CIMERA

Rue de |’ Athenée 28
CP 474

1211 Geneva 12
Switzerland

Tel ++41 22 347 52 06
Fax ++4122 83018 41

civic development
media support
research & analysis

Geneva, September 2001

REPORT ON THE MEDIA
SITUATION IN UZBEKISTAN

By: Shahida Tulaganova, London, UK.



L. SUMM A RY e 3

I, BACKGROUND ...t e e e e e e e e e e 4
1T o 1Y L O] 2 A P 4
CRACKDOWN ON INDEPENDENT MEDIA ..ttt ettt e e et e e ee e e e e e e e eaneaneenes 5
Y I ] IS I AN 1 (O] PP 6
€1 =3 N = =¥ 6
B D A LA S .. ettt e et e e e e e e e e e e 7
(@001 S (1 101110 ] PR URTRTRTRTI 7
RO R\ 2 ST\ L= o 1= S = VYT 8
Law “On the ProteClion Of JOUIN@IISES .......oeiieeeiiee st eeee st eeeeeeeseesteeeeeseessesasessessssseesseeassssessesaseseessesasssnes 9
= YV @ gl B 1R 11 o 9
= VLT O T TS 7= (I (< 1T 9
CRIMINAL CODE ..ttt ettt e e e e e e e e e e e et e e e e e e e e e aneanenn 10
[ o < TR 10
CrimiNal PrOCEAUIEI COUR. .........eeieeeeeieeeeiee et eeee et e st eeet st estesaeeseestesaseseessesaseseessesasesaeesseeasesaeesseeasesreessesasesaes 10
ACT “ON LICENSING OF OTHER OF ACTIVITIES o .niini ittt e anens 11
JOURNALISTS LEGAL LITERA CY ettt e e e e e et e 12
CEN S ORSHIP ettt ettt e e e e e e e e ettt e e e et e e e e e e 13
RS o= 1S 0] £ T o T 14
V. MEDIA SYSTEM/STRUCTURE ..o e 14
(€ =N ==Y TR 14
o N Y =0 15
STRUCTURE OF THE PRINT MEDIA vttt tte ettt et e e e e ea e e e e e e e e e e e eaneaneanenn 16
ST ATE PUB LICATIONS . ettt et ettt et et ettt et e e e e e e e e e e e e e e e en e e aneanenn 16
Advertising newspapers and commercial PUDIICALIONS .......o.ovveverrerrernrrsrrrsreses e sesees 16
(@ 10T g TS 7= o< £ 18
TELEVISION AND RADIO ... e et e e e e e e et e 19
Sz LS = L=V 5 1) o TR 19
INAEPENAENT TEIBVISION.....cocuiiieiiieririciricicicrrr e 20
L Yz (<Y "o ([0 TR 22
N =1 = 23
I od = N EST 1 N T 24
N JOURN A LIS T S i e e e e e e e e e e 25

VI. THE ACTIVITIES OF LOCAL AND INTERNATIONAL ORGANIZATIONS....26
e ToF Y N N N LY =S T 26
INTERNATIONAL INIT AT IV E S . . e et ettt e e e e et et e e e et eae 27



|. Summary

In the ten years since independence, the Uzbek media has degenerated to an appalling
extent. Despite the large number of newspapers and a relatively developed electronic
media network, there is not a single independent newspaper, television or radio station that
can offer an aternative view to that of officia news and analysis. The mediais subject to
strict controls by state-sponsored censorship in the guise of inspection for state secrets.
Together with censorship, the other main factors contributing to the ruin of the Uzbek media
are: the exile of intellectuals, the persecution of independent journdists; the lack of
professionalism; the exhausting registration procedures; the dependence of newspapers and
private electronic media on the state authorities; and the lack of rule of law. Control over
the media continues under the pretext of preventing instability in a country with a
population of over 25 million. Officials like to point to neighboring Tqgjikistan, where, they
say, democracy and the media were responsible for the outbreak of civil war. However,
tight controls leave journalists and editors with only two choices. to follow the official
line; or face individual persecution or the closure of their media business.

Despite certain discrepancies, Uzbek media laws provide a relatively good legal
framework for the functioning of journalism. They prohibit censorship, guarantee freedom
of speech and access to information, and establish set of rules for the protection of
journalists. However, the lack of clarity in defining certain important terms, like “state
secret” and “privacy”, makes the legidation less effective. Moreover, numerous
governmental decrees, which accompany any law, are restrictive and confusing and very
often more powerful then the law itself. Journalists’ legal knowledge is unsatisfactory, and
the mgjority either do not know the medialaws at all or have a very basic understanding of
them. Thisis understandable — knowledge of the law seems unnecessary in a country where
they are not implemented. In general, the courts are discredited as corrupted, biased and
subordinate to the executive, and in such circumstances it is difficult to obtain legal
precedent that could be used as a basis for debate in medialegidation.

The political leadership that committed itself to democratic principles is not interested in
turning them into reality. During ten years of independence President Karimov’s autocratic
regime has consistently tightened its grip on all spheres of society, including the media
Such policies have given rise to fear and inertia amongst the journalists and managers of
private television and radio stations. However, it would be unfair to lay all the blame for
the collapse of the Uzbek media on the authorities. There is no unity within the journalist
community in Uzbekistan; on the contrary, one has the impression that every media business
is responsible only for itself. Although the tight controls exercised over the media by the
authorities do not allow large room for maneuver, journdists often fail to use those
opportunities still open to them. This is particularly relevant to the knowledge of media
legidation. There is a huge demand for training from private and state media dike. Media
professionals and executives realize that in order to bring changes to the environment in
which they operate, journalism must be much more professiona and united than it is now.
Media outlets, especially electronic media businesses, lack both financial and technical
resources, as well as professional staff. Training initiatives carried out in Uzbekistan up to



now have mainly focused on the theoretical aspects of journalism, and only afew seminars
have provided practical journalistic and technical skills. Many of these seminars were
short-term and they did not significantly change journdists work or the general media
environment. Our mission came to the conclusion that in order to achieve notable results
long-term training is required.

|1. Background

SDC mandated CIMERA, a Swiss network of consultants, to train, follow up and manage
mediarelated projects in Central Asia, in parallel to the Central Asia Media Support
Project (CAMSP). Within this framework, CIMERA is engaged in strengthening local
partners capacity, providing technical monitoring for the media projects, and consulting
with SDC to develop future strategy in the field of media-related projects in the region of
Central Asia. Shahida Tulaganova conducted a fact-finding and prospective mission in
Uzbekistan.

II1. History

In the two years after independence, 1991 to 1993, the Uzbek media experienced an
openness and freedom unlike that to come in the following years. Relative freedom of
gpeech and expression were reflections of the reforms brought about by Mikhail
Gorbachev in 1987, and were ill intact in the first few years of post-independent
Uzbekistan. “During the last few years of Perestroika and the first two years of
independence, the media was free,” says a newspaper editor. “I could publish articles
criticizing loca and regiona Communist party committees, the conditions in women
prisons, human rights abuses, the cotton harvest problems, etc. Now thisis impossible. In
general, the last few years of the Soviet Union were marked by a greater media freedom
than in independent Uzbekistan”*. A certain degree of freedom was still apparent after
independence, when the political environment was different from how it is now. Active
opposition parties and movements attracted large numbers of Uzbek intellectuals, including
writers and journalists, who eagerly embraced these new opportunities. There were
several opposition newspapers, among which the most noteworthy was Erk (Freedom), of
the political party with asimilar name. After the crackdown on the opposition during 1992
to 1993, the government tightened its control over the media. The closure of opposition
parties, the persecution and imprisonment of their members and the voluntary exile of
opposition leaders deprived society of the front-runners of intellectual thought and forces
who challenged the government. In 1993 President Karimov issued his five principles of
the development of Uzbekistan, which stipulated that the government is the main reformer
in the country. A member of a non-governmental organization involved in media support,
says that these principles legalized autocratic rule and barred any attempts at free and
independent thought in Uzbekistan. “It was clearly stated that only the government has the

1 CIMERA interview, 6.09.01



right to determine what is right and wrong in the country, and that state institutions are
awaysright.”?

Crackdown on independent media

Since 1994 the Uzbek authorities have stipulated their efforts to combat independent
journalism inside the country and to control the flow of information from foreign media.
Broadcasts from ORT, the only Russian channel available on state television, have been
limited to 4 hours a day since 1995, while transmissions of the Russian radio station
“Mayak” were removed from state frequencies. In 1998, after a series of programs about
the human rights stuation in Uzbekistan, the authorities unilaterally terminated their
contract with the BBC World Service and removed its programs from medium and short
wave frequencies. The Uzbek government was trying to create a supportive media that
welcomed its political reforms, and those who aired their criticism were not welcome. In
1997 the editor of the only independent newspaper Hurriyat (Freedom), Karim Bakhriev,
was forced to resign after publishing a series of critical articles. Another prominent
journalist who paid high price for criticizing authorities is Shodi Mardiev, the producer of
the Samargand state radio station. The legal action against him stemmed from a broadcast
on June 19, 1997 that Mardiev produced, which satirized the alleged corrupt activities of
the Samarkand Deputy Prosecutor, Talat Abdulkhalikzada. Following the broadcast,
Abdulkhalikzada accused Mardiev of defamation and filed legal suit. The court sentenced
Mardiev to an 11-year prison sentence for threatening Abdulkhalikzada with broadcast
material in order to extort money, even though little evidence was produced to support this
alegation. Mardiev is still serving his sentence, and according to human rights NGOs his
hedlth is rapidly deteriorating. Numerous appeals from international organizations to
release him have not produced any results.

The dsituation worsened after the February 1999 bombings in Tashkent and subsequent
trials. The media became sheer propaganda, highlighting the "lIdamic fundamentalist
connection” and threatening the population with the “black forces” of secular opposition in
exile and Islamic radicals determined to bring disaster to the country. Those who disagreed
with the government's views and conclusions were not allowed to air their opinions, unless
they used international media such as Radio Liberty or the BBC.

In November 1999, the authorities illegally closed ALC, an independent television and
radio station in Urgench, after it broadcast a report that criticised local and state
government (see p. 11). ALC has remained closed since, and its director, Shukhrat
Babajanov, who faced personal persecution, fled the country in 2001.

2 CIMERA interview, 17.09.01



IV.LEGISLATION

General

Despite the fact that the current Uzbek medialaws provide afairly broad spectrum of rights
to journalists and guarantee freedom from interference in professional activities, existing
restrictions and vagueness in the legidation significantly limit the scope of what is
permissible. At the same time, the non-existence of an independent court system and the
absence of fair court cases against journalists have not established a precedent of media
trials and cannot form the basis of comprehensive analysis®. So far, there has been no
official research on violations of journalists' rights, nor isthere official data on the number
of imprisoned journalists or charges against them. Even the Foundation for the
Democratization and Development of Mass Media’, which is supposed to monitor the
media situation, has not conducted such an investigation. Its Chairman couldn’'t give a
precise answer when questioned about the number of court cases against newspapers and
individual journalists, and instead mentioned few of them from memory. The newspaper he
edits, Hurriat, has had two libel cases against it this year: the first connected to infringing
the private life of an individual; and the second relating to an article published about a
government official, in which the journalist accused him of wrongdoing without any solid
evidence.

Hurriat’'s editor told CIMERA that requests for such information have only recently been
sent to the newspapers and the data is unlikely to be available soon. Judging from the
examples of Tgik newspaper such as Oyna (Mirror) in Samargand, Tashkentskaya
Pravda (Tashkent Truth), a Russian newspaper in Tashkent, and the ALC TV station in
Khorazm, the conclusion is that media businesses that publish critical material or disobey
warnings given by government officials face closure, merger or a refusal to extend their
license. Individual journalists who write critical articles are usually imprisoned upon
accusations of bribery (see the cases of journalists A’lo Khudjaev, Mgjid Abduraimov and
Poulat Gadoev®). The absence of a fair court system, falsification of evidence by law-
enforcement agents and a malfunctioning appeal procedure negates any rights and
protection journalists have by law.

The basic outline of media activity in Uzbekistan is laid down in the Congtitution, which
guarantees the freedom of the press and outlaws censorship. The Uzbek media operates
within alegal framework which consists of the following laws: “On Mass Media’, “On the
Professional Activity of Journaists’, “Guarantees and Freedom to Obtain Information”,
“On Publishing”, “On State Secrets’, “On Telecommunications’, “On Licensing” and a
number of governmental decrees and guidelines. There are also provisions in Criminal,
Civic and Administrative Codes relating to journalistic activity.®

% Country Report on Human Rights Practices-Uzbekistan, US State Department, February, 2001, p.1
* The Foundation is registered as a NGO, but there are few state structuresin the founders board.
5
seep. 14.
® Thelegal texts regulating the media activities in Uzbekistan are available on the Internews Uzbekistan



The general perception of media law is as a restrictive one. Uzbek legidation guarantees
the freedom to obtain and spread information, but limits it from doing so to state and “other
secrets’ (art 6, paragraph 1, law “On Mass Media’ and art 3, law “On State Secrets’).
Other important limitations on journalists include a ban on covering trials, as well as
infringing the private life of individuals or insulting their dignity and honor (art 6,
paragraph 2, law “On Mass Media”).

Because court practice has not established a precedent defining the terms “libel” and
“private life’, it has left wide room for interpretation and is used in practice to defend
censorship. One peculiar characteristic of the Uzbek legal system in general, and of the
media laws in particular, is that the law is not interpreted by the courts or parliament, but
rather by various governmental administration's departments, which issue guidelines and
mechanisms for the implementation of legidation. As Karim Bakhriev, a journalist and
lawyer with the American NGO Internews says, “In practice, guidelines issued by
government officials have more legal power than thelaw.”” Thus the lack of clarity in law
and arbitrary governmental mechanisms for their implementation invalidate any freedoms
guaranteed by the Constitution.

Media laws

Constitution

The Uzbekistan Congtitution states that “The mass media is free and acts in accordance
with the law.” (art. 67) It adso establishes the responsibility of the media for the
information it provides and bans censorship. Article 29 of the Constitution guarantees
freedom of speech and thought, and the right to seek and obtain information. These rights
are however limited by the same article, which excludes “information directed against the
constitutional regime and other limitations provided by law”. Another limitation contained
inarticle29is:

“Freedom of opinion and expression can be limited in accordance with state or other
secrets.”

These two provisions deserve specia attention since the Constitution does not explain
what information is considered anti-congtitutional, and neither does it give an exact
description of “other limitations’. Similarly, the phrase “state and other secrets’ is not
further elaborated, thus leaving its interpretation to the discretion of the courts and state
authorities. The Constitution guarantees the inviolability of private life and protection from
insults to a person’s dignity and honor (art. 27), a concept that can affect the freedom of the
press. Although the Constitution obliges state institutions, officials and public organizations

website: http://www.internews.uz/library.html (mainly in Russian, with some textsin English).
" Karim Bakhriev, “Censorship is useless, harmful and humiliating”, speech at the conference dedicated
to International Press Freedom Day, pp.2-3, Tashkent, Uzbekistan, 3.05.01.




to share information with citizens (art 30), at the same time it restricts the right to have
access to official documents only to those who are directly involved (art.29).

Animportant concept of freedom of thought and the pressis contained in article 12:

“Public life in Uzbekistan is based on the pluralism of political institutions, ideologies and
opinions. Neither ideology can be state ideology.”

“On Mass Media” law

The “On Mass Medid’ law affirms media freedoms (art 2), but does not mention the
prohibition of censorship. Article 6 outlaws any of the following under the term * misuse of
the media’: callsto change the congtitutional regime of the country; the instigation of racial,
ethnic or religious hatred; and the disclosure of state or other secrets. Again, the notion
“other secrets defined by law” remains unexplained. The same article prohibits attacks on
personal dignity and honor and interference in the private life of a person. Most
importantly, article 6 prohibits coverage of court trials until they are over, failure to do so
is defined by law as interference in the implementation of justice and influence over the
court’s decision. Thus, Uzbek mediais only allowed to report the beginning and end of a
trial, without being able to perform its public duty by reporting miscarriages of justice. A
parliamentary member says that the clause on banning trial coverage was a focus of heated
discussions in parliament. However, the Chairman of State Committee on Press’ Rustam
Shogulyamov, pressurized MPs, arguing that the clause was necessary because the country
is in a period of transition and that journalists are not well trained and could easily
disclose information that might actually be a state secret’. The Law does, however, state
that journalists can analyze the trial after it has finished, so athough the ban on covering
trials takes away the media s right to report on the administration of justice immediately
and on the spot, this second clause leaves the door open for general discussions about the
work of judiciary.

According to media law, state media outlets, including the Uzbek TV and Radio Company,
are obliged to broadcast official information and announcements (art 25). This rule is
unofficially spreading to non-state media outlets (in Tashkent its region in particular),
which face criticism from the State Press Committee if they fail to publish or announce
officia bulletins.

Article 16 of the “On Media’ law states that any media outlet can be closed in accordance
with a decision by its founder, the organization that registered it, or by court ruling. The
governmental decree that follows the law requires al media outlets to be registered by the
State Press Committee. Thus, the Committee has the power to close media outlets at its
discretion. Entrusting the executive with the right to take judicia decisions contradicts
article 19 of the Congtitution, which states that only the court can terminate or limit the
rights and freedoms of citizens.

8 A structure depending form the government and which has the ultimate control on the content of the
print media, see p. 13 "Censorship".
° CIMERA interview, 17.09.01.



Another discrepancy between the “On Media’ law and the Constitution and other laws that
regulate the activities of journalists and media outlets, is found in article 22, which obliges
editors to send control copies of their periodicals to the state registration institution. The
law obliges media businesses to send their publications to the State Press Committee prior
to publication, thus constituting direct interference in content and giving a green light to
censorship®. Unlike the “On the Protection of Journdists’ and “On Guarantees and
Freedom to Access Information” laws, the prohibition of censorship is not mentioned in the
“On Media’ law. Instead, this law indirectly entrusts the State Press Committee with a
censorship role, something which runs contrary to other medialegidation.

Law “On the Protection of Jour nalists’

The law “On the Protection of Journalists’ became an important step in defining
journalism. It prohibits censorship, the inspection of journalist’s reports before printing,
and the prevention of the report from being published (art 2). It gives a detailed
description of journalist’s rights, such as the right to seek and obtain information from
government officials, to be present at open trials™, demonstrations, and conflict zones, the
right to refrain from disclosing the identity of a source (art 5), and to cary out a
journalistic investigation (art 7). The right to seek information is restricted by art 6, which
stipulates that journalist must respect the dignity, freedoms and rights of the individual.
Importantly, this law obliges state institutions to give journalist access to information and
to protect him/her during the performance of their professional duties (art 10). The same
right isreinforced in the law “ On Guarantees and Freedom to Access Information” (art 7).

Law “On Publishing”

The law “On Publishing” guarantees the independence of publishers in their professiona
activities, including format, topics, specialization, copies and selection of contributors (art
2).

Law “On State Secrets’

The law “On State Secrets’ defines state secrets as “information of the highest importance
to the military, and political, economic, scientific and technical information protected by
the state and listed in special documents’ (art. 1). According to the law, the Cabinet of
Ministers determines what is considered as a state secret and issues regulations
accordingly. However, as yet no such regulations have been published in Uzbekistan, and
the list of information subject to become a secret remains unknown. It is well known that
the law only comes into force after publication, but because no regulations on state secrets
have been published no one can be arrested and tried for disclosing a state secret.

19 see p. 13, “Censorship”.
" seep. 10, “Criminal Procedural Code”.



At the moment, there is a specia state secrets inspectorate within the State Press
Committee, whose duty it is to read and check all material before it goes to print in order
to prevent the disclosure of sensitive information. However, it is still unknown whether the
inspectors themselves are fully aware of the nature of classified information on state
secrets. That fact that they sometimes remove obituaries before printing leads one to think
that even state officials have an approximate idea of “state secrets’. According to Karim
Bakhriev, reports about corruption, ecological problems, the increasing social gaps in
society, and unemployment are usually subject to the censor’s objections. “These facts
cannot be state secrets. If they are secrets for the state, then for the people they are common
knowledge.”* A newspaper editor in Tashkent told CIMERA that censors recently banned
an article about a scientist, who was apparently on bad terms with an advisor to President
Karimov: “After | disagreed with the censor and wanted to proceed with the origind
article, 1 got phone calls from the presidentia office, from Press Committee officias, and
finally from the Chairman of the Committee, Mr Shogulyamov, himsdlf. | had to obey their
demands and replaced the “bad” article with one about the US and Uzbekistan.”*® There
are numerous similar examples of the arbitrary decisions made by state inspectors. Karim
Bakhriev suggests that in order to end this “laws and the relevant regulations must be made
public, including to journalists and editors, who should follow them and be take
responsibility if they are violated. This would free the authorities from their preliminary
inspection of all printed information and media reports, which is prohibited by the
Constitution.” **

Criminal Code
Libel
Uzbekistan’s Criminal Code defines libel in article 139 as follows:
- The spreading of false accusations by committing serious and severe crimina acts;
- The spreading of information, which can cause serious consequences,

- The spreading of information with bad intent.

The Criminal Code also provides punishment for intentionally insulting the honor and
dignity of a person (art 140).

Court practice has not yet established a clear definition of libel.
Criminal Procedural Code

Article 19 of the Criminal Procedural Code prohibits media participation in trials when the
court:

12 K arim Bakhriev, supra, p.7.
13 CIMERA interview, 6.09.01.
14 Karim Bakhriev, supra.

10



- Isconsidering cases that involve state secrets or sexual harassment;

- Isconsidering cases that involve people under age of 18; and

- Is considering information about the private life of individuals and their private
correspondence.

In al other cases, it is up to the court to decide whether the trial should be open to the
public or held in camera. The participation of journalists during the trial is also decided
by court ruling.

Article 327 of the Criminal Procedural Code obliges journalists and media businesses to
disclose to the prosecutor and the court any information and sources relevant to the
crimina case under investigation. This article contradicts article 10 of the law “On the
Protection of Journalists’, which protects journalists from interference in his’her work and
prohibits demands to reveal sources.

Act “On Licensing of Other of Activities’

The “On Licensing” act entered in force on 25 May 2000, and was widely seen as a
breakthrough path through the jungle of previous licensing regulations. According to the
new law, a license does not expire unless the licensee wishes to limit the expiration date
for whatever reason. It also gives the authorities the right to limit alicensing period, but it
cannot be shorter than five years (art 12). A new law also shortens the time-period of
consideration of a licensing application to 30 days, instead of one year as it was
previously, but this period is unrealistic given the complexity of the administrative
structures in charge. The old registration system obliged private and commercial television
and radio broadcasters to renew their licenses annually. This was a laborious process,
given that there was no single act regulating the licensing procedure. Instead, there were a
number of confusng and contradictory statutory acts by ministries and governmental
departments, which often led to abuse. In practice, the new law does not significantly
change the situation. It does not provide a clear licensing procedure, leaving this to the
Cabinet of Ministers, which will issue separate decrees on each type of activity mentioned
in the law, including the licensing of private television and radio stations. In fact, the new
law ingtitutionalized the old system of licensing rather than easing the procedure.

So far, the only incident when a private media outlet launched a court case against the local
authority was when the ALC television and radio company in Urgench sued the regional
khokimiyat (governor’s office) for violating its rights and demanded compensation for the
mora and material damage caused by an illegal closure of the station in November 1999
by the regiona Interagency Coordination Committee (ICC) office™. The ICC is an
interdepartmental body responsible for issuing and revoking media licenses. The official
reason given by the ICC for their action was the lack of appropriate guards at ALC's
premises, although this condition is not included in the licensing agreement. In 2000 the

! The ICC consists of representatives of the State Press Committee, the Ministry of Justice, the Ministry
of the Interior, the Uzbek Agency for Post and Telecommunications, the National Security Service and the
UzTeleRadio Company.

11



station had re-applied for registration, but its application was refused based on the expert
opinion of the State Press Committee. Despite the fact that there had been severe violation
of the law by the ICC’slocal branch, which had exceeded its powers by closing the station,
the court did not find any irregularities and decided that ALC's claims for compensation
were ungrounded. Moreover, the court recommended that the station improve its
understanding of the procedure for filing application to the ICC for re-registration. ALC has
never got its license back and the Genera Director, Shukhrat Babajanov, who faced
persecution and threats from authorities, was forced to flee the country to Germany.

Journalists Legal Literacy

The legal knowledge of the mgjority of Uzbek journalists leaves hope for the better. Not
only did some of the journdists interviewed by CIMERA not know their rights and
obligations provided for in media legidation, they had a very rough understanding of the
basic provisions of the “On Media’ law. Ravshan Khakimov, chairman of the Uzbek
Association of International Law says that journalists don't know enough about the lega
side of their work and that’s why they can’t protect themselves. “If journaists knew and
were able to use them, it would considerably advance their role”*® Gaps in lega
knowledge not only make journalists vulnerable to abuses of power by officials but also
make their work look unprofessional. A newspaper editor in Tashkent told CIMERA that
some journalists attempt to write critical articles about alocal governor’s abuses of power
without providing any proof and based only on indirect evidence. “Journalists, especialy
young ones, are ambitious to jump on hot issues and make a name for themselves.
However, they lack the skill and professionalism to do it well. There are only a few
journalists in Uzbekistan who can carry out proper journalistic investigation. If journalists
followed the law, then we wouldn't have had court cases. Laws have to become the
textbook of journalists.”*

While the argument about journalists lack of legal knowledge should be recognized, it
would be unfair to accept it wholeheartedly. Existing legidation does not give journalists
the room to maneuver that officials imagine. Journalists are not lawyers who write
according to the criminal and civil code. Uzbekistan's media laws are too restrictive,
incomprehensive and vague in defining sensitive concepts like privacy and state secrets. It
needs revision, and this is something that could be addressed by those journalists who sit
in parliament. One media observer and parliamentary member admitted that there are
significant gaps in media legidation that need to be addressed as soon as possible.
However, according to him, because Uzbek parliament usualy revises laws five years
after their adoption, this might not happen any earlier than 2003".

18 Herald-TV # 72, Internews-Uzbekistan, July, 2001.
" CIMERA interview, 17.09.01.
18 | bid.

12



Censorship

Censorship is the main obstacle to press freedom in Uzbekistan. Although officialy
prohibited, censorship dominates and dictates the content of media output. The State Press
Committee has assumed the role of chief censor. As Y elena Kandybina puts it: "Assuming
a possible incompetence of editorsin considering state secrets, the government has created
a specid structure - State Control Inspection of Protection of State Secrets in the Media,
which is linked to another structure-the State Press Committee (Goskompechat). Inspectors
check all the materials prior to publishing and can order any material withdrawn. The issue
of the paper cannot be printed without the permission of an Inspector. Such interference in
the affairs of the mediais not considered by the government of Uzbekistan as a violation of
the Constitution, Laws and international agreements”.*

The Committee has then ministerial powers and the ultimate control over al information
broadcasts or in print. But if the government justifies the need for censorship by claiming a
lack of professionalism amongst journalists and a fear that by spreading information that
could actually be state secrets, they could damage the stability of the state, the definition of
the state secret given by the “On State Secrets’ law is very vague, and the list of
information categories that are regarded as state secrets has yet to be published.

“Censors are narrow-minded people,” said Mukhammad Sharif Mamtkulov, an UzA
official news agency reporter. “In September, they banned an article about the crash of an
Uzbek planein Tatrstan, Russia. The censors argued that it might damage the reputation of
Uzbekistan. But what's the point of hiding it if Russian news agencies and television
aready reported on it?’® Journalist Sergey Ezhkov says that not al censors are bad.
“Sometimes, critical material can be published, but it depends on the censor. If | know him
personally, he will let it through.”#

Sometimes the fear of publishing unwanted information by the state results in the most
ridiculous Situations. On September 11, 2001, when New York and Washington were
attacked no Uzbek media outlets mentioned it. Official news programs were silent, and
talked about the cotton harvest instead. Small news columns about the US attacks appeared
only in the Pravda Vostoka and Narodnoe Sovo newspapers. Sergey Ezhkov says that
state inspectors were scared to go ahead with this news before the Uzbek government had
given their officia reaction to the events.”

19 Censorship in Uzbekistan, by Yelena Kandybina, Lawyer of the Center for Journalism in Extreme
Situations, Moscow, Central Asian Media Electronic List (CAMEL) # 5, July-August 2000,
WWW.Cimera.org.

0 CIMERA interview, 6.09.01.

L CIMERA interview 12.09.01.

22 |bid.

13



Self-censor ship

State appointed censors are not the only ones who veto information. Editors frequently act
as censors themselves, preventing articles from being published or not allowing their
journalists to raise sensitive issues. The editors fear is understandable. Disobedience, or
the courage to publish the results of proper journalistic investigation, which could affect
government interests in any way, can result in an editor’s dismissal or closure of the
newspaper. This was the case with the Russian language newspaper Tashkentskaya
Pravda (Tashkent Truth), which was famous for its critical comments about censorship and
its independent perspective on state policies. Although its editor, A’lo Khudjaev, was
known to be generally loya to the Uzbek authorities, he had a column in this weekly
newspaper in which he expressed his views on current issues in Uzbekistan. The
authorities tolerated the newspaper’ s independent stance until it organized an exhibition of
newspapers and magazines articles banned or altered by censorship. After the exhibition,
Tashkentskaya Pravda’s founder, the Tashkent city khokimiyat (city council) issued a
decree announcing its merger with the Uzbek paper Tashkent Khakikati.? A’lo Khudjaev
was offered retirement.

Ten years of consistent control over the media have caused significant damage to
journalists perception of what they are alowed to say and what they are not. Before
bringing up issues to do with the work of governmental agencies or individual officials,
they have to think twice, and very often refrain from publishing at all. Journalists fear
persecution from law-enforcement agencies, dismissal, and other forms of harassment.
There have been cases where journalists were jailed after being found guilty of bribery and
possession of narcotics. Mgjid Abduraimov, a correspondent with the Yangi Asr (New
Century) newspaper, was sentenced to 14 years in prison after being found guilty of
accepting a 1000 USD bribe. As an observer says, “the tria lacked any evidence that this
money belonged to him. The case against him began after he published an article critical of
the local governor. This case was a set up. It's obvious that law- enforcement agents
secretly put the envelope with the money in it in his pocket.”®* A similar case was that of
Poulat Gadoev, a correspondent with the Adolat (Justice) newspaper. He was also accused
of bribery and sentenced to 12 years in prison. In a country where the role of the judiciary
remains under the control of the executive, the courts act as government agents and not as
the independent guardians of justice.

V. Media system/structure

General

There are around 507 newspapers, 53 television and radio stations, and 4 news agenciesin
Uzbekistan. This data, however, is subject to change due to the peculiar registration, the
merger of newspapers, and the possible launch of new media outlets. It worth noting that

2 Decreeissued on 05.07.01.
24 CIMERA interview, 17.09.01.

14



official datain Uzbekistan often contradicts redlity. In the ten years since independence no
independent media survey has been carried out in Uzbekistan. Despite impressive
statistics, Uzbek media does not offer a variety of content to viewers or readers. Instead,
amost 90 per cent of media outlets publish or broadcast identical information or play the
same music. lronicaly, journalists, editors and managers understand the oddity of this
dgituation try to find solutions. However, they have to operate within a strictly limited
framework and their efforts are therefore unlikely to bring notable change. Newsgathering
aoneisavery difficult exercise in Uzbekistan, and even if information is found there is no
guarantee that it will be published. However, the situation is less strict in the regions than
in Tashkent. The local authorities sometimes turn a blind eye to critical or problematic
reports, as long as they do not go to far. The authorities also have different attitude to
publications in the Russan and Uzbek language. Because media in Uzbek has a wider
audience, and is therefore more influential than Russian, it is subject to stricter
surveillance. Besides which, publications in Russian only appear in the capita and they
cannot have a significant effect on the overall population of Uzbekistan.

Print Media

According to the State Press Committee, there are 507 newspapers in Uzbekistan with an
annual circulation of 2 million. As the table below shows, about 90% of them are state-
funded, including three national dailies. The Cabinet of Ministers and the Parliament run
two of them, and the third is owned by People’s Democratic Party, which is closely
afiliated to the government. The “Sharq” publishing house in Tashkent prints national
dailies and newspapers belonging to the ministries, government ingtitutions, and public
organizations, magazines, and almost al commercia newspapers. Regional, city and
district newspapers are printed either by “Sharg” or by regiona publishing houses. Each
region (‘oblast’) has one publishing house controlled by the local authorities. There are no
opposition newspapersin the country.

NEWSPAPERS Number Publication
National 4 5 days aweek
National 72 Weekly
Regional 162 Weekly
City newspapers 47 Weekly
District newspapers 45 Weekly
Commercia newspapers 50 Weekly
Public organizations 63 Weekly
Ministerial 133 Weekly
TOTAL 507

MAGAZINES

State 99

Public organizations 34

Commercial 24

TOTAL 157

15




Structure of the print media

State publications

There are primarily three national daily newspapers funded by the state: Ouzbekiston
Ovozi (The Voice of Uzbekistan) has editions in Uzbek and Russian; Khalqg Suzi (The
Word of People) also has editionsin Uzbek and Russian; and Pravda Vostoka (Truth of the
East) which is published in Russian only. These papers publish official state reports, such
as information about the President’s activities, his speeches, state laws and decrees,
propaganda and literary works. They never criticize the authorities and in general do not
face logistical problems, while the editors of these papers carry the same status as
government officials.

Regional, city and district newspapers are state-subsidized and financed from the budgets
of those administrative authorities that founded them. Neither national nor regional
newspapers are ready to work in the free market and would not survive without state
funding.

Each ministry, ministerial committee, state institution, public organization and stock
exchange has its own publication. They are published nationwide on a weekly basis, and
derive most of their income from subscriptions and are partly financed by their founders.
Subscriptions to such papers are often compulsory for staff working for the founding
organization, otherwise they are generally unpopular and there is low demand for them.
State-funded newspapers al have a similar format, contents and point to make to their
readers, who buy them to read new decrees.

Advertising newspapers and commercial publications

These are financiadly stable and multi-page newspapers in which advertising dominates.
They offer their readers a comprehensive catalogue of property for sale or exchange,
shoes, foodstuff, professional services, teaching courses, etc. The biggest and the most
professional newspaper of this kind is Chastnyi Sector (Private Sector), and its Uzbek
edition Mulkdor, which is published in Tashkent and controlled by the “Prestige’ press
group (see the description below).

The only popular print media in Uzbekistan are commercial newspapers of a semi-tabloid
nature. They carry a mixture of advertising and “yellow” information, which is taken from
the Internet or re-printed without permission from the Russian press. The two biggest
tabloid newspapers, Darakchi (Herald) — published in Russian and Uzbek — and Prestige
— published in Russian — belong to two different media groups. Darakchi isowned by STV,
the private television and radio station in Samarkand. Its founder, Firdavs Abdulkhalikov,
was recently appointed as President Karimov's deputy spokesman. Prestige is part of
“Prestige” press group, which is controlled by Mikhail Perper, an advisor to the president
on economic issues. Another tabloid newspaper, Tasvir (Review), appeared on the market
recently and has a second-rate quality when compared to Darakchi and Prestige. Tasvir is
published in Andijan and belongs to Shukhrat Akhmedov, the founder of the Echo Dolini

16



(Valley Echo) private radio station. He has also been given the governmental position of
deputy Chairman of the State Press Committee.

The content of Uzbek language tabloids differs considerably from those in Russian, even if
they are the same newspaper. Darakchi in Uzbek publishes origina material and offers a
bigger diversity than its Russian counterpart. For example, Darakchi in Uzbek publishes
articles on how to apply for work outside Uzbekistan, articles on crime, several interviews
with Uzbek pop stars, theatre actors and a martia arts champion, as well as compilation
material about western lifestyles and famous actors. The same edition in Russian, however,
is fully comprised of re-printed material from the Russian press and hardly qualifies as a
tabloid. Still, both editions share the same crosswords, puzzles, stories and weekly
horoscopes. Ozod Soliev, former editor of Darakchi and current general director of STV,
explains the difference in content between Uzbek and Russian newspaper by saying that
they have different readers and that the mentality of Uzbek readers differs a lot from
Russian readers.” In both languages Darakchi is printed in an A4 format, but the number of
pages varies each issue within the range of 48 to 52. The declared circulation of the Uzbek
edition is 170,000 and the Russian is 47,000.

Prestige is popular anong educated, Russian-speaking, city-dwellers, primarily because it
publishes full listings for Russian television, cable and satellite television. Prestige’s
founder, Mikhail Perper, says he has agreement with Russian television channels and buys
their listings in US Dollars, something other newspapers cannot afford to do. He then sells
the listings to local papers in the national currency, soms.® Some articles published in
Prestige are taken from Russian Internet sites and can rarely be found in other commercial

newspapers, either because they do not have access to the Internet or because they smply
try the easier option of re-printing articles from the Russian “yellow press’ (tabloids).

Some of its readers also claim that Prestige has the most accurate horoscopes, which is a
noteworthy point given the scale of horoscopes popularity amongst readers. Prestige is
printed on 30 pagesin an A4 format and its declared circulation is 170,000.

Tasvir is part of the Shukhrat Akhmedov media group. Tasvir is published in Tashkent and
targets Uzbek language readers, in both the capital and the Ferghana valley. There is less
social gossip and interviews with pop stars in this paper, but plenty of personal dramaand
crime stories, family issues and articles about morality. Tasvir is printed on 32 pagesin an
A4 format and its declared circulation is 26,000.

Because of the lack of original material, especialy in the Russian language commercial
newspapers, these newspapers hardly qualify as tabloids, but they are far more popular
than any of the official press. These newspapers owners are government officials and they
have no intention to start publishing serious newspapers. One of them speaking
confidentially, said that in the present circumstances in Uzbekistan it is better to stay on the
safe side and publish yellow papers, rather than dig any deeper and face trouble.

%5 CIMERA interview with Ozod Soliev, 13.09.01.
%6 CIMERA interview with Mikhail Perper, 23.10.01.

17



Tabloids are the only income-generating newspapers in Uzbekistan and most of their
income comes from sales on the street and, to a lesser extent, advertising. Like television
and radio stations they are facing a crisis in advertising. Another source of their income is
the so-called ‘undeclared sal€’. As journalist Sergey Ezhkov says “the big tabloids like
Tasvir and Darakchi are printed in much larger numbers than is officially declared.
Therefore, sometimes the income from undeclared sales, which is untaxed, is bigger than
the income from officia sales’.?” Both Tasvir and Darakchi are donors for their sister-
companies, the Echo Dolini radio station and the STV Television and Radio Company.

Other newspapers

Business Vestnik Vostoka (Business Herald of the East) was founded in 1991 and has a
good reputation amongst readers of independent (under Uzbek conditions) and intellectual
newspapers. It occasionally publishes critical articles, but as journalist Sergey Ezhkov
says, “each critical article is a potentia problem for the newspaper”.?? When in 2000 BV
published an article about abuses of power by the then-Deputy Chairman of the Taxation
Committee, Mr. Kuralov, its editor was summoned several times to the Cabinet of
Ministers to answer 16 complains Mr. Kuralov had filed against the paper. However,
incidents like this do not stop BVV from publishing critical material and articles on the
rising problems in Uzbekistan. BVV aso publishes good analytical pieces on international
politics and the neighboring Central Asian countries. However, news and articles make up
only 5 to 7 pages of the newspaper, and the rest is advertising and announcements. It is one
of the few newspapers that is still staffed by experienced journalists, unlike many new
print media. It is printed in Russian on 16 pages in an A4 format, and its declared
circulation is 200,000.

Mokhiyat (Importance) is a publication belonging to the Turkiston-Press independent
news agency. Founded in 1999, this newspaper does not enjoy mass popularity. It attempts
to raise critical issues within permissible limits and carries endless references to the
President. It re-prints and trandlates articles from the Internet and world news agencies, but
in contrast with other newspapers it aways mentions the source. Mokhiyat was one of a
very few Uzbek newspapers which published a detailed account of the attacks in New
Y ork and Washington on September 11, 2001.

All newspapers must buy paper from the Foundation for the Democratization of Mass
Media. However, there is no official decree on this and the ruleis an unofficial order made
by the State Press Committee. Paper is exported from foreign companies, designated by the
State Press Committee, despite the fact that Uzbekistan has the infrastructure to produce
paper. According to Sergey Ezhkov, newspapers are not alowed to buy paper from
anywhere other than the Foundation for the Democratization and Development of Media
Support, even if they find it cheaper elsawhere®. Editors say that the price of paper
represents 20-30% of their budget. None of the Uzbek newspapers, except tabloids, are
self-financed and they struggle to pay for paper. Newspapers, which cannot pay are printed

27 CIMERA interview, 12.09.01.
2 |pid.
2 CIMERA interview, 12.09.01.

18



on credit, which makes them even more dependent on the state. The printing houses belong
to the state and are managed by the local authorities; they are therefore complicit in
censorship and another tool used to control the media. In one incident, the editor of the
Samargand weekly newspaper refused to comply with the censor’s recommendation to
remove 30 lines from an article titled “Who Loves the Fatherland More”, and instead the
article went to print with a blank spot. The punishment the newspaper faced was a refusal
by the publishing house to print its next issue®. The publishing house reminded the editor
that he had not paid for his paper for several months and that unless he cleared the debt, no
more editions would be published. Apparently, the newspaper’'s debt did not bother the
publishing house once the editor showed more obedience.

Tdevison and Radio

Statistics

TV sations 32
Radio stations 7
TV and radio companies 15
TOTAL 53

State Television

The Uzbek Television and Radio Company, UZzTeleRadio (formely UzgGosTeleRadio),
has four televison and radio channels and covers the whole of Uzbekistan. Channel 1,
Uzbekiston, follows a strict official line and broadcasts official news and presidential
speeches, as well as topical programs, traditional musical concerts and movies made
during the Soviet era. Channel 1 is mostly popular amongst the older generation and its
audience is primarily concentrated in the provinces. Channel 2, Yoshlar (Youth), as its
name suggests, targets a younger audience. It has so far proven to be the most promising
and popular channel amongst younger and middle-aged people. It has a different format
from the other three channels and offers its viewers a variety of programs. Its program
Davr (Times) broadcasts news, social and economic reports from the whole of Uzbekistan
(this program has its own correspondent in the regions) and gives a different perspective to
events (within permissible limits, in the context of Uzbekistan). Compared to the other
channels, Youshlar has wider entertainment programming (pop concerts, interviews with
pop stars, western movies), which boosts its ranking amongst its audience. These two
channels cover about 97% of Uzbek territory. Channel 3, Toshkent, is available only in the
capital and surrounding area, while Channel 4, Khalgaro kanali (International Channel),
covers 62% of the territory. UZTeleRadio has branches in all of Uzbekistan's regions and
its audience ranges between 60-70% of the whole country. UzTeleRadio had to switch to

% See First Step in Uzbekistan to Combat Censorship, Isgandar Khamkho, CAMEL, May 2001
(http://www.cimera.org/publications/ind_camel .htm).

19




self-financing several years ago, but it has been unable to fully achieve this goa and
although part of its financing comes from advertising, the state still covers the biggest share
of its expenses.

Not all areas of Uzbekistan are covered by television and radio. In the mountainous areas
on the Uzbek-Tagjik border the terrain prevents the transmission of radio signals. The only
solution to reaching these areas would be to launch satellite television, but this option is
hardly likely due to low demand and the scarcity of people who live there.

Independent Television

There are around 19 independent television stations whose broadcasts are limited to the
area in which they originated. None of them broadcasts to the whole country or even to a
neighboring region. Most of them broadcast only local news and congratulatory programs,
and only a few re-broadcast materials from foreign media. There are 6 television stations
in the Ferghana valley in the following cities:

Bekabad
Namangan
Margilan
Kokand
Andijan
Zafarabad

There are two television stations in Bukhara and one in Samarkand. In the centra-north
part of Uzbekistan, there are television stations located in:

Zarafshan
Uchkuduk
Jizzak

There is only one private televison station in Tashkent that does not broadcast original
output and limits itself to movies and other entertainment programs. There is only one
private television station in the Karakalpakstan autonomous republic in Turtkul. To the
north from Tashkent there are televison stations in Chirchik and Yangiabad. The only
private television and radio company in the Khorazm region, ALC, was closed in 1999.

Private television stations rely on their relationship with the local authority. Disagreements
or disobedience may bring about a station’s closure, as happened to the ALC television and
radio company in Urgench. There have been instances when local authorities have
tolerated criticism, but in most cases journalists and the station management face problems
if acritical report that mentions government officialsis aired. As Saodat Omonova, an STV

20



journalist, says, “management is so afraid they will be deprived of their license that they
pressurize journalists not to touch sensitive issues”.*

The main source of income for private TV dsations comes from advertisng and
congratulatory programs. On average one minute of advertising on television costs around
3 USD. However, the advertising culture is not firmly rooted in Uzbekistan and there is
only a limited number of advertisers. Roughly 90% percent of commercials come from
foreign companies such Coca-Cola and BAT, while locally produced adverts hardly make
up 10%, leaving regional television companies to rely on congratulatory programs. Since
none of the regiona television stations reach an audience of more than 2 million people,
foreign advertisers are reluctant to invest in local advertising. Instead, they advertise their
products via the state UzTeleRadio company. “After UzZTeleRadio became sdlf-financing,
most of their advertisers switched to Channel 2 (Yoshlar kanali),” said Ozod Soliev,
STV's Director General. “The Y outh channel takes all the advertising, leaving us without

our main source of income”’*.

In order to tackle this problem, five private television broadcasters in the Kashkadarya
region set up the “Kashkaradya Tele Media’ association, so as to offer advertisers awider
audience. “The audiences of five television stations taken separately are not very large,”
said Abdurashid Sharipov, director of the “Kadirghoch” TV doation. “Each of us
individually is of no interest to foreign advertisers. Now, united in an association, we can
offer advertisers a joint audience of about 1.5-2 million people. 90% of the money will be
divided equally between the 5 stations’. This initiative offers one solution to the
advertising problem, however the situation could worsen. In a last 5 years the number of
foreign companies, and consequently advertisers, in the country decreased to two, BAT,
the tobacco multinational, and Coca-Cola. After a recent row and an investigation into the
latter that was launched by the Uzbek authorities, one could doubt its future in the Uzbek
market. Local industry is underdeveloped and so far there are no indications that the
situation will change in the near future. These are negative factors for private television
and radio stations which rely heavily on advertising.

The Republic TV and Radio Industry Corporation (RTRC) distributes al of Uzbekistan's
television and radio programs. Its main client is the state-funded Uzbek TV and Radio
Company, which accounts for roughly 90% of its orders. Independent television and radio
stations account for the remaining 10% share of orders. RTRC also leases transmitters to
some of them. Old equipment remains an obstacle to the development of a sophisticated
telecommunications network. According to the head of RTRC, Mr. Atamukhammedov,
eighty percent of RTRC’ s equipment isworn out, and it is planning to use USD 120 million
of international credit to change television and radio transmitters in the center, south and
south-east of the country; in Navoi, Kashkadarya, Khorezm, Bukhara and K arakal pakstan.

Television stations that lease RTRC transmitters cannot do live broadcasts. According to
Mr. Atamukhammedov, this is a precondition set by the State Press Committee, which has
ordered all material and programs to be shown only as recordings.

31 CIMERA interview, 13.09.01.
% bid..

21



Private Radio

There are seven private FM radio stations in Uzbekistan. Five of them originate in
Tashkent: Radio Grant, Sezam, Uzbegim Taronasi, Khamrokh and Oriyat Dono. Echo
Dolini (Echo of the Valley) isin located in Andijan, and STV Radio in Samarkand. As far
as format, style and output is concerned, they are al similar: news updates, western,
Russian and Uzbek pop music, chat shows, games, sport and topical programs. They
broadcast 24 hours a day in both Uzbek and Russian. According to an order made by the
State Press Committee, there must be a 50/50 ratio between the two languages. FM
broadcasts are so notoriously similar that listeners cannot differentiate between them
unless reminded by presenters. “All Fm stations have similar broadcasts because we do
not have proper radio training,” said Akma Saidov, the Uzbegim Taronasi radio news
editor. “We al listen to Russian radio stations and try to imitate them. There is no access
to anything else. We don’'t have a radio journalism or presentation school and we have to
learn on the spot from our own mistakes.”*

In the five years that FM dations have existed in Uzbekistan, no survey or marketing
research has been conducted. A’zamkhon Khakimov, commercia director of Sezam radio,
says that radio stations do not have enough resources for surveys and that they rely on the
ratings of big advertisers, such as Coca-Cola® FM stations also rely heavily on
advertising, and to attract advertisers they have to fight harder than television stations. Four
FM stations broadcast to the same geographical area and two of them, Echo Dolini and
Uzbegim Taronasi, reach as far as Bukhara. Naturally, the biggest share of advertising
goes to these two stations, as well as Sezam.

Radio Sezam is that project of an Uzbek-American joint venture known as “Rubicon Radio
Systems’, which was launched in 1998. This station enjoys popularity mostly amongst
Uzbek listeners and is focused on strengthening its broadcasts in Uzbek. At the moment,
60% of artime is in Uzbek and 40% in Russian. 80% of its income comes from
advertising. The station broadcasts to Tashkent and the surrounding areas of Sirdarya
region and Gulistan. According to A’zamkhon Khakimov Sezam plans to reach audiences
as far as Bukhara next year.® Sezam is the only station amongst seven other FM stations
that has the ambition to develop a network of stringers and transform itself into a 24-hour
information channel. “We want to be taken seriously,” said Khakimov.® To boost its
ratings and attract more advertisng Sezam invited Muzaffar Mirzabekov, the popular
television and radio presenter, to do a program, and this has paid off. According to rough
estimations, his programs attract around 100,000 phone calls from listeners.

The recording company “Tarona Records’ set up Uzbegim Taronas in 2000. Despite the
fact that this radio station is relatively new, it has aready established itself as one of the

33 CIMERA interview, 17.09.01.
34 CIMERA interview, 15.09.01.
35 .

Ibid.
% |bid.

22



most popular FM stations. Its strength liesin the latest singles and pop news available to it
through its parent company. 80% of its income comes from advertising. According to
Akmal Saidov, Uzbegim Taronasi’s news editor, “Tarona Records’ is launching a new
television channel called “TV Tarona’ next year®.

Echo Dolini isaprivate FM station belonging to the Shukhrat Akhmedov media group. It is
the only FM station outside Tashkent, covering amost all the Ferghana valley, and it also
reaches audiences in Samarkand. It is, however, inferior to Sezam and Uzbegim Taronasi
in terms of content and music selection.

Unlike private television stations, which are relatively evenly distributed amongst
Uzbekistan's regions, FM stations are concentrated in the capital. Seven FM stations for a
population of over 25 million is a ridiculous number. The Bukhara, Khorazm, Syrdarya,
and Surkhandarya regions, as well and Karakalpakstan, do not have broadcasts in FM at
al. However, it is estimated that each region in Uzbekistan has the potential for 10 FM
stations and that the infrastructure for it is already there®.

I nter net

The Internet is ill aluxury in Uzbekistan, and to access it one has to have not only money,
but also a great deal of patience. The government via UzPAK, a governmental company for
developing the information exchange network, monitors seven Internet providers and every
Internet user. Basically, the government has control over Internet sites and with the
exception of Western-run Internet centers, such as CAFE and the Uzbek-American Business
Center, can control who logs on. These include public access Internet sites such as the
Ustoz Foundation, as well as the system available at the University of World Economy and
Diplomacy (both set up with international assistance).

Statistics on the number of Internet users in Uzbekistan are rather contradictory. According
to UzPAK there are more than 80 thousand people using the Internet in Uzbekistan. Abdulla
Aripov, Deputy Genera Director of the Post and Telecommunications Agency says the
numbers increase by 15-20% a month.* However, private providers say that there can
hardly be more than 10 thousand Internet users and that the numbers are growing very
dowly. Internet prices range from 600 to 800 soms (around 1.5-2 USD) per minute, which
makes it very expensive in the present economic conditions. And high prices do not mean
users get an adequate service. At best, it takes 10 minutes to get connected and even when
connected there is no guarantee that after a short while one won't be disconnected. Thisis
particularly annoying for private radio stations, who rely on the Internet for news, as they
copy Russian websites and trandate stories into Uzbek. News editors complain that
UzPAK frequently blocks Internet access and they are left with no other choice but to
broadcast outdated information. The only explanation for the problems with Internet access

37 CIMERA interview, 17.09.01.
% Herald-TV # 69, Internews-Uzbekistan, June, 2001.
39 .

Ibid.

23



is the underdevel oped telecommunications network, which is unable to cope with both the
increasing number of Internet users and having to monitor them at the sametime.

Licensing

In order to operate in the media market, al private television and radio stations must
obtain a license from the Interagency Coordination Committee. From alegal standpoint the
licensing procedure was supposed to be significantly smplified after the adoption of a new
Licensing Act in 2000, which first and foremost annulled the need for an annua renewal of
licenses for private and non-governmental television and radio stations. In general, the new
law provides for a permanent license, but this can be limited to a period no shorter than 5
years (this licensing law is discussed in the section on legislation, above). Like with other
laws, it has yet to become a reality. The Interagency Coordination Committee (ICC) has a
very complicated structure, consisting of the State Press Committee, the Ministry of
Interior, the Customs and Taxation Committee, the National Security Service, the Ministry
of Justice, the Post and Telecommunication Agency, and even UzTeleRadio. The
involvement of law-enforcement and security agencies in the ICC is more evidence of the
state’' s reluctance to alow freedom of press in Uzbekistan. Common sense would suggest
that these agencies have no relevance to the media at all. The participation of UzTeleRadio
in the ICC, represented by its Director-General, is another factor that casts doubts on its
objectivity and impartiality. It suggests that UzTeleRadio’s regional branches, which have
to be registered as independent media organizations, will get preferentia treatment
compared to private broadcasters. Secondly, by registering its competitors, the
participation of state-funded UzTeeRadio in other media organizations may cause
problems for private broadcasters wishing to obtain alicense.

Each body within the ICC structure must separately consider documents submitted by
televison and radio stations. The law limits the period of consideration of license
applications to 30 days, but, as aready said, this period is unrealistic given the complexity
of the ICC structure. One of the radio stations launched in Tashkent last year, Oriyad-
Dono, waited 2 years to get registered and the Khamrokh radio station waited 1.5 years.
The ICC claims that most of the applications are turned down because organizations fail to
submit the required list of documents; there are flaws in their charters, or they have failed
to pay their transmitter fees. However, taking into consideration that fact that experts from
different government departments and ministries inspect documents, it is hard to follow a
universal design that would please all of them. The existing complicated and confusing
procedure allows the government to control independent broadcasters and get rid of those
who do not follow the official line. That was a case with ALC, and the private radio station
Moy Gorod (My City) suffered the same fate, when it was closed in 1999 due to re-
broadcasting BBC World Service programs. Its application for registration in 2000 was
also turned down, officially because it had submitted outdated documents. In April 2000,
the ICC aso closed down the independent Urgench newspaper called Panorama.
Panorama’s publisher, Konstantin Aksianov, had purchased his own presses and was thus
able to produce and distribute his newspaper without undergoing censorship by the
Committee for the Protection of State Secrets. However, private printing presses also

24



require licenses and in April the State Press Committee, without any explanation, revoked
Panorama'’s license to print and warned other printers not to print the newspaper.

There is serious concern about the wide powers given to the ICC and its interference in the
management and editorial policy of private television and radio stations. For example, the
ICC presented a claim against the Aloka AK private television station in Gulistan, which
concerned the re-transmission of a Russian channel, TV-6. The ICC argued that it “took up
too much time in the dation’s broadcasting schedule and recommended the station
broadcast |ocally-produced programs in Uzbek.”®

In an interview with Internews, an American media NGO, the ICC’s Vice-Chairman, A.
Jikaev, accused private broadcasters of a lack of professionalism and creativity and
advised them to seek expertise from their competitor, UzTeeRadio™. However, arguments
like this only partly give the true picture. Visits to several independent stations convinced
CIMERA that their staff has enough training and creativity to make good programs. The
problem is that they are in an extremely vulnerable position and depend fully on the local
authorities and state bodies like the ICC, which can easily revoke their licenses. STV
journalist Saodat Omonova says that almost all material that criticizes local authorities is
followed by a visit to the governor's office®. The possibility of getting a license depends
on the relationship between the company’s management or founders and the local
authorities. It is easier to get alicense and work if the local authority is one of the station’s
founders.

V. Journalists

Uzbek journalism survives only because of enthusiasts. In a world of tight controls and
threats, aswell aslow salaries, it is difficult to remain an objective and fair journalist. The
State Press Committee’ s argument that there are no professional journalists in Uzbekistan
only partly reflects the redlity. It is true that the mgjority of those who work for the media
need good and long-term training. However, even those skillful journalists who went
through training with international foundations are not alowed to work freely. Solih
Yah'yaev, an Internews correspondent in Samargand says that he was forced to quit the
STV television station, where he worked before becoming a full-time Internews staff
member, because the company’s management asked him to sign a letter saying that he
would not co-operate with foreign media.®

At the moment, most of those who work in newspapers or news agencies are elderly
people, whose mentality and understanding was shaped during the Communist era. It is
difficult to expect much of them journalisticaly, especialy when they are close to
retirement. Despite the fact that number of people who enter the Journalism Faculty of
Tashkent State University doesn't decrease each year, only a limited number of graduates

O Herald-TV # 39, Internews-Uzbekistan, June, 2000.
*! Herald-TV # 37, Internews-Uzbekistan, April, 2000.
42 CIMERA interview, 13.09.01.
43 CIMERA interview, 13.09.01.

25



work in journalism. The reason is twofold - financial and ideological. A journalist’s
average salary is 20,000 soms (around 15 USD) and young journaists are therefore
discouraged from starting professional jobs in journalism and turning to private business
instead. Recently opened private and non-state television and radio stations offer dightly
higher salaries of around 30 UDS, however this is not enough to cover basic expenses.
Another reason recently graduated journalists are turning away from the media is the low
prestige the profession holds in society, and the inability to work in a free environment.
There are a limited number of young people who are ready to survive the daily stress of
looking for news, investigating the story, and talking to government officials for such low
financia remuneration.

Bribery is widespread among journalists in Uzbekistan. The publication of a promotional
article about an individual, enterprise or event costs around 200 USD. The situation is
particularly bad in the regions. There have been cases where journalists approached the
directors of collective farms or enterprises and blackmailed them with writing the truth
about what they have seen unless paid for a positive piece. According to Sergey Ezhkov, a
correspondent with the Pravda Vostoka newspaper, the system is corrupt from top to
bottom. “Journalists also have to pay editors to see their reports published. They call it
“hurmat” (respect). Without hurmat nothing would be published, especiadly in state-owned
newspapers.”*

V1. The activities of local and inter national organizations
L ocal initiatives

At the local level, the Foundation for the Democratization of the Mass Media is charged
with training journalists. It organizes round-tables and discussions, mainly on issues such
as media democratization, which appear irrelevant to many journalists who say that when
there is no democracy in practice, talking about it is pointless. The Foundation aso
organizes competitions like “Journalist of the Year” and “Rights and Duties’ as part of its
efforts to stimulate journdists. There has been some work done on increasing Uzbek
journalists legal knowledge. The Association of Internationa Law, established in
November 2000, set up a lega clinic for journalists. a program that envisages seminars
and consultations on legal issues for Uzbek journalists in Tashkent and the regions.
According to its chairman, Ravshan Khakimov, the Association will collect information on
violations of journalists rights and, based on this information, work out recommendations
for parliament and the governmental press committees. It also ams to help journalists with
court cases, free of charge.

A loca NGO, the Media Resource Center, together with the national office of UNESCO,
are working on along-term training program for Uzbek journalists. The draft program seen
by CIMERA seems to suggest that the proposed training will only consist of lectures by

4 CIMERA interview, 12.09.01.

26



Uzbek professors, some of whom don't have any media experience at al, let aone an
understanding of how the media operates. During our meetings, UNESCO and the Media
Resource Center indicated that they would welcome international partners in this project.

International initiatives

There have been a number of short-term seminars for Uzbek journalists, mainly organized
by the Open Society Ingtitute and Internews. These training sessions provided theoretical
and practical sessions, which according to their participants were very useful. However,
most of the interviewees stressed that these sessions were short and that long-term
practical training would have had better results.

Internews, which started operating in Uzbekistan in 1995, concentrates mainly on
television development, by providing training on all aspects of TV work, both technical
and editorial. The support it gives to private television stations is essential. This includes
journalism and management training, legal support, marketing consultation and technical
support. An integral part of the training programs are the news exchange programs that
Internews facilitates. The weekly program, "Zamon" (Time), features news stories from
many of the independent stations. "Zamon" functions both as a teaching tool and as the only
alternative nationwide news program from state television. Uzbek journalists produce it,
with consultation from Internews. Internews also conducts short-term training sessions for
journalism students at the Uzbek National University. Students are taught to use video
equipment and make television reports. These training sessions are proving to be useful as
they fill gaps in the Journalism Faculty’s curriculum, which concentrates on theoretical
knowledge rather than practical skills.

The Open Society Institute, in partnership with ASTRO Media, organized press-clubs for
the exchange of information and experience between journalists. At the time of writing this
report there were three press-clubs in Tashkent, Namangan and Bukhara.

Deutsche Welle has held three seminars on radio production in Uzbekistan. These were

two-week training sessions for radio journalists, covering news writing skills, interview
techniques, live presentation, vox pop gathering and radio production techniques.

27



