounded rumours of ‘the coming dictatorship’ and ‘the iron fist’ in 
Russia. ‘The basic principle of the Ministry for Internal Affairs is the 
protection of the rights and freedoms, as well as the personal 
immunity of Russians,’ he stressed. 
 
Both during his short term as the Head of the Ministerial Cabinet, 
and as the acting President of Russia, Putin kept repeating how 
important it is to maintain and protect freedom of speech in Russia. 
However, in late 1999, he took the first steps toward creation of 
censorship in Russia in relation to the second war in Chechnya. 

Managed Democracy 
The press has been a real test for Putin. His predecessor Boris 
Yeltsin never publicly attacked the press. He felt grateful to 
journalists for their support in 1990-91. Putin fully revealed his 
attitude to the Russian press on 22 August 2000 at the meeting with 
the families of the Kursk victims. Journalists were not allowed to 
attend, but some reporters managed to get in and recorded the 
straight talk between the President and the desperate relatives. 
 
It was only when the transcript of the recording was published in the 
Russian press that Russians found out the true situation. Putin said: 
‘Television? This means they are lying. This means they are lying. 
This means they are lying. There are some people working there, 
who are yelling at the top of their voice now, but ten years ago it was 
they who started to destroy this very Army and the Fleet where 
people perish today. Today they are the ardent advocates and 
defenders of the Russian Army, but they are doing it in order to 
finally destroy and discredit the Army and the Fleet. Within a few 
years they have accumulated wealth through criminal actions and by 

Panfilov 
 

 

6 

stealing, now they buy everything and everyone! They make laws to 
suit their goals!’ 
 
Earlier, during the election campaign of 2000, Putin’s administration 
risked and designed a peculiar public relations exercise. They 
suggested that a few reporters should talk with the main presidential 
candidate and publish a book called ‘Straight from the Source: 
Talking to Putin’. 
 
The authors explained the process: ‘We did not add anything, and 
there is not a single line in the book written by us, it is all based on 
our questions. If Putin and the people around him started 
remembering their past, or thinking aloud when answering, we would 
not interrupt them. That is why the book format is rather unusual, it is 
all interviews and monologues’. The initial print by Vagrius publishing 
house was set for half a million books, but by law this kind of 
publication during the election campaign is of promotional nature, so 
it had to be financed out of Putin’s campaign budget. 
 
However, this book became popular, as both experts and readers 
wanted to find out what Putin thought of foreign and home policies, 
what kind of individual they would have to deal with as their 
President after the 2000 election. 
 
The follow-up on the journalists who put the book together revealed 
that Natalia Timakova, a professional journalist, was later appointed 
Deputy Head of the Presidential Press Service, Andrey Kolesnikov 
joined the presidential pool representing Kommersant newspaper, 
and Natalia Gevorkyan left for France after a number of unsettling 
interviews about Putin and the making of the book, and she is 
working as Paris correspondent for Kommersant newspaper.  
 
In the first months after his presidential inauguration in March 2000, 
the authorities started to name loyal and disloyal journalists and to 
closely monitor the press community. Putin first started to ‘handle 
and adapt’ the press after his appointment as the Prime Minister. 
The first meeting of Prime Minister Putin and Editors in Chief of the 
daily newspapers took place on 25 August 1999. The important 
statement he made then appealed to both journalists and 



Putin and the Press 

 

7

administrators. He said: ‘The government of Russia will not tolerate if 
any violations in connection with press business activities should be 
turned into tools of political pressure’. When in a few months time 
such pressure started being exercised against Media Most Holding 
Company and NTV channel, no one dared to quote his own words 
back to Putin.  
 
The tradition of regular meetings with Editors in Chief is a peculiar 
Russian custom. Though, as a rule, heads of state-controlled papers 
are invited to such meetings; and they are exactly the people 
responsible for state political propaganda and presidential PR. Later 
Putin frequently demonstrated his peculiar attitude to propaganda, 
inviting the ‘good’ journalists and ignoring the ‘bad’ ones. 
 
On 14 October 1999, Putin had a meeting with the Editors in Chief of 
the Russian provincial papers. They started with the subject of 
Chechnya. Prime Minister Putin outlined both the external reasons 
and the internal hidden causes behind the decisions of the 
government leading to the second war in Chechnya:  
 

If we do not destroy the bandits and fail to take control over this territory, 
the disintegration of Russia is inevitable. Certain forces have paid 
attention to Chechnya recently, those with oil dollars and a desire for 
military and political presence in this area of Russia. Either we preserve 
the integrity of Russia, or we give away the North Caucasus as the first 
step on the road to losing the other territories. 

 
Putin was convinced that the people of Chechnya would ultimately 
support the actions of Russia aimed at the elimination of terrorists, 
as the people were tired of poverty and terror. ‘It will only be later, 
after the terrorists are done away with, that we should start 
negotiating the political status of Chechnya’. 
 
Putin also stated that he knew of the alternative view of events in 
Chechnya. The phrase about negotiations was repeated a number of 
times during the talk, but every time with the condition that ‘the 
terrorists are eliminated first’.  

Panfilov 
 

 

8 

Control over the Press 
In parallel with regular meetings with the Editors in Chief, Putin’s 
administration started to reform the state policy on press and mass 
media. The press control Ministry was kept by the new government, 
as was the former Minister Mikhail Lesin, not only famous for his 
work in the press, but also for his role in setting up the TV 
advertising monopoly, Video International Company. 
 
The second most important figure in the media and press control 
was Oleg Dobrodeev, appointed Director of the State TV and Radio 
Company in Russia (VGTRK) in January 2000. Dobrodeev was one 
of the founding members of the independent NTV Channel, but 
under Putin drastically changed his attitude to independent television 
in Russia. Dobrodeev started to consolidate all state provincial 
television and radio companies, thus creating a massive and 
powerful propaganda network.  
 
Unexpectedly for many, former KGB staff members were being 
appointed managers of state-controlled television and radio 
companies. KGB General Alexander Zdanovich was appointed 
Dobrodeev’s Deputy in the State TV and Radio Company (VGTRK) 
as former senior KGB officers were appointed as managers in other 
mass media.  
 
The new authorities made no secret of the fact that they wanted an 
obedient and patriotic press, of the kind acceptable to the 
government. Regular meetings and talks with the press were held 
not only by the President, but also by the Ministers of Defence, 
Security, Justice, Internal Affairs and FSB. On 15 December 2002, 
such meeting took place on the initiative of Nikolai Patrushev, the 
FSB Director who argued: ‘We are all pursuing the same objectives; 
we are working for the state and society’. He stressed his 
satisfaction with cooperation between the FSB and the Russian 
mass media.  
 



Putin and the Press 

 

9

Neither Putin nor the ministers were trying to hide their main 
objective – to support the authorities in their struggle against 
‘international terror’.  
 
Beginning in late 1999 and immediately after, the authorities were 
really at a loss when Liberal publications issued critical articles on 
how the Russian security forces work, revealing the untold facts, 
deliberately withheld by the authorities, in connection with the 
explosions of the residential houses in Moscow in September 1999, 
the war in Chechnya, the Kursk tragedy and terrorist acts in the 
Russian cities.  
 
The authorities found that they could not directly control all of the 
media. In September 2000 Putin signed a document called the 
Doctrine of Information Security. This document was about 90 pages 
long and because it did not have any legal force, it was not 
mandatory for state departments or the press. But as any doctrine, it 
became the policy to follow, a signal for action for the officials 
interested in the issues of ‘developing state policy for Information 
Security within the Russian Federation’. This document is also 
peculiar as it mentions the constitutional rights of the Russian 
citizens in its Preamble, namely the right for objective and reliable 
information. It reads that the authorities are willing ‘to strengthen 
state mass media, to extend its modern means of providing reliable 
information to the Russian citizens and foreign nationals’.  
 
For those who had doubts about the need for such a document, it 
says that in order to fulfil the national interests of the Russian 
Federation, it is necessary ‘to develop and perfect the infrastructure 
for the unified information space of the Russian Federation’. The 
document states a threat for the country, namely the fact that ‘a 
number of countries are developing the Concept of Information 
Wars, aimed at the creation of dangerous tools in order to influence 
the Information field of other countries, to disrupt the normal 
information flow and telecommunications, undermine the integrity of 
data resources and gain unauthorised access to them’.  
 
The new Russian media doctrine recommended that the country 
‘clarify the status of foreign news agencies, foreign mass media and 

Panfilov 
 

 

10 

reporters, as well as investors’ background for the purpose of their 
partaking in the Russian Information Structure’. The most striking 
passages of the doctrine are as follows: 
 

The greatest dangers in the sphere of home policies are the following 
threats for Information Security of the Russian Federation: ‘dissemination 
of false information on the policies of the Russian Federation, the 
activities of the Federal Authorities, on the events at home and abroad. 
 
Main measures on Information Security in the Russian Federation in the 
sphere of home policy are: stepping up counter propaganda efforts, for 
the prevention of negative consequences of information pollution on 
Russian home policy.’ 
 
The external threats to Information Security in the Russian Federation of 
the worst kind are: dissemination outside Russia of false information on 
Russian home policies. 
 
The greatest dangers in the sphere of foreign policies are the following 
internal threats to Information Security of the Russian Federation: 
information and propaganda activities of political forces, public 
associations, mass media and of individuals, which distort the strategy 
and tactics of Russian Foreign Policy; insufficient information awareness 
of the public of the Russian foreign activities issues. 
 
The greatest dangers in the sphere of spiritual life are the following 
threats to Information Security of the Russian Federation: deformation of 
mass information system through mass media monopolisation or through 
uncontrolled expansion of foreign mass media within the national 
information space; use by foreign Special Branches of mass media on 
the Russian territory, with the purpose to damage Russian National 
Defence and Security and to disseminate false information. 

 
By the outset of the 21st century, the Russian press was a strange 
combination of state-owned, independent and opposition press. After 
Mikhail Gorbachev declared Glasnost in his new presidential 
capacity in 1987, the first new ‘Law on Press’ was passed in 1990 
allowing for private publishing agencies, and the Soviet Press 
started changing rapidly. However, these changes only affected 
newspapers and radio stations, as they did not require large 
investments. Nevertheless, new papers mushroomed. They were 
small newspapers, with low circulations, enjoying the new found 



Putin and the Press 

 

11

freedom and not thinking about any media business development. 
The only businesses that developed were the large, former Soviet 
publications set up after the Revolution of 1917 and then changed 
into Joint Stock Companies during Perestroika.  
 
Trud, a large daily broadsheets newspaper, had a circulation of 19.5 
million in the USSR; now it is under 2.5 million. The same applies to 
the popular daily youth papers, Komsomolskaya Pravda and 
Moskovsky Komsomolets, 3.5 million and 1.5 million respectively. 
These papers only manage to increase circulation by publishing 
sensationalist stories, gossip and tabloid news on the private lives of 
Russian celebrities. The long-standing leader of the dailies is 
Argumenty I Fakty, with a circulation of up to 3 million. Though these 
are independent publications, they avoid conflict with the authorities 
and are pro-presidential by nature. 
 
The other considerable part of the print media in Russia is the state 
press, financed out of the state budget. The largest national 
publications are Rossiyskaya Gazeta with a circulation of over 
300,000, Parlamentskaya Gazeta – not more than 100,000, and also 
the Ministry of Defence paper, Krasnaya Zvezda with 30,000 
circulation. There is also a large number of daily and weekly papers 
published by various departments, institutions and industries in 
Moscow.  
 
By the summer of 2004, the total circulation of Russian newspapers 
was 8.5 billion copies and for magazines about 600 million copies. 
One third of them are federal publications. The other third comprises 
the municipal press, mainly regional and city newspapers. As for the 
magazines, the metropolitan publications of general interest are the 
leaders, with a share of over 80 per cent in the annual circulation 
total. Official statistics on 1 September 2004 listed the total number 
of publications in Russia at 41,080, with 23,749 newspapers, 14,332 
magazines and the remainder of various formats. Around 20 holding 
companies control the newspapers with larger circulations.  
 
It is obvious that the tabloids are leaders in circulations, such as the 
leading paper of Prof-Media Publishing House Komsomolskaya 
Pravda – 3.5 million copies daily.  

Panfilov 
 

 

12 

The magazine market is considerable, but 92 per cent of all 
magazines are published in Moscow. The total circulation for 
magazines per annum is 600 million copies, of which 60 per cent is 
attributed to weekly magazines and 40 per cent to monthly 
magazines. The most popular socio-political magazine is the 
Russian (however strange it may seem) edition of Forbes and 
Newsweek, and the most popular monthly magazine is the Russian 
Cosmopolitan (over 1 billion copies), Glamour (600 thousand 
copies). 
 
The largest Holding Company is Prof-Media Publishing House, which 
publishes 90 newspapers, and the second largest is HFS-InterMediaGroup 
with 62 newspapers. Financial statements of the companies are not 
disclosed, but it is known that the revenue of the Izvestia newspaper was 
$13.4 million in 2004. 
 
It is difficult to assess the quality of newspapers and magazines in 
Russia, and it is even more difficult to determine their political 
stance, their relations with authorities or their critical attitude towards 
authorities. This depends on many things, such as the political views 
of the newspaper founding members or of their printing house (as 
over 70 per cent of newspapers in Russia are still printed in state 
printing facilities). 
 
The problems of the Russian printed press are aggravated by the 
collapse of the printed matter distribution system as only private 
companies look after annual subscriptions.  Delivery and sales are 
the job of many individual distributors, but as newspapers and 
magazines are rather expensive, the number of distributors is 
limited. Only those newspapers which have regional offices, such as 
Komsomolskaya Pravda and Moskovsky Komsomolets can actually 
profit.  These papers are not subject to any harassment on behalf of 
the authorities. Just the opposite, they are in favour, and their 
Editors in Chief are invited by Putin on overseas trips. The papers 
reciprocate and publish articles on the President avoiding any kind of 
criticism. On 23 May Komsomolskaya Pravda celebrated its 80th 
Anniversary. President Putin visited their office and congratulated 
the staff. One can hardly imagine similar gestures towards 
Kommersant or the Nezavisimaya Gazeta. 



Putin and the Press 

 

13

 
The provincial press follows the same pattern, as it very much 
depends on the favours of the local Governors or Presidents of the 
Russian Republics.  
 
The same applies to Russian television. According to the Internews 
Agency, a non-commercial organisation, there are 1,070 TV 
Companies and 634 radio stations in Russia. But the area of their 
coverage varies, with the largest share belonging to the state-
controlled TV companies and radio stations. The main channel, 
which was the leading Soviet channel, has had a number of names 
during the recent years: Ostankino, ORT, and now it is Channel 
One. It has the potential audience of 98 per cent of the country’s 
population. Channel Two, Russia TV Company, previously called 
RTR has the potential audience of under 95 per cent. The NTV 
company (officially independent television Channel, but 69.4 per 
cent of its shares belong to the state-controlled Gazprom), has an 
audience of 72 per cent. The other three national television 
Channels have audiences of 58 per cent to 36 per cent (one of them 
is Kultura, the other one is the Sport Channel). 
 
At present there are no standard Independent companies in Russia. 
There is only one private television company, REN-TV, using ultra-
high frequency (UHF). Its audience grew from 50 million people in 
1997 to 110 million, but the majority of the viewers are outside 
Russia.  
 
The situation with radio is different. According to the latest research, 
radio is preferred to television by many: 65 per cent of the Russians 
are happy with television, but 76.9 per cent prefer radio. 
 
There are over 500 stations working in Russia, with 1,002 licenses 
issued. Of all the working radio stations there are 143 state, 
municipal and non-commercial ones and 391 commercial ones. 
There is no open access radio in Russia. Commercial radio stations 
mainly operate as entertainment and information channels. The 
experts are convinced that as of today, music wins over information. 
Powerful network stations, such as Evropa Plus (Europe Plus), with 

Panfilov 
 

 

14 

158 regional partners, or Russkoye Radio (Russian Radio), with 150 
partners in 700 cities, attract most of the local advertising budgets. 
 
When the financial problems of radio stations are discussed, it 
becomes clear that the actual revenues, as well as the developed 
advertising market, belong to the majority of the commercial radio 
stations broadcasting music. News radio stations are scarce in 
Russian radio broadcasting. Ekho Moskvy and its related regional 
radio stations (Ekho Rostova or Ekho Moskvy in Ekaterinburg) has 
become the only independent news network in Russia. These are 
the only radio stations which present the whole of the political news 
and give a chance to the leaders of all political parties to have a say 
and comment on the political events in the country.  
 
Internet is the most free and open information source in Russia. 
According to various studies, it is used by 10 to 12 per cent of the 
people in Russia. However, more specific statistics on what kind of 
information is of interest to Internet users are unavailable. The 
official figure for the number of Internet news sites in Russia is 
1,700, with probably 2 to 4 per cent of the visitors looking for political 
news or commentary.  
 
In the early days of the Internet’s appearance in Russia, the 
authorities started to create their own websites, with the main 
development of activities in mid 90’s. But no one knows how many 
visitors those sites have and if they are of any use. The variety of 
political parties is presented on the Internet, including various 
movements, such as nationalists and neo-fascists.  
 
The popularity of the Internet and the growth of the number of users 
is directly related to the standards of living. Very few people can 
afford to buy a PC and then keep paying for the Internet connection. 
Also, there is a certain passivity towards information in society, and 
many people prefer to get free information without having to worry 
about its quality or objectivity. This is why the most widely watched 
television channels in Russia are free, excluding cable television. 
The choice for the majority of people is quite simple: why should I 
spend money on papers or a PC, if I can press a button and find out 
what the news is? 



Putin and the Press 

 

15

 
Nevertheless, authorities began to take advantage of the Internet, 
such as creating topical information websites. Gleb Pavlovsky, Head 
of the Efficient Politics Fund, a pro-Kremlin PR structure which 
supports President Putin and his policy, has set up a number of 
sites, including the most famous ones - www.strana.ru, www.vesti.ru, 
www.smi.ru, www.ukraina.ru. Later the majority of Pavlovsky’s 
websites were handed over to the state broadcasting company 
VGTRK, but they remained what they used to be before, that is PR 
or propaganda websites.  
 
On the other hand, the Russian Internet is totally uncontrolled, and 
there are some openly nationalistic or neo-fascist websites. 
Nevertheless, the struggle for users is on, and since the beginning of 
the second war in Chechnya nationalistic sites of the Chechen 
resistance have appeared. The most well-known one is 
www.kavkazcenter.com, and it is a constant nuisance for the 
Russian special services.     

Mass Media and Propaganda Tools 
Putin’s administration has exploited the budget dependency of the 
state-controlled newspapers. In January 2000 Putin approved an 
amendments to the Law on Economic Support of Regional (City) 
Newspapers. Since then all the publications were to be financed 
centrally by the Federal Authorities, through the Ministry of Press 
and no longer through the constituent entities of the Russian 
Federation. 
 
With Putin’s accession to power and the introduction of the Doctrine 
of Information Security, various representatives of state authorities, 
including members of the Government, members of parliament 
(Duma deputies) and officials of the Presidential Administration, 
started to work towards change in existing laws. There were a 
number of attempts to control and limit reporters’ coverage of 
terrorist acts. Russian MPs intended to adopt the Law on creating 
Community Councils to censor TV programmes. This latter initiative 
was to limit and eradicate ‘scenes of violence’ on television. Such 

Panfilov 
 

 

16 

initiatives were deemed to fall under the Constitutional or Criminal 
Code provisions that ban ethnic or racial vilification. Thus while 
Russian MPs claim to be taking care of their voters, they fail to 
understand the restrictive essence of the new law they are trying to 
introduce. 
 
In 2003, a new Law on the Organisation and General Principles of 
Local Government in the Russian Federation was adopted, which 
limits the right of the local government to establish mass media.  On 
19 May 2005, however, recommendations for the change of this law 
and lifting of the limitation were adopted by the Duma at 
parliamentary hearings. (Putin does not interfere with his parliament, 
in spite of the fact that he has his own representative there and that 
the pro-Putin Party has the majority in the Duma.)  
 
When yet another book on Putin was published in Moscow, Vladimir 
Putin: the Life Story, on 3 February 2002, the Los Angeles Times 
published a review of it under the title ‘The Bells of Propaganda are 
Heard in the New Book on Putin’. John Daniszewski stated that: ‘The 
new biography is a surprise, as it looks like an effort to restore the 
Soviet tradition of praising national leaders’.  
 
However, the propaganda of ‘the best qualities’ of the Russian 
President was surprisingly apparent between the two election 
campaigns of 2000 and 2005. Between the elections the Russian 
President would get a regular mention in all Russian news on all 
television channels. Sometimes there would be three or four news 
items with the images or a mention of the President during a ten or 
fifteen minute newsreel.  
 
The weekly Vlast (Power), published by the Kommersant Group, 
carried out a own study to determine just how often the Russian 
mass media uses the image or name of the President. The sample 
group comprised 291 lead items in the evening news of Channel 
One and Channel Russia, and 290 lead news items of NTV evening 
news from 15 April 2004 to 14 April 2005 (Namedni news 
programme on NTV did not take place on 20 June 2004). 
 



Putin and the Press 

 

17

According to the statistics, Putin was most mentioned by Channel 
Russia. In 2004, the activities of the President were treated as the 
main event of the day (lead item in the broadcast) 84 times by this 
channel. Viewers can see Putin three times a week in the lead item 
on the evening news.  
 
Putin is much less visible on the other channels. Channel One put 
Putin into their lead news item 48 times during that year and NTV 
Channel – only 9 times. However, NTV can pride itself on stability. 
The coverage of the President on this channel has not changed 
since 2004, but Channel One and Channel Russia have drastically 
reduced their coverage of Putin by a factor of one third. 
 
Russian laws, and mainly the Law on Mass Media, do not envisage 
any limitations for disseminating information or for the creation of 
new mass media, except for those which are aimed at starting or 
causing inter-ethnic or social conflicts. These limitations are in the 
Criminal Code provisions, but unfortunately the Russian 
Prosecutor’s Office, responsible for the law enforcement, fails to act 
in connection with openly nationalistic or xenophobic publications.  
 
Though the word propaganda does not get a mention in the Russian 
Laws, its meaning is of great importance for Russia. Firstly, in the 
Doctrine of Information Security the word propaganda is replaced by 
the convenient and well-rounded definition of ‘a unified information 
space’. Secondly, the revival of bureaucracy in Russia during the 
last five years has created all the conditions for press activities 
regulation by the administrative resources, which means this very 
bureaucracy.  
 
The new Russian propaganda system has an established record of 
withholding information. This was seen in connection with the Kursk 
catastrophe and also during those months when it was being 
officially investigated. The military press services and Putin’s 
administration first were trying to convince people that the 
emergency situation happened through the fault of another 
submarine, a NATO one, which allegedly collided with the Kursk. 
Then for some considerable time the military tried to persuade the 
families and the relatives that there had been no chance of rescuing 

Panfilov 
 

 

18 

the crew members. They withheld the fact that foreign experts 
offered their help immediately.  
 
The reason for withholding information, from the point of view of the 
officials, was simple: the authorities were protecting the image of the 
President, who at that time had only been in the Kremlin for a few 
months. At the same time they would spread rumours on the great 
progress in the official investigation, hoping to support Putin’s good 
reputation. In the end, the General Prosecutor Vladimir Ustinov 
published his book about this investigation, but the relatives of the 
dead still do not believe the official information. 

Ratings for Internal Use 
The main element of propaganda in the Russian press is that which 
rates President Putin himself. The ever so popular ratings are 
usually prepared by various sociological institutes.  For example, the 
report of the Public Opinion Foundation, published on 3 October 
2002, reads: 
 

The image of the Russian President in public perception also remains 
quite positive.  In reply to open-ended questions about Putin’s personal 
qualities, the respondents were twice as likely to give positive answers: 
68 per cent (Question: ‘Which of Putin’s qualities do you like?’) rather 
than negative 31 per cent (Question: ‘Which of Putin’s qualities do you 
dislike?’).  For example, the frequency of respondents mentioning Putin’s 
positive moral characteristics has almost doubled, from 11 per cent in 
March to 20 per cent in September. The respondents started to talk more 
often of such qualities as honesty and decency, kindness and caring for 
people.  When mentioning honesty and decency, the respondents used 
the following words: ‘decency’, ‘straightforward, genuine, rings true’, 
‘honesty’, ‘truthfulness’ (open-ended question, 14 per cent as compared 
with 7 per cent in March), while mentioning kindness and caring, the 
respondents used the words: ‘kind, loves the people of Russia’ and 
‘empathises with people’ (open-ended question, 6 per cent as compared 
with 3 per cent in March). 

 
In March 2005, the newspaper Vremia Novostei published the 
Ratings Analysis for Putin since his accession to the Kremlin in 
2000: 



Putin and the Press 

 

19

 
In the summer of 2000, at the start of Putin’s first term of office, his trust 
rating, according to the All-Russian Centre for Public Opinion, was 58 per 
cent.  Currently, the President is trusted by around 40 per cent of the 
Russians. Putin’s trust rating has been lowering gradually.  The first 
significant onset of dissatisfaction with Putin as a person came after the 
Dubrovka hostage crisis (Nord-Ost Theatre) in October 2002, when the 
President’s trust rating dropped to 42 per cent.  At the same time, the 
approval of Putin as the national leader improved slightly.  In other words, 
the President gained approval as the Head of State, while ‘Putin the 
individual’ lost some of the voters’ confidence. 

 
Throughout 2003, the President’s trust rating never dropped below 50 per 
cent.  According to the May poll by the Centre for Public Opinion in 2004, 
the President was once again the only politician trusted by over half of all 
respondents.  In May of that year, he had the confidence of 58 per cent of 
the Russians, including 82 per cent of the supporters of the United 
Russia Party, more than half of the supporters of the Union of Right 
Forces, the Liberal-Democratic Party of Russia and the Rodina 
Movement, and one third of Communist Party supporters. 
 
Assessing Putin’s policy at the start of his second presidential term, 40 
per cent of the respondents agreed that he is continuing the policy of his 
first four years, mainly trying to reinforce stability and order in the country 
as well as implement gradual economic reforms. 24 per cent of the 
respondents suggested that the President’s policy focus had changed 
since his first term, mainly in the area of radical liberal reforms in the 
social sphere.  According to another 24 per cent, there is no such thing 
as ‘the presidential policy’, since ‘in reality the decisions are not made by 
Putin, but by those in his close circle’. 
 
Following the events in Beslan in early September 2004, the President’s 
trust rating subsided again, but subsequently became slightly more 
stable.  In effect, every negative event in the country resulted in a few 
points drop in the trust ratings, then rose back, though not quite regaining 
its original position.  In other words, over the years there has been a slow 
but steady drop in the confidence of the Russians in their President. The 
last significant change was early in 2005, following mass protests against 
the latest welfare reform, in which social benefits were replaced by cash 
equivalent.  In the end of February 2005, the President was named as 
one of the country’s most trusted politicians by 42 per cent of 
respondents, as compared to 50 per cent in December 2004.  According 
to sociologists, a similar situation may have resulted in an even worse 

Panfilov 
 

 

20 

decline in trust to the Head of State, but in this instance the Russians 
chose to focus their disapproval on the Prime Minister Mikhail Fradkov 
and those in government directly responsible for the economy. In January 
2005, the approval rating for the Cabinet of Ministers dropped to 27 per 
cent, the lowest since it began working under the leadership of Fradkov in 
April 2004, when its approval rating was 26 per cent. It follows that the 
President did not sacrifice his own rating in order to pass the unpopular 
reform, although it should be noted that Putin’s approval rating has 
dropped again since the introduction of the new welfare law. 

 
Regardless of this, 50 per cent of the Russian citizens still name Putin in 
response to the question on who they would vote for if a new presidential 
election was to be called next week. Reminded that under the existing 
law Vladimir Putin would be ineligible to run for the presidential election in 
2008, around 40 per cent would refuse to vote, or would vote against all 
candidates. According to the analysts of the Public Opinion Centre, such 
response is the direct result of the fact that there is no real political 
opposition or competition. 

 
Since ratings in Russia are a relative and highly contradictory 
indicator, nobody has yet studied the extent to which the level of 
propaganda, in the form of positive mention of President Putin and 
his activities, may affect public opinion.  On the other hand, Russian 
society has no historic tradition of political culture, and for several 
generations the Russians have had no opinion on the personal 
qualities of the General Secretary of the Communist Party Central 
Committee or what kind of person would be suitable for the post. 
 
However, some democratic institutional changes such as taking part 
in free elections of the President or members of parliament are 
slowly becoming accepted within Russia.  In order for the population 
to make the ‘right’ choice, the press and television, which is rigidly 
controlled by the State, present the image of the ‘right’ candidate in 
the most flattering light.  For example, when terrorists captured a 
school in the North Ossetian town of Beslan in September 2004, 
many analysts noted that during the first two days of the siege, while 
the authorities carried out negotiations and the security forces 
prepared to storm the building, Vladimir Putin’s name was absent 
from all television news.  Most likely, the Kremlin spin doctors had 
decided that any mention of Putin in the context of a tragedy may 
undermine his image. 



Putin and the Press 

 

21

Similarly, staff at the State Television Company admitted that during 
the events in Beslan, they received ‘from above’, a list of words not 
to be used or mentioned on air and a further list of words 
recommended for use in the context of Beslan. 
 
Such conduct became a tradition, initiated by the Russian military 
during the first Chechen war, when the various press services of the 
Ministry of Defence were supplied with rules for communicating with 
journalists, including a glossary of essential terms.  As a result, it is 
practically impossible to find a report in the Russian press or on 
Russian television, in which members of the Chechen resistance are 
referred to as anything other than ‘bandits’ or ‘terrorists’. 
 
However, the propaganda efforts began in earnest even earlier, in 
August 1999, when Prime Minister Putin began military operations in 
Dagestan, which he later transferred to neighbouring Chechnya. 

The Information Blockade of Chechnya 
The coverage of the situation in Chechnya changed dramatically 
after the Russian troops began military operations on the territory of 
the Republic.  Analytical articles on Chechnya had all but 
disappeared from the state press, apart from coverage of military 
operations, which had, following the adoption of a new anti-terrorist 
law, also been dubbed ‘an anti-terrorist operation’. The only 
exceptions to this were the television channel NTV, the radio station 
Ekho Moskvy, and a few Moscow-based newspapers, which still 
attempted to write about the possible consequences of starting a 
second war in the region. 
 
The start of the second war marked a complete change in the 
content of regional newspapers.  Only a few of those still tried for a 
time to publish reactions, commentaries or analytical articles which 
still contained many questions, but almost no answers to these 
questions. 
 
The start of the second Chechen war was preceded by the 
preparation of a new information policy.  Military analysts and pro-

Panfilov 
 

 

22 

Kremlin experts began disseminating opinions within the media, 
designed to justify the introduction of restrictions of journalistic 
activities.  On 7 October 1999, Kommersant newspaper published 
an article entitled ‘The New Information Policy of the General Staff is 
Already Outdated’, which analysed the actions of the military 
authorities in Chechnya towards the press. According to the 
newspaper, ‘soon after the end of the first Chechen war, the former 
Chief of Staff of the Russian military in Chechnya, Colonel General 
Leontiy Shevtsov admitted: ‘I understand now that without 
information support it would be impossible to win this war.  We 
should have befriended the press instead of indulging in jiggery-
pokery’.  Kommersant wrote that the Chief of General Staff Anatoliy 
Kvashnin personally issued the ban on entry of non-State-controlled 
media representatives into the town of Mozdok.  All visits to the front 
line of military operations stopped. The Minister of Defence issued 
an order to all central staff of his Ministry and the General Staff of 
the Russian Army prohibiting any direct communication with 
journalists, bypassing the military press-services.  Kommersant went 
on to note that the press-services were equally useless to 
journalists, since they did not disclose any information. 
 
The new information policy was founded on numerous reports, 
disseminated via the information agencies, which described the 
growing discontent of the Chechen civilian population with the 
paramilitaries and reported (without corroboration) the emergence 
among the terrorists of female snipers from the Baltic states, 
Azerbaijan and the Ukraine. These reports cited unnamed ‘military 
sources’.  At the same time, the state information agency ITAR-
TASS began reporting that ‘the bandits themselves place bombs in 
civilian houses and blow them up when Russian military planes 
appear overhead’. 
 
The same issue of Kommersant mentioned above includes a quote 
from Colonel General Valeriy Manilov, the Deputy Chief of General 
Staff responsible for the information policy of the Russian Army.  In a 
meeting with the military press staff, he said that it was necessary ‘to 
behave like real professionals: to speak a lot, but to say nothing’. 
 



Putin and the Press 

 

23

The introduction of rigid regulations on the work of journalists was 
preceded by several hard-line statements by government officials.  
On the 16 November 1999, Vladimir Rakhmanin, a spokesman of 
the Foreign Ministry, blamed the western media for ‘one-sided and 
biased coverage of the situation in the North Caucasus’.  On 29 of 
March 2000, the Foreign Minister Igor Ivanov declared that:  
 

Recently an information war against Russia has started, in connection 
with the events in the North Caucasus.  There are attempts to create a 
negative and one-dimensional image of Russia, not just of the Russian 
State, but of Russian society in general.  It is a great shame that in the 
West even some highly esteemed individuals fall for it, well-known artists 
and scientists.  

 
A month earlier Ivanov claimed that:  
 

Firmness and openness are the priorities of the Russian information 
policy regarding the North Caucasus.  Currently there is a second front 
in place, an information war against the interests of the Russian 
Federation, against those actions which the Federal Forces are carrying 
out in the North Caucasus.  We understand perfectly well who is behind 
this and why it is happening.  This is exactly why we must be firm and 
open. We are not covering up anything in the North Caucasus, there is 
nothing to cover up. We want to restore the rule of law and the 
Constitution. We want the people of the Chechen Republic to live in 
accordance with the same laws as all the peoples of our country. We will 
achieve this. 

 
At the same time some representatives of the Russian government 
submitted rather ‘exotic’ proposals which opposed the existing laws. 
For example, on 14 March 2000, Minister of Justice Yuri Chaika 
claimed that the presidential committee against political extremism 
adopted a resolution to approach the Government with the proposal 
to assign the Status of national importance to the news reports 
obtained by newspapers from news agencies.  According to Chaika, 
this would have freed the newspapers from paying information 
agencies for the news.  
 
Another example of the new Information Policy was the meeting 
between the Secretary of the Security Council Sergey Ivanov and 

Panfilov 
 

 

24 

the chiefs of the leading Moscow media on 25 May 2000. The media 
was represented by the State information agencies ITAR-TASS and 
RIA Novosti, the state television stations ORT and RTR, and the 
independents Interfax Agency, NTV Channel, the newspapers - 
Kommersant, Moscow News, Pravda, Argumenty i Fakty, 
Komsomolskaya Pravda, Segodnya and Nezavisimaya Gazeta.  
Also present were Mikhail Lesin, Minister of Press, Sergey 
Yastrzhembsky, President’s aide and the Deputy Interior Minister 
Igor Zubov. The topic of the meeting was Chechnya. The audience 
were informed that ‘the total number of the Chechen paramilitaries is 
1,500 of which around 600 are mercenaries, mostly from the Arab 
countries.  Many of these mercenaries are not in a bad state, as they 
are suffering from a lack of medical help, weapons shortages etc’. 
 
This meeting essentially established not only the State monopoly 
over information from Chechnya, but reinforced the right of the state, 
as articulated by the government officials, to deal in propaganda, 
that is to disseminate false information with the intent to distort the 
actual events in Chechnya. 
 
Of course, government officials had used propaganda in the course 
of the first military campaign, but in the beginning of the second war 
the disseminated information lacked both logic and common sense. 
The official sources were unconcerned if their information was 
subsequently refuted or looked rather ridiculous even to those who 
had no military experience.  For example on 6 October 1999 ITAR-
TASS reported, citing one of the Commanders of the North 
Caucasian military region that:  
 

Chechen bandits themselves place bombs in civilian buildings and blow 
them up when Russian military planes appear overhead. This is done 
with the aim of creating resentment amongst the population of Chechnya 
towards the actions of the Russian Government in the North Caucasus.  
At the same time, according to our military sources, the civilian 
population of Chechnya is growing increasingly discontent with the 
actions of the bandit formations. 

 
The carelessness with which false information was disseminated 
caused absurdities of geographical implausibility. For example on 4 



Putin and the Press 

 

25

May 2000 many Russian news agencies referred to military sources 
in their report that ‘on 3 May, in the region between the Chechen 
villages of Makheta and Avtura a unit of extremists was successfully 
liquidated. The paramilitaries suffered 18 casualties’.  In reality, the 
two villages named in the report are located in different regions, 
separated by a sizeable distance and a few mountain peaks. 
 
Judging by the insistence of the military sources, the purpose of 
such false information was to change the attitude of the Russian 
people towards the Chechen separatists. 
 
The most popular theme of official commentaries and official 
interviews throughout the course of the second war was 
announcements about the end of the war.  For example, on 26 June 
2000, General Gennadiy Troshev, Commander of the Russian Joint 
Forces in the region, declared that ‘the war on the Chechen soil, as 
such, is finished’.  He also stated that his forces ‘are not into any 
offensive combat, they don’t carry out any air strikes or artillery 
attacks’. By contrast, on the same day Interfax and the Military News 
Agency published reports that ‘within the last 24 hours the Air Force 
has carried out 11-12 missions of SU-25 attack airplanes, two 
intelligence-gathering missions using AN-26 and AN-30, and more 
than 30 missions by helicopters Mi-24, Mi-8, Mi-26’. 
 
The State agency ITAR-TASS cited military sources in its report on 8 
August 2001, which was judged as a provocation by the well-known 
human rights organisation Memorial.  As far as can be determined, 
the aim of this provocation on behalf of the military was to use ITAR-
TASS to convince the Russians that Memorial was ‘the abettor of the 
terrorists’.  The gist of the report repeated the story of the money 
bribe to the Russian journalists by the Chechen separatists. The 
ITAR-TASS report was headlined ‘Chechen separatists are trying to 
use some human rights activists and refugees as weapons in the 
information war’.  Referring to military sources, the report mentions a 
letter allegedly sent by Aslan Maskhadov to Memorial, addressed to 
Ibragim Yahyaev and Maryam Yandieva. In the alleged letter 
Maskhadov thanks the human rights activists for ‘their immense 
contribution to the Chechen peoples’ struggle for freedom against 
Caffres and traitors to the nation’.  According to ITAR-TASS, 

Panfilov 
 

 

26 

Maskhadov recommends that ‘new refugee organisations should be 
set up and registered with the Russian Ministry of Justice, which 
would defend the rights of the citizens of the Chechen Republic of 
Ichkeria’ and the ‘transmission to the West and to the Russian media 
organisations, which are sympathetic to us, of the materials 
regarding the humanitarian catastrophe in the refugee camps in 
Ingushetia and the abuses of the civilian population carried out by 
the Russian military’.  In order to support the media coverage of 
separatist activities, Maskhadov allegedly proposes ‘a campaign 
highlighting the abuses of the human rights of refugees and 
coverage of protests in the newspapers Grozninsky Rabochiy, 
Novaya Gazeta and the journal Defence of Human Rights and 
Freedoms.  Two days after the publication of this report, Memorial 
forwarded a statement to the executive director of ITAR-TASS, 
asking for it to be published in accordance with Articles 43, 44 and 
45 of the Law on Mass Media in the Russian Federation. This 
statement was never published. 
 
The official sources of the State-controlled news agency ITAR-TASS 
have, since the signing of the August 1996 agreement between 
Aslan Maskhadov and Alexander Lebed, have been using the 
phrase ‘The Chechen Trail’ in a variety of contexts, but primarily in 
the context of condemnation.  Even when there is no reason to 
mention the Chechens, representatives of the State use the phrase 
‘The Chechen Trail’ in relation to criminal activity, be it an explosion, 
counterfeit money, a terrorist act or some other crime. Frequently, 
the phrase is used indirectly, as for example in a report on an 
explosion, ‘no “Chechen Trail” discovered...’. 
 
Besides this, there are other variations in ITAR-TASS’s reporting: 
‘the traces lead to Chechnya’, ‘the Caucasian trail’, ‘the Vakhabit 
trail’, all of which have the same connotation as ‘The Chechen Trail’. 
In the news section of ITAR-TASS information output, the phrase 
‘Chechen trail’ is used 10 times in 1996, 32 times in 1997, 10 times 
in 1998, 34 times in 1999, 46 times in 2000 and 22 times in 2001.  
The phrase occurs most frequently in the context of condemnation in 
2000 and 2001.  It is necessary to point out that the overwhelming 
majority of crimes which are associated with ‘The Chechen Trail’ in 



Putin and the Press 

 

27

official statements have either not been solved or presented no 
evidence connecting ethnic Chechens to the crime. 

Counter-propaganda 
The methods of counter-propaganda are well known to former Soviet 
citizens who frequently came across it, mostly unaware of what it 
was. Psychologists have studied the elements of counter-
propaganda fairly extensively, including the experience of the 
relevant sections of the Communist Party and the KGB, so counter-
propaganda in the media coverage of the Chechen events is 
strongly reminiscent of the old Soviet counter-propaganda. It is 
fortunate, after all, that the old counter-propaganda operatives are 
still around and their experience remains available.  The only 
problem is that Soviet counter-propaganda existed without any 
alternative opinions, that is, it was difficult to disprove it by means 
other than those offered by Western short-wave radio stations.  
Modern Russian counter-propaganda exists in parallel with 
independent alternative media, which essentially renders the 
effectiveness of counter-propaganda a pointless waste of time and 
resources.  Moreover, for expert scholars Russian counter-
propaganda represents a good starting point for a serious study of 
the protracted demise of the Soviet approach to information. 
 
Nevertheless, the existence of counter-propaganda within the 
Russian media is entirely conscious.  Elena Kuzmenko, who studies 
counter-propaganda, offers many examples of successful attempts 
to manipulate public opinion.  She writes primarily about election 
campaigns, but the result is the same regardless of the immediate 
context.  Among the tactical methods of counter-propaganda, 
Kuzmenko lists ‘psychological tricks in speeches’, ‘transference of a 
negative image’, ‘use of feelings of fear and anxiety in reports’, ‘use 
of gossip’, ‘a discrediting campaign’, ‘full-frontal attack’, ‘partisan 
attack’, ‘proof of wrong facts or errors in the opponent’s 
propaganda’, ‘deliberate disregard for some topics of the opponent’s 
propaganda’, ‘use of counter-rumours and counter-arguments’, 
‘derision’, ‘evasion through emotion’, ‘counter-propaganda as a 
ready response’ and so on. 

Panfilov 
 

 

28 

In the book (which the authors A. Volodin and V. Konovalov called ‘a 
training manual’) entitled International Security and the Problems of 
Terrorism, the following is noted as an achievement: ‘An important 
feature of the coverage of the Chechen situation was the 
transformation of the positions of a variety of Russian media 
organisations.  If during the first war (1994-1996) the majority of the 
media had justified the armed cessation and frequently presented 
reports from the separatists’ side, then the course of the anti-terrorist 
campaign (1999-2000) was characterised by almost all media 
justifying the necessity of defending Russia from aggression and 
from the threat presented by Chechnya’s harbouring of terrorists’.  
To give the authors their due, they go on to write that ‘the excessive 
duration of the second military operation in Chechnya reduced its 
effectiveness’. 
 
According to Michael Gress, the author of the book The Soviet-
Afghan War: 
 

Ideological dogmas did not allow the Soviet intelligence and military 
commanders to adequately evaluate their opponent’s potential, while 
their inability to conduct propaganda and counter-propaganda (this 
shortcoming is evident even now, during the military actions in 
Chechnya) undermined the morale of the army and the civilian 
population. 

 
It is true that the number of counter-propaganda publications grew 
substantially during the course of the second war in Chechnya, 
compared to how the media had worked during the first war.  On 1 
March 2001, Izvestia published an article stating that, according to 
Mikhail Lesin, the Minister of Press, the Russian government 
planned to fund an advertising campaign in the USA, designed to 
create a positive image of Russia.  Essentially, this would mean the 
resurrection of the old system of counter-propaganda.  Izvestia also 
published a quote from the head of the news agency RIA Novosti, 
Vladimir Kulistikov, who had until recently worked for Radio Liberty:  
 

I have heard of the government’s idea and consider it absolutely the 
right thing to do.  The problem is that there is lack of actual information 
in the West. I’m not saying that it is necessary to put out only positive 



Putin and the Press 

 

29

messages. The Soviet experience showed that direct propaganda is 
ineffective.  We should simply give the world a full picture of our reality. 

 
Counter-propaganda was a concern not only in terms of Russian 
public opinion, but also in Chechnya itself. On 14 December 2001, 
the then Chief Federal Inspector for the Southern Federal District 
Bislan Gantamirov stated that the main concern in the fight against 
the bandits in Chechnya ought to be ‘the necessary increase in 
counter-propaganda among the local population’.  He presented his 
own programme of political regulation in Chechnya and gave special 
prominence to counter-propaganda, since, in his words, the ‘support’ 
for terrorists from some of the population ‘enables the continuation of 
the bandits’ activities’. 
 
The problem of successful counter-propaganda occupied the minds 
of different people, including those whose responsibilities included 
propaganda.  On 23 October 2000 Sergey Yastrzhembsky gave a 
speech at the Conference on the Media Market and Information 
Security in Russia. He declared that ‘the most dangerous opponent 
in Chechnya, in terms of information, is the “factory of rumours”’.  He 
underlined that the paramilitaries ‘use this method of counter-
propaganda with relative skill and success’.  The main method of 
resisting this tactic, according to Yastzhembsky, is to create a 
‘normal information field’ within Chechnya.  In practice this would 
mean the return of the ORT and RTR broadcasts to the republic, 
which are expected at the end of November when a retransmitting 
station is commissioned and launched in the Grozninsky Region of 
Chechnya. 
 
However, after discussing the counter-propaganda of the separatists 
who ‘spread rumours’ in response to Russian propaganda, 
Yastrzhembsky did not miss the opportunity to follow suit. He noted 
that the separatists’ other information efforts are a failure.  In his 
opinion, this is partly due to the absence of a single information 
policy and its management within their camp. According to 
Yastrzhembsky, the paramilitaries’ most well-known promoter 
Movladi Udugov is all but disavowed as a ‘newsmaker’ by 
Maskhadov and his group. ‘Udugov is currently practically without 
any sources of up-to-date information and despite all his efforts, he 

Panfilov 
 

 

30 

is unable to play the same role he played during the first Chechen 
war’.  Thus, according to Yastrzhembsky, the traditional information 
channels have proved to be out of reach for the Chechen 
paramilitary groups. 
 
On 12 April 2002 RTR reported that ‘…a new subdivision of the 
Ministry of the Interior is being created in Chechnya, a Coordinating 
Division which will take on counter-propaganda and will be a 
counter-measure against Radio Liberty, which broadcasts across 
Chechnya, and also against the information which trickles down from 
the field commanders’.  On the same day, the Chairman of the State 
Accounting Chamber Sergey Stepashin declared that in his personal 
opinion, Radio Liberty, which is financed by the US Congress, 
should have its license to broadcast across Russia revoked: ‘I 
consider it absolutely right to pose a question about revoking the 
license of Radio Liberty, which broadcasts in our country’.  
Stepashin underlined that he was expressing his opinion not as the 
Chairman of the State Accounting Chamber but ‘simply as the citizen 
Sergey Stepashin’. 
 
As attested by the public statements of a variety of politicians, the 
Russian State has always been concerned with counter-propaganda 
in Chechnya.  On 2 March 2003 RTR showed an item which claimed 
that ‘…the campaign against a Referendum on the Constitution of 
Chechnya is carried out by the paramilitaries, among others’.  The 
head of the Chechen Government, Anatoliy Popov, called for 
counter-propaganda to oppose those efforts. 

Conclusion 
The renaissance of the traditions of Soviet propaganda represents a 
new era for Russian media and domestic policy. Of course it was not 
a difficult feat to achieve, since up to 70 per cent of the journalists 
currently working in the media are former graduates of Soviet 
Universities and former staff of the Communist media, where 
propaganda was considered an important tool of Soviet socialist 
ideology. 
 



Putin and the Press 

 

31

It has not been difficult to revive the old propaganda traditions in 
Putin’s era, thanks in part to the wide presence of his old KGB 
colleagues.  Not only are they familiar with propaganda techniques, 
but they don’t want any changes either to society or the media. They 
still consider it essential for the Russian society to be dependent on 
a daily dosage of TV-delivered information and believe that only in 
these circumstances can the reign of the President be long and 
problem-free. 
 



 

 

Also available from the Foreign Policy Centre: 
 
PUTIN’S ‘PARTY OF POWER’ AND THE DECLINING POWER OF 
PARTIES IN RUSSIA 
Andrei Kunov, Mikhail Myagkov, Alexei Sitnikov and Dmitry Shakin 
April 2005 
£4.95 
 
After almost a year since the last State Duma election and Vladimir 
Putin’s re-election, few people remember how many voters 
supported the part of power – United Russia – or the large gap 
between Putin and the runner-up, communist Nikolai Kharitonov.  
Opposition calls for a recount of the Duma election went nowhere, 
and many questions that came up as a result of the last electoral 
cycle remain unanswered. 
 
Yet, many of these questions are crucial for understanding the 
present and future of the Russian electoral landscape, and hence 
the future of the country’s democratic development.  The Russian 
electorate is now far less predictable in its political preferences than 
in the first decade of modern Russian political history.  Under such 
conditions, the prospects for the formation and development of an 
effective multi-party system appear quite bleak. 
 
LOSING GROUND? RUSSIA’S EUROPEAN COMMITMENTS TO 
HUMAN RIGHTS 
Jennifer Moll and Richard Gowan 
March 2005 
£4.95 
 
Europe has long desired a Russia that is both stable and governed 
by a democratic rule of law. This pamphlet analyses recent trends in 
three areas of human rights observance in Russia: the right to free 
and fair elections, freedom of expression, and the right to due legal 
process and a fair trial.   In each case, it identifies significant 
departures from Russia’s international obligations in the Council of 
Europe and OSCE.  The pamphlet also discusses Russia’s troubled 
relationships with the OSCE and Council of Europe in order both to 

 

 

give policy recommendations for improving them and for advancing 
the protection of human rights in Russia. 
 
KREMLIN ECHO: THREE VIEWS ON PRESIDENTIAL POWER, 
LAW AND THE ECONOMY 
January 2005 
£4.95 
  
As the title ‘Kremlin Echo’ suggests, there are various interpretations 
of the effects of Vladimir Putin’s policy on the rule of law in Russia, 
not only from abroad, but within the Kremlin walls as well.  Andrei 
Illarionov, an Economic Advisor to President Putin, gave several 
scathing criticisms of Putin’s reforms before he stepped down as 
Putin’s personal representative to the ‘Group of Eight’ on 4 January 
2005.  His interview on 30 December 2004 on Ekho Moskvy Radio 
has been translated by the Federal News Service and has been 
reprinted by permission of the Federal News Service and Ekho 
Moskvy Radio. 
 
In the preface, Andrew Jack explores President Putin’s contest with 
Yukos as he tries to reassert his power over a broken system.  
Konstantin Sonin, in his piece entitled ‘Putin’s Rule of Law is Mere 
Rhetoric’ analyses Putin’s recent political reforms, and its 
repercussions on the Russian economy and Constitution. 
 
POLITICAL CHANGES IN RUSSIA: IMPLICATIONS FOR BRITAIN 
Greg Austin 
November 2004 
£4.95 
 
The political changes in Russia in recent years, particularly the rise 
in assassination of journalists and the concentration of media 
ownership, alongside the weakening of the multi-party system and 
strengthening of individual rule by the President, represent a 
fundamental break from any model of liberal democracy and its 
values. Whatever the motivations, the curbs on press freedom and 
the weakening of the multi-party system cannot be allowed to stand. 
Russia is a ‘weak authoritarian state with nuclear weapons’. The 
Putin Administration must move quickly to enforce rule of law and 



 

 

protect individual civil rights. The UK should apply whatever leverage 
it possesses (including through multilateral economic co-operation 
agreements) to vigorously promote the protection of the hard-won 
rights and freedoms in Russia. 
 
ENERGY EMPIRE: OIL, GAS AND RUSSIA’S REVIVAL 
Fiona Hill 
September 2004 
£9.95 
 
On the back of windfall revenues from oil and gas exports, Fiona Hill 
argues that Russia has transformed itself from a defunct military 
superpower into a new energy superpower. Instead of the Red 
Army, the penetrating forces of Moscow’s power in Ukraine, the 
Caucasus, and Central Asia are now its exports of natural gas, 
electricity, cultural products and consumer goods. 
 
PRE-EMPTING NUCLEAR TERRORISM IN A NEW GLOBAL 
ORDER 
Amitai Etzioni 
October 2004 
£9.95 
 
Leading communitarian author, Amitai Etzioni, argues for a shift in 
international counter-terrorism resources toward more focus on 
preventing attacks with nuclear weapons. The best way to do this, 
he argues, is to limit greatly the damage the damage that terrorists 
will cause by curbing their access to nuclear arms and related 
materials. He argues for a robust and intrusive campaign of ‘de-
proliferation’- making states surrender such materials. He pleads for 
more attention to failed and failing states (Russia, Pakistan) than to 
rogue states (Iran, North Korea), on the grounds that each failing 
state is like hundreds of actors with too wide a variety of motives and 
too low a visibility for them to be easily deterred. On the other hand, 
rogue states- which have singular and effective governments- might 
be deterred.  
 

 

 

CHINA GOES GLOBAL 
Yongjin Zhang 
April 2005 
 
CHINA ENERGY AND POWER 
Angie Austin 
April 2005 
 
A NEW GRAND BARGAIN FOR PEACE: TOWARDS A 
REFORMATION IN INTERNATIONAL SECURITY LAW 
Greg Austin and Ken Berry 
February 2005 
 
INDIA AS A NEW GLOBAL LEADER 
Prasenjit Basu, Brahma Chellaney, Parag Khanna and Sunil Khilnani 
February 2005 
 
MORAL BRITANNIA? 
Evaluating the Ethical Dimension in Labour’s Foreign Policy 
Nicholas J Wheeler and Tim Dunne 
April 2004 
 
REORDERING THE WORLD: 
The Long Term Implications of 11 September 
Mark Leonard (editor) 
2002 
 
AFTER MULTICULTURALISM 
By Yasmin Alibhai-Brown 
May 2000 
 
Individual publications can be ordered from  
Central Books, 99 Wallis Road, London, E9 5LN 
Tel: +44 (0) 845 458 9910  Fax: +44 (0) 845 458 9912  
Email: mo@centralbooks.com  
(post and package charge applies) 
 
To read online go to www.fpc.org.uk/publications 
 


